Kuinka pitkiä aikoja voi 4 kk matkustaa turvakaukalossa

Kuinka pitkiä matkoja olette matkustaneet 4 kk turvakaukalossa?

Meillä käytössä Brio Primo jossa vauva on aika pystyssä asennossa. Nyt olis tarvis lähteä 250 km päähän juhliin ja mietityttää että joko tämän ikäistä voi pitää kaukalossa 2,5-3 tuntia kaksi kertaa päivässä.

Onko olemassa mitään muuta matkustustapaa henkilöautoon kuin turvakaukalo?
 
Mä en kyllä koskaan pitäis lasta kovin montaa tuntia yhtäkyytiä vaikka kuinka nukkuis. Ei se oo selälle hyväks. Meil on mun porukoille matkaa se kolmisen tuntia mut vierähtää viis tuntia ku ollaan pojan kans liikenteessä. Pidetään taukoja usein ku poikakin muutoin hermostuis. Enkä pitäis varmaan sitä kahta tuntia kauempaa kaukalossa yhtäjaksoisesti.
 
No en mä ainakaan alkais nukkuvaa lasta sieltä kaukalosta ylös kiskomaan jos toinen hyvin nukkuu. Ei se selkä kyllä satunnaisista matkoista miksikään mene. Jos toinen nukkuu niin sinä aikana ajetaan niin pitkälle ko keretään ja pidetään sitte taukoja kun toinen on hereillä.
 
Esikoisen kanssa sitä jaksaa vielä miettiä hysteerisesti noita juttuja, mutta toisen kohdalla jo rauhoittuu =) Ei se selkä parista matkasta miksikään mene, ne nyt on sellaisia yleisiä linjauksia, ettei kannata kotona kaukalossa nukuttaa, mutta noi uudet kaukalot on ihan sen mukaan suunniteltu, että niissä selkä on sopivan pyöreässä asennossa. Ei oo pitkä matka matka ees 250km, me ollaan tehty yli 500km reissuja ilman ongelmia.
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Soitin neuvolaan ja siltä sanottiin, että tuon matkan voi matkustaa kaukalossa, mutta olisi parempi pysähtyä välillä "jumppaamaan" ja vielä parempi olisi ,jos vauva vaan suostuu olemaan, kuljettamaan vauva vaunukopassa turvaverkon kanssa. Lainattiin neuvolasta se verkko. Katsotaan sitten suostuuko meidän vejari olemaan makuultaan koko matkaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bassets:
ja vielä parempi olisi ,jos vauva vaan suostuu olemaan, kuljettamaan vauva vaunukopassa turvaverkon kanssa. Lainattiin neuvolasta se verkko. Katsotaan sitten suostuuko meidän vejari olemaan makuultaan koko matkaa =)
Whaaaaat???????? Eikös se ole ihan lailla määrätty että kaukalossa on oltava?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Alkuperäinen kirjoittaja Bassets:
ja vielä parempi olisi ,jos vauva vaan suostuu olemaan, kuljettamaan vauva vaunukopassa turvaverkon kanssa. Lainattiin neuvolasta se verkko. Katsotaan sitten suostuuko meidän vejari olemaan makuultaan koko matkaa =)
Whaaaaat???????? Eikös se ole ihan lailla määrätty että kaukalossa on oltava?
Hähäh? En oo ikinä kuullutkaan tällasesta vaihtoehdosta...
 
Ainakin Chiccon vaunukoppa (on samaa matskua kuin turvakaukalo) on suunniteltu myös autolla matkustamiseen, sen saa kiinnitettyä turvavöillä ja sitten sinne sisälle pannaan erillinen "turvavyö" vauvalle, niin me matkustettiin sellainen 600km matka 2 viikkoisen vauvan kanssa. Ihan laillista ainakin Italiassa, jos tosiaan on kiinnitetty se vaunukoppa niin kuin pitää. Suomessahan ei tartte lain mukaan ees turvakaukaloa esim. taksissa matkustettaessa, niin että luulisi tuon vaunukopassa matkustamisen olevan ihan eurooppalainen säädös.
 
Lentis, tarvii Suomessa kaukalon taksissa. Eivät ota kyytiin jos ei ole kaukaloa mukana tai sitten pitää tilata erikseen kaukalollinen taksi joita on ihan muutama vaan. Tai sitten ne käy tallilta hakemassa sen kaukalon ja mittari raksuttaa koko ajan. Toi laki tuli alkuvuodesta voimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Lentis, tarvii Suomessa kaukalon taksissa. Eivät ota kyytiin jos ei ole kaukaloa mukana tai sitten pitää tilata erikseen kaukalollinen taksi joita on ihan muutama vaan. Tai sitten ne käy tallilta hakemassa sen kaukalon ja mittari raksuttaa koko ajan. Toi laki tuli alkuvuodesta voimaan.
No ei se ihan näinkään ole. Kyllä mä oon ton tytön kanssa reissannu taksissa ilman istuinta kun en oo tajunnu tilatessa pyytää, ottanu taksin tolpalta tms. Kertaakaan ei oo sanottu ettei ota kyytiin.

Eihän se ole missään nimessä järkevää eikä kannattavaa mutta jos vaihtoehto on kävellä ni ei aina onnistu...
 
Kvart Över: Just mun äiti kysyi paristakin (myös hesalaisesta) taksifirmasta, ja niistä vastattiin, että lain mukaan ei tartte, mutta jos tilaa etukäteen, niin lisämaksusta voi sellaisen saada, kun olen tulossa Suomeen ja turvakaukalo on mun vanhemmilla, niin että Hesassa ei ole sitä itsellä. Se on sitten eri asia, jos taksikuski itse kieltäytyy, mutta lain mukaan sitä ei tarvita.

Muoks* eli en tiedä tuosta lakimuutoksesta, mutta näin ainakin noi taksifirmat vastasi, joista mun äiti kysyi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
No kyllä parempi ois kävely kuin ilman kaukaloa matkustaminen, jos jotain tapahtuukin. Sitä ois sit kiva syyllistää itseään jos vauva sen vuoks kuolis ku ei kaukaloa ois.
Joo tietenkin, jos se on mahdollista. Mutta en mä ainakaan välittänyt lähteä kävelemään vauvan ja matkalaukkujen kanssa juna-asemalta lentokentälle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
No kyllä parempi ois kävely kuin ilman kaukaloa matkustaminen, jos jotain tapahtuukin. Sitä ois sit kiva syyllistää itseään jos vauva sen vuoks kuolis ku ei kaukaloa ois.
Joo tietenkin, jos se on mahdollista. Mutta en mä ainakaan välittänyt lähteä kävelemään vauvan ja matkalaukkujen kanssa juna-asemalta lentokentälle :)
Joo :) Ja voihan siinä moottoritien varressa kävellessä ajaa joku auto päälle ja siinä taas saa sitten itseään syyllistää urakalla. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Nii no, minen kyl ite tommoseen asemaan itteeni vauvan kans asettais :whistle: Mut kukin tavallaan :xmas:
Ai mimmoseen asemaan?
No tuommoseen, et ois pakko taxilla ilman kaukaloa mennä. Aina kummiski asiat vois sen verran etukäteen suunnitella, et ei tarvis niin tehdä.
No joo ihan tosi. Mutta täytyy sanoa että hivenen työlääksi menee. Yritin tässä esim. Turusta saada turvaistuimen vuokrattua, oli hyvin hankalaa. Tai olis ollu sellanen jolla en halua lastani kuljettaa.

Mutta viitseliäisyyttähän se ois vaan vaatinu alkaa järjestää kaukaloa taksiin Utsjoelta käsin, Tikkurilan juna-asemalta lentokentälle. Onneksi selvisimme hengissä siitä hurjapääreissusta ilman turvaistuinta :)
 
En minäkään siis. Mä en siinä tilanteessa lähtis sit matkalle ollenkaan jos vaihtoehtona ois mennä ilman kaukaloa taxilla. En antais ikinä itelleni sellaista anteeks ja saman tien voisin päättää varmaan oman elämänikin jos mun laiskuuden vuoks vauvani kuolis. Mut en jatka aiheesta enempää. Tulee itse vain ärtyneeks kun huomaa, ettei joillekin näköjään vauvan turvallisuus ole se ykkösasia.
 

Yhteistyössä