Kuinka saada lapsi juomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Zip

Uusi jäsen
04.08.2007
5
0
1
Mitä teen? Päiväkotiin menon jälkeen lapsi tottunut tosi vähälle nesteelle ja tämän seurauksena (?) alkanut ummetus, johon ei tunnu auttavan Duphalac, jota lääkäri määräsi käydessämme lääkärin vastaanotolla jouluaattoa edeltävällä viikolla. Eli Duphalacia lapsi on saanut jo pari-kolme viikkoa. Kakka on kyllä pehmentynyt, ja monta kertaa tulollaan, mutta lapsella on kakkaamiskammo - ei siis ala kakalle millään ilveellä. Kuinka saisin sen kakkaamisen sujumaan, nyt kun kakka on pehmentynyt ja tulisi varmasti, jos lapsi uskaltaisi potalle? Lapsi sanoo itse "en halua kakata, kun sattuu pyllyyn".

Kaikenmaailman houkutus- ja palkitsemisjutut on kokeiltu. On myös kokeiltu kaikkia erilaisia vatsaa löysentäviä ruoka-aineita. Nesteitä on yritetty juottaa vaikka millaista, mutta mikään ei tunnu kelpaavan. Juo siis päivittäin TOSI vähän. Usein käy potalla ja päivän aikana sanoo, että kakattaa, mutta pidättää. Pissaa sentään pottaan sen vähäisen nesteen, mitä päivittäin ruoasta ja juomasta saa. Syö myös vähän.

Pitää varmaankin mennä takaisin lääkäriin. En tiedä, mitä teen. Lapsi nukkuu yöt hyvin ja päivisinkin on tosi reipas. Välillä saattaa valittaa vatsakipua. Ja silloin saa kamalan hysteerisen reaktion, kun kakka on tulossa. Saattaa silloin vain kakata pienen "palleron" ja muutaman tunnin päästä seuraavan. Siis vähitellen.

Voisit kokeilla tuohon vatsan "löysyttämiseen" vatsan kevyttä hierontaa. Aloita vatsan ulkoreunoilta pyörivä liike joka pienenee ja lopulta käsi pyörähtää vain navan ympäri, voi toistaa monta kertaa. Liike vastapäivään. Mikäs on lapsesi lempijuomaa? Tarjoile aluksi vaikka sitä reilusti, että saatte tilanteen normalisoitua ja sitten pikkuhiljaa terveellisempää juotavaa. Tässäpä siis muutama vinkki, jota voi kokeilla.

Oletko kokeillut jotain ns. kivannäköistä erikoismukia...? Markkinoilla kun on mitä ihmeellisempiä käyräpillimukeja, pillijuomapulloja, pyöriviä mukeja, mukeja, joissa on heiluvia kuvia jne.
Myös oma vesipullo (esim. Novellen tai Bon Aquan tms. nostokorkillinen pullo) on meillä ollut "kova juttu" ja nykyään esikoinen käy itse jääkaapilla ylpeänä hakemassa vesipullonsa ja ottamassa vähän väliä huikkaa... :)
Vuosi sitten meilläkin oli pieniä ongelmia juomattomuuden kanssa (ei tosin noin isoja), mutta nämä erikoiset pillipullot yms. auttoivat "kiinnostumaan" juomisesta, joka nykyään on jo rutiininomaista.
Myös oma esimerkkini on ollut tärkeää. Olen itse ollut aina huono juomaan, mutta nyt yrittänyt korjata tapojani esikoisen ohella. Meillä on koko perheellä omat juomapullot ja lasten kanssa pidetään yhdessä "juomataukoja". :)

Minkä ikäisestä lapsesta on kysymys?
Meillä poika 2 v oli välillä tosi huono juomaan mitään ja ummetustahan siitä sitten seurasi. Meillä auttoi Levolac, sitä annettiin n. viikon ajan ja ummetus oli tiessään. Nyt juo vettä tosi mielellään, itse pyytää. Niinkuin Pimienta tuossa totesi, niin pillit sun muut härvelit voisi innostaa juomaan. Meillä tykkää juoda limukkapullosta vettä, pillimehut oli kesällä mieluisia.

Uusimmat

Yhteistyössä