Lapsi ei halua mennä tarhaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
On alkanut tarrautumaan ja itkeskelemään aamuisin. Tarhatädin mukaan kaikki on ok ja ja vaikuttaa hiukan jollain tapaa ärsyyntyneeltä tilanteeseen. Tuhahtelee kertoessaan, ettei tiedä mistä moinen voi johtua. Minulle tulee olo, että yrittää vierittää meille vanhemmille syyn tässä asiassa. Ymmärtäisin tilanteen, jos kotona olisi jotain muutoksia, rauhattomuutta tai me vanhemmat riideltäisiin yms.. Mutta meillä on on hyvin rauhallista ja normaalia perhe-elämää. Eikä meillä riidellä sun muuta.

Itse mietin, voisiko olla kesäloman jälkeistä "kankeutta" ja uusien lapsien tulo ryhmään (tätä vaihtoehtoa hoitaja kyllä katsoi kieroon, sillä pojalla on ne omat kaverit, joiden kanssa leikkii. Joten uudet lapset eivät "saisi" hänen mielestään sotkea lapsen pasmoja).. toinen on että tämän ko. hoitajan ja pojan kemiat eivät kohtaa. Poika vaistoaa äärimmäisen herkästi muiden ihmisten mielentilat, joten vaikka hoitaja yrittäisi "esittää" hyvää ja lempeää hoitajaa, lapsiapsi vaistoaa, jos se ei ole aitoa.

Minua ahdistaa tämä tilanne kamalasti. Poikakaan ei osaa kertoa mikä mättää. Sanoo vaan, että haluaa pysyä kotona, eikä mennä tarhaan. Näennäisesti hän pärjää siellä ja iloitsee touhuta kavereidensa kanssa.

Olo tuntuu aika neuvottomalta:/

Kyllä meilläkin aamulla poika voi joskus sanoa, että haluaa jäädä kotiin.Tai melkein joka aamu sen sanookin. Kukapa nyt aamulla haluaa nousta ylös pehmeästä sängystä. Kesäloma on varmaan ollut teilläkin kivaa aikaa koko perheen voimin. Meillä tosin ei kyllä itkeskellä ollenkaan.

Mites kotiinhaun aikaan? Mä sain tänään palautetta, että tulin hakemaan liian aikaisin. Että vaikka aamulla ei viitsisi hoitoon lähteä, niin iltapäivällä paranee tulla hakemaan vasta, kun kaikki muut on jo haettu...

5-v. Kaikki keskustelut käydään aina tän ko. hoitajan kanssa.. Ja hänen kanssaan on kalaman hankala edes keskustella, kun sanopa niin tai näin, niin se "ottaa nokkiinsa". Ja kaikki äidit tahtoo olla tätä mieltä:/
Nuo heräämiset ja sängystä nousut ei ole ongelma. Ne hoituu helposti. Kotiin haku aikaan juoksee syliin ja haluaa lähteä kotiin. kyllä se siellä tarhassa leikkii, kun mitäpä muutakaan se voisi, kun hyväksyä, että siellä pitää olla. Tällä hetkellä tuo tarha taitaa olla pojalle sinnittelemistä siihen asti, että pääsee kotiin.

Aika kurjalta kuulostaa. Meinasin esittää veikkauksia, mutta ne vesittyivätkin tuossa jo. Yleistä kai on, ettei lapsi halua mennä hoitoon, mutta iltapäivällä ei myöskään haluaisi lähteä kotiin, mutta että lapsi juoksee syliin ja haluaa pois..Kuulostaa tosiaan kurjalta.:/

Etkö pystyisi keskustelemaan jonkin toisen hoitajan kanssa päivän kulusta? Jos hänellä olisi toisenlainen näkemys asioista?

Meillä lapsilla on mielenkiintoinen vaihe päiväkodissa. Kakkonen meni esikoisen entiseen ryhmään, jossa on hoitaja josta kukaan ei tunnu tykkäävän, ei myöskään tykännyt meidän esikoinen. Nyt kuitenkin meidän kakkonen on kelpuuttanut hoitajista vain tämän, jonka kanssa esikoisella tai edes meillä aikuisilla ei tunnu synkkaavan..Ei auta kuin keskustella tämän hoitajan kanssa, hän kun meidän kakkosen kuulumiset parhaiten tietää..

No, tuo loppu ei ehkä kuulunut tähän, mutta..

Meillä on juuri 5 v täyttäneellä alkanut viehttävä uhmailukausi, päivähoitoon menee, mutta muuten kaikki on "ei", välillä on leppoisampia päiviä ja välillä on äidinkin pinna kireällä...

Tosiaan mikset juttele toisten hoitajien kanssa lapsestasi? Ei kai sama hoitaja voi olla aamulla kun viet ja iltapäivällä kun haet?? Miten itse käyttäydyt viedessäsi lasta hoitoon? Oletko kannustava, päättäväinen, sanot reippaasti heipat? Todellakin uudet lapset vaikuttaa lapsiin, sanoi toinen hoitaja mitä vaan. Samahan se on kun sulle tulis uusia työkavereita...totuttelu vie aikaa ja juttele niistä lapsellesi. Ole itse jokatapauksessa utelias pojan päivästä eli kysele häneltä miten on mennyt, mitä tehnyt jne... Luovuta itse lapsesi hoitajille, älä odota, että he "ottavat" lapsesi, jos siis lapsesi on esim.sylissäsi tai kiinni sinussa. Siten osoitat lapsellesi, että olet päättäväinen ja luotat hoitajiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Tosiaan mikset juttele toisten hoitajien kanssa lapsestasi? Ei kai sama hoitaja voi olla aamulla kun viet ja iltapäivällä kun haet?? Miten itse käyttäydyt viedessäsi lasta hoitoon? Oletko kannustava, päättäväinen, sanot reippaasti heipat? Todellakin uudet lapset vaikuttaa lapsiin, sanoi toinen hoitaja mitä vaan. Samahan se on kun sulle tulis uusia työkavereita...totuttelu vie aikaa ja juttele niistä lapsellesi. Ole itse jokatapauksessa utelias pojan päivästä eli kysele häneltä miten on mennyt, mitä tehnyt jne... Luovuta itse lapsesi hoitajille, älä odota, että he "ottavat" lapsesi, jos siis lapsesi on esim.sylissäsi tai kiinni sinussa. Siten osoitat lapsellesi, että olet päättäväinen ja luotat hoitajiin.

Vien reippasti ja iloisesti enkä jää epävarmana nyhjäämään siihen. Yritän kannustaa poikaa menemään mukaan muiden leikkeihin. Sanon reippasti heipat ja lähden. Haettaessa keskityn lapseen ja kysyn mitä on tehnyt ja että katotaan yhdessä mitä on askarrellut tänään yms. Aamulla "tarrautumis tilanteessa" olen antanut lapsen hoitajalle. Eli nämä viemiset ja hakemiset menee, kuin "oppikirjan" mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Entäs se toisten hoitajien kanssa juttelu?
Nekin sanoo, että ei mitään ongelmaa.. (esim. kiusaamista yms.) Pitää kyllä kysyä tolta toiselta hoitajalta, että miltä hänestä vaikuttaa tuon hoitajan suhde poikaan.. Koska jos kaikki muu kuulemma tarhassa on niin hyvin ja kotona ei ole ongelmia, niin en kekei mitään muuta selitystä, kuin tuon että kemiat ei kohtaa hoitajalla ja pojalla.

Yhteistyössä