Kuinka puhdistaa vanha huonekalu?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Se pojalle hankkimani ikivanha pulpetti tuli nyt kotiin. Ennen käyttöönottoa se pitäisi ihan alkuun putsata, myöhemmin myös pintakäsitellä ja korjata.

Mutta mikä olisi fiksuin tapa puhdistaa se? Pulpetti on ollut vuosia (lämpimässä) ulkovarastossa, jossa on ollut hiiriä ja ties mitä muita oliota vierailulla. Tarvitaan siis kunnon puhdistusta. Miten tehdä se kunnioittaen vanhaa, puista huonekalua?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

Ja siis kunnostaisin sen heti, jos pystyisin. Mutta koska se on käyttökunnossa, ajattelin nyt ensialkuun vain putsata ja siirtää sen paikoilleen tuolta meidän muutenkin pieneltä terassilta odottamaan jalkani kuntoutumista. Sitten hiotaan ja vahataan - tai jotain.

Olen entisöijän töitä tehnyt joskus... Minä pesisin ulkona, esim miedolla mäntysaippualiuoksella tiskiharjalla, aurinkoisena päivänä, niin kuivuisi myös pian. Ei vesi ole pahasta jos se pääsee nopeasti kuivumaan. Jatkuva kosteus on se, joka pilaa huonekalut.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-puuseppä;24258817:
Olen entisöijän töitä tehnyt joskus... Minä pesisin ulkona, esim miedolla mäntysaippualiuoksella tiskiharjalla, aurinkoisena päivänä, niin kuivuisi myös pian. Ei vesi ole pahasta jos se pääsee nopeasti kuivumaan. Jatkuva kosteus on se, joka pilaa huonekalut.

OK, kiitos! Tässä oli juuri se, mitä hain.

Tästä tuli mieleen, että paikallisessa kangaskaupassa on sellaanen vanha matala pulpettituoli-yhdistelmä. Se oli siellä mun lapsuudessa 80-luvulla ja pulpetissa oli kirjoja joita lapsena luettiin. Ja on sitten seuraava sukupolvi eli likka istunut siinä kanssa. :)

[QUOTE="hei";24258841]käy ostamassa rautakaupasta kristallisoodaa, lähtee pinttynyt lika ja rasva pois helposti, mutta ei vaurioita maalipintaa[/QUOTE]

Siinä ei mitään näkyvää likaa tai rasvaa ole. Lakkaus on kulunut, ja sitten kannessa on tussipiirros. Ne mä hion ja teen uuden pintakäsittelyn kunhan kykenen.

mäntysuovalla pesu ja kuivaus noin alkuu. myöhemmin hiot vanhan lakan pois. viimesenä öljyät tai vahaat koko keksinnön.
älä ainakaan maalaa tai lakkaa uudestaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24259007:
mäntysuovalla pesu ja kuivaus noin alkuu. myöhemmin hiot vanhan lakan pois. viimesenä öljyät tai vahaat koko keksinnön.
älä ainakaan maalaa tai lakkaa uudestaan.

Just näin on aikomus. Tosin en muistanut ollenkaan tuota öljyämisvaihtoehtoa - kiitos ideasta!