Kuinka poika rauhoittumaan sänkyynsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuoriäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuoriäippä

Vieras
Pojalta on otettu n. viikko sitten sängystä laita alas, jotta opettelemme nukkumaan laidattomassa ennen, kuin uusi isojen poikien sänky tulee.. Ongelmaksi on muodostunut, että osana illoista poika nukahtaa kauniisti iltasadun lukemisen jälkeen sänkyyn, osana juoksee parituntia sängystä pois hakemaan lelun (jotka olen yrittänyt piilotella) ja odottaa että haen sen häneltä pois. Jos en reagoi, hän tulee oven luokse. Kun nousen peittelemään häntä, hän juoksee sänkyynsä. Tästä on tullut siis jonkinlainen leikki.. Päiväunille en ole jaksanut vielä edes ottaa tätä taistelua, vaan käännän sängyn seinää päin. Näin nukahtaa nopeasti ja nätisti..
Miten te olette saaneet lapsenne pysymään sängyssä?

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978695:
Äsken oli ovi auki, nyt laitoin sen kiinni ja poika nousee oven taakse huutamaan.. Tämä on siis vain tahtojen taisto?

on. Palautat joka kerta samantien sänkyyn turhia höpöttämättä,mä sanoin aina suht tiukasti "nyt nukutaan" ,ei muuta ja poistuin.

Ei ole koskaan rauhoittunut meidän viereen.. Siellä alkaa aina hirmuinen riehuminen.. Eihän tässä muuten olisi kiirettä, mutta ajattelin, että opetellaan rauhallisesti ennen pikku kakkosen tuloa, kun pinnasänky siirtyy silloin pikkukakkoselle ja isomies siirtyy normiin sänkyyn..

Hoidatteko te aina nukutukset itse? Onko mies mukana? Meillä on ollut tapana että toinen laittaa joka toinen ilta, mutta minua suorastaan ärsyttää, kun mies häviää aina lenkille omina iltoinaan, varsinkin nyt, kun tämä juoksutus rumba on alkanut..

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978729:
Ei ole koskaan rauhoittunut meidän viereen.. Siellä alkaa aina hirmuinen riehuminen.. Eihän tässä muuten olisi kiirettä, mutta ajattelin, että opetellaan rauhallisesti ennen pikku kakkosen tuloa, kun pinnasänky siirtyy silloin pikkukakkoselle ja isomies siirtyy normiin sänkyyn..
Niin.. mut mun mielestä toi nyt ei kuulosta rauhalliselta. Ja jos ei opi ajoissa niin sitten vaikka toinen pinnis.

Ja siis tämä vain mun mielipide. En jaksaisi alkaa noin pienen kanssa taistelemaan kun asia joka tapauksessa helpottuu iän myötä. Lapsellekaan ei oo kiva että huutaa ennen nukkumaan menoa. Mun mielestä hän ei vaan oo selkeesti valmis vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978749:
Hoidatteko te aina nukutukset itse? Onko mies mukana? Meillä on ollut tapana että toinen laittaa joka toinen ilta, mutta minua suorastaan ärsyttää, kun mies häviää aina lenkille omina iltoinaan, varsinkin nyt, kun tämä juoksutus rumba on alkanut..
Ei meillä mitään omia iltoja ole ollut. Kummatkin viedään nukkumaan aika tasapuolisesti.

Pienempää joutuu vähän vielä nukuttamaan ja se on mieheltä sujunut paremmin, mutta joskus myös sen teen minäkin. Siihenkään ei yleensä kahat minuuttia kauempaa mene.

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978762:
Siis on nukahtanut täysin rauhallisesti tähän asti omaan sänkyynsä, nyt kun laita otettiin pois, hän on ottanut sen pelinä, että ramppaa tuossa ovella..
Todellakin, nostaisin sen laidan ylös ja lakkaisin stressaamasta itseäni ja lasta. Kokeilkaa joskus myöhemmin.

Minusta tuntuu, että tässä ei niinkään ole kysymys siitä, onko hän valmis, vaan siitä että hän tahtoo tehdä tästä pelin. Oletteko te istuneet lastenne vierellä niin kauan, kun nukahtaa? Annatteko itkeä oven takana? Onko kellään tämmöistä ongelmaa alunperin ollutkaan..
Muistan, kun pikkuveljeni (äidin iltatähti) opetettiin paljon vanhempana pois pinniksestä, niin hänkin ramppasi ovella huutelemassa, mutta koska äiti ei jaksanut enää taistella, niin hänelle luettiin niin kauan, kun nukahtaa.. Pian se meni siihen, että veljeni isä nukahti itsekin sinne viereen, kun nukutti poikaa.. Siihen en rupea.. Kaipaan vaan nämä konstit ja taijat, mitä olette tehneet..

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978762:
Siis on nukahtanut täysin rauhallisesti tähän asti omaan sänkyynsä, nyt kun laita otettiin pois, hän on ottanut sen pelinä, että ramppaa tuossa ovella..

Pistä laita takaisin ja kokeile hetken päästä uudestaan.

Meillä sama. Lastensänkyyn laitettiin koska tuli pääedellä pinniksestä alas. Silloin oli helppoa, kun ei saanut itse oveaan auki. Laitettiin siis aina ovi perässä kiinni ja sitä huusi pari päivää (muuten siis olis koko ajan juossut pois). No, kun oppi avaamaan oven itse, niin ...puoli vuotta suunnilleen on mennyt (lapsi 2) ja edelleen menee ihan normaalina päivänä kolmekin tuntia juoksemisessa.

On siis oikeasti tosi väsynyt, koska kun mennään nukkumaan ja luetaan kirjaa, niin silmät meinaa koko ajan mennä kiinni ja kaatuilee makuuasentoon. Ei siis halua vaan nukkua. Sitten yliväsyneenä parin tunnin jälkeen joudun pitämään lasta paikoillaan sängyssä ja sanomaan, että oikeasti nyt nukutaan. Lapsi vaan nauraa ja sylkee. Mikään ei auta.

Vaikka päivä olisi ollut tosi raskas, ei väliä. Ei nukahda edes rattaisiin. Autoon nukahtaa helposti jos on väsynyt. PÄiväunia nukutaan välillä (sillon tietää että nukkumaan mennään aikaisintaan kahdeltatoista yöllä). Ilman päiväunia aikaisintaan kymmeneltä ja sekin on harvinaista.

Olen tosi väsynyt tähän ja miettinyt oliskiko mahdollista saada apua tähän jostain. Neuvolassa sanoin että nukkumisessa menee usein 3 tuntia ja ettei nuku yleensä päiväunia että nukahtaisi nopeammin yöllä. Ihmetteli, muttei mitään asiaan sanonut.

Lapsemme on muutenkin ehkä keskimääräistä vaikeampi (uhmaikä kyllä menossa tällä hetkellä). Ihana lapsi tottakai, mutta tämä nukkumaanmeno on todella rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäippä;26978796:
Minusta tuntuu, että tässä ei niinkään ole kysymys siitä, onko hän valmis, vaan siitä että hän tahtoo tehdä tästä pelin. Oletteko te istuneet lastenne vierellä niin kauan, kun nukahtaa? Annatteko itkeä oven takana? Onko kellään tämmöistä ongelmaa alunperin ollutkaan..
Muistan, kun pikkuveljeni (äidin iltatähti) opetettiin paljon vanhempana pois pinniksestä, niin hänkin ramppasi ovella huutelemassa, mutta koska äiti ei jaksanut enää taistella, niin hänelle luettiin niin kauan, kun nukahtaa.. Pian se meni siihen, että veljeni isä nukahti itsekin sinne viereen, kun nukutti poikaa.. Siihen en rupea.. Kaipaan vaan nämä konstit ja taijat, mitä olette tehneet..
Voi olla että se on taistelua myöhemminkin, mutta ei se ainakaan vaikeampaa ole, kunhan nyt ei kouluikään asti pinniksessä nuku.

Vajaa 2-vuotias vaan on vielä niin pieni että ei se edes vielä käsitä tollasta asiaa. Vähän isommalle on helpompi selittää ja kertoa miksi näin. Kehut ja kannustuksetkin menee paljon paremmin perille vaikka jo vain puolen vuoden kuluttua.

Äskeiseen vielä...eli siis päiväunille nukahtaa helpommin. Oikeastaan en edes yritä päiväunille jos laps tulee pois sängystä heti eikä vaikuta väsyneeltä. Joskus nukahtaa samantien siis päiväunille. Yöunille meno on siis aina vaikeaa riippumatta onko nukuttu päiväunia vai ei. Helpompaa se on tosin jos ei olla nukuttu. Päiväunet yleensä tunnin kestäviä. Lapsi herää aamulla yleensä kello 8. Joskus aikaisemmin, joskus myöhemmin.

[QUOTE="vieras";26978840]Meillä sama. Lastensänkyyn laitettiin koska tuli pääedellä pinniksestä alas. Silloin oli helppoa, kun ei saanut itse oveaan auki. Laitettiin siis aina ovi perässä kiinni ja sitä huusi pari päivää (muuten siis olis koko ajan juossut pois). No, kun oppi avaamaan oven itse, niin ...puoli vuotta suunnilleen on mennyt (lapsi 2) ja edelleen menee ihan normaalina päivänä kolmekin tuntia juoksemisessa.

On siis oikeasti tosi väsynyt, koska kun mennään nukkumaan ja luetaan kirjaa, niin silmät meinaa koko ajan mennä kiinni ja kaatuilee makuuasentoon. Ei siis halua vaan nukkua. Sitten yliväsyneenä parin tunnin jälkeen joudun pitämään lasta paikoillaan sängyssä ja sanomaan, että oikeasti nyt nukutaan. Lapsi vaan nauraa ja sylkee. Mikään ei auta.

Vaikka päivä olisi ollut tosi raskas, ei väliä. Ei nukahda edes rattaisiin. Autoon nukahtaa helposti jos on väsynyt. PÄiväunia nukutaan välillä (sillon tietää että nukkumaan mennään aikaisintaan kahdeltatoista yöllä). Ilman päiväunia aikaisintaan kymmeneltä ja sekin on harvinaista.

Olen tosi väsynyt tähän ja miettinyt oliskiko mahdollista saada apua tähän jostain. Neuvolassa sanoin että nukkumisessa menee usein 3 tuntia ja ettei nuku yleensä päiväunia että nukahtaisi nopeammin yöllä. Ihmetteli, muttei mitään asiaan sanonut.

Lapsemme on muutenkin ehkä keskimääräistä vaikeampi (uhmaikä kyllä menossa tällä hetkellä). Ihana lapsi tottakai, mutta tämä nukkumaanmeno on todella rasittavaa.[/QUOTE]
:O :O Ohhoh...

Miksi ihmeessä te lähdette tollaseen rumbaan?? Te teette nukkumaan menosta hirveen mörön.

Ja ei mikään ihme jos lapsi ei halua mennä nukkumaan jos se on siihen opetettu lukitsemalla yksin huoneeseen! Et oo tosissas...

Pitäkää vaan mua hirviöäitinä, mutta mä tein juuri mun 2,5-vuotiaalle kovapäiselle pojalle niin, että ku ei kerta kaikkiaan pysy siellä omassa sängyssä ja otti tuon sänkyyn palauttamisen hirveän hauskana leikkinä ja saattoi jatkaa tuota juoksemista tunnin, parikin. Laitan pojan sänkyyn ja jään itse viereen tuolille istumaan. Kun nousee ekan kerran, palautan sänkyyn ja kerron, että nyt on nukkumaanmenoaika, sängyssä pysytään. Nousee toisen kerran, kerron että jos et pysy sängyssä, äiti tulee sun viereen ja kun nousi kolmannen kerran, laitan pojan peiton alle ja istun itse peiton reunan päälle ettei pääse kerta kaikkiaan sieltä pois kiemurtelemaan. Alkaa pian sanoa äiti pois, mene tuolille, menen ja sanon että tulen takaisin jos nousee. Yleensä on kerrasta sitten uskonut ja sitten nopeasti nukahtanut kun on vaan rauhoittuinut paikalleen.

[QUOTE="wii";26979074]Pitäkää vaan mua hirviöäitinä, mutta mä tein juuri mun 2,5-vuotiaalle kovapäiselle pojalle niin, että ku ei kerta kaikkiaan pysy siellä omassa sängyssä ja otti tuon sänkyyn palauttamisen hirveän hauskana leikkinä ja saattoi jatkaa tuota juoksemista tunnin, parikin. Laitan pojan sänkyyn ja jään itse viereen tuolille istumaan. Kun nousee ekan kerran, palautan sänkyyn ja kerron, että nyt on nukkumaanmenoaika, sängyssä pysytään. Nousee toisen kerran, kerron että jos et pysy sängyssä, äiti tulee sun viereen ja kun nousi kolmannen kerran, laitan pojan peiton alle ja istun itse peiton reunan päälle ettei pääse kerta kaikkiaan sieltä pois kiemurtelemaan. Alkaa pian sanoa äiti pois, mene tuolille, menen ja sanon että tulen takaisin jos nousee. Yleensä on kerrasta sitten uskonut ja sitten nopeasti nukahtanut kun on vaan rauhoittuinut paikalleen.[/QUOTE]
No ainakin oot tehnyt selväksi että nukkumaan meno ei todellakaan oo hauskaa.

Ei helvetti mä en ymmärrä teitä... Väkisin yritätte tehdä mukuloistanne uniongelmaisia.

Yhteistyössä