Kuinka saada 5-v poika puhumaan jostain ulkona tapahtuneesta, mistä lapsi ei halua kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti pulassa

Vieras
Kavereiden kanssa on ulkona leikkiessä jotain tapahtunut, mitä poika ei nyt myönnä eikä halua puhua. Parin viikon aikana pojan käytös muuttunut. Ei halua mennä ulos, jos tietty poika on ulkona. Kotipihaan tullessa haluaa äkkiä sisälle ettei kaverit näe pojan tulleen kotiin. Aamulla kotona ollessa ei halua verhoja avattavan ettei kaverit huomaa hänen olevan kotona. Tänään ei saanut tuuletusikkunaa avata ettei kaverit haista pojan olevan kotona. Olen huomannut tämän kohdistuvan yhteen tiettyyn 8-vuotiaaseen poikaan enemmön kuin muihin.

Kysyttäessä poika sanoo ettei mitään ole. Käytöstään sanoo että vitsailee. Tiedän kuitenkin että jotain on sattunut, mutta poika ei myönnä eikä halua puhua. Mitan saisin pojan kertomaan tapahtuneesta. Asia on luultavasti jokin pojalle vaikea ja iso asia kun ei sitä äidilleen kerro. Aiemmin on kaiken kertonut, kun olemme asioista kahdestaan jutelleet. Nyt ei uskalla kertoa edes minulle. Miten saisin pojan puhumaan. En voi lasta auttaa jos en tiedä mistä on kysymys.

[QUOTE="vieras";22229307]Pystyisitkö kysymään asiasta tältä 8-vuotiaalta tai muilta pojilta?[/QUOTE]

Tämä tarkoituksena tehdä, jos oma poika ei halua asiaa kertoa. Ajattelin kuitenkin ensin yrittää jos saisin pojalta itseltään kuulla. Tämä 8-vuotias on ollut alusta saakka (muuttaneet tänne n. 1.5v sitten) hieman kiusaaja luonteinen.

[QUOTE="vieras";22229321]Sano ettet hermostu oli kyseessä mikä tahansa asia. Että haluaisit auttaa etkä voi kun lapsi ei kerro mihin asia liittyy.[/QUOTE]

Tällä keinolla olen yrittänytkin.

Juttelette pikku hiljaa. Älä painosta, puhele niitä näitä. Me pidettiin joka ilta lapsen kanssa jutteluhetki, hän tiesi että aina ennen nukkumaanmenoa äidin kanssa jutellaan kaksistaan, siitä mistä hän haluaa tai jos ei keksi aihetta niin äiti juttelee ja kyselee. Mutta painostaa ei saa, jos lapsi on sellainen että ei avaudu helpolla. Älä ota tätä asiaa aina esille kun juttelette, vaan puhu muustakin. Ja yleisesti siitä, että on tärkeää kertoa vanhemmille asioita ja että miksi sinä haluat tietää mitä lapsen päässä liikkuu.

Meillä oli 7-vuotiaan kanssa tällainen tilanne, kun oli tullut kiusatuksi.

Saisitko sä leikin varjola jotain irti? Mä sain kerran ongittua asioita niin, että leikin tytön kanssa pehmoleluilla. Yksi karvaturri oli päiväkodissa ja sille oli tullut siellä paha mieli. Sitten tytön lelut miettivät, miksiköhän sillä oli paha mieli.... sieltä se sitten tuli :)

Itse kerron yleensä jotain omasta lapsuudestani, jolloin lapset ikäänkuin automaattisesti kertovat omista kokemuksistaan.. Joskus saatan jopa keksiä jonkin pienen jutun, että saan lapset puhumaan vaikeista asioista.

Voisiko pojan isä puhua hänen kanssaan? Tuossa iässä pojat ovat hurjan miehekkäitä ja "nolojen" asioiden tunnustaminen toiselle miehelle on vähemmän nöyryyttävää.

Yhteistyössä