Kuinka pitkän matkan jaksat juosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pajukko

Aktiivinen jäsen
14.11.2004
6 834
0
36
Harrastatko kävelylenkkejä tai hölkkäätkö. Tässä itse mietin juoksuharrastuksen aloittamista. Ei mitään tietoa omasta kunnosta, mutta varmaankin kilometri menee hölkällä. Koiran kanssa joka päivä lenkkeillään ja mietin, että pikkuhiljaa alkaisi kevättä kohti kuntoa kohentamaan parilla juoksukerralla viikossa.

Melkein en yhtään.
Tai siis jos lapseni on juoksemassa pihasta karkuun kohti vilkasta autotietä, niin varmaan tekisin Suomen ennätyksen... Olen juossutkin pojan perässä aikoinani aika paljon, oli kova karkailemaan.

Viime kesänä taisin innostua kävelylenkillä ottamaan pari juoksuaskelta, mutta siis kyse oli jostain 300 metristä...
Paksu ja rapakuntoinen olen. mutta mieluummin kävelen ja fillaroin kuin tapan vähäisen haluni liikkua liian raskaalla lajilla.

Oletin, että en jaksa juosta metriäkään. Yhtenä päivänä sitten kokeilin, ja pari kilometriä meni helposti kevyttä hölkkää. Luulen, että mulle 5km olisi realistinen tavoite yrittää jos tosissaan kokeilisin rajojani nyt, ja pakon edessä sen juoksisin ainakin.

Jotain pari vuotta sitten innostuin juoksemaan 15 min. juoksumatolla, kuntosalilla. Olin sen jälkeen viikon sairaslomalla. Eli en yhtään. :( Mutta johtunee molempien polvien kulumista. :/ Kävellä sen sijaan voin, joka päivä kävelen n. 3-7 km, kun poitsu vetelee vaunuissa sikeitä. =)

Aloitin juoksemalla ensimmäisenä päivänä 5 metriä ja kasvatin sitten matkan joka päivä kaksinkertaiseksi kahden viikon ajan. Arvatkaapa paljonko juoksin neljäntenätoista päivänä?

Talvella harrastan enemmän maastohiihtoa sekä luistellen että perinteisellä. Tunnista jopa kolmeen päivässä. Keväällä ja kesällä juoksen 5-15 km:n lenkkejä. Ens kesänä kokeilen puolimaratonia.

Kun aloitin juoksemisen, niin kuntokartoitus-lenkillä jaksoin hölkkäillä 5km putkeen. Tosin olin kyllä aika poikki sen jälkeen. Kunto kyllä kasvaa nopeasti ja lenkkikin alkoi kulkemaan paremmin, kun sijoitin monta rahaa oikeasti laadukkaisiin ja just mun jalalle sopiviin juoksukenkiin.

Syyskuussa aloitin siis ja nyt menee 10 km ihan kevyesti. Toki otin bodypumpin ja salibandyn siihen ohelle tukemaan. Paino myös putosi 10 kiloa:)

Juoksin viime kesänä jo komiat 3km ihan hyvin. Aloitin liikunnan harrastamisen lähes tyhjästä. Pikkuhiljaa ja kaikkien oppien mukaisesti. Sitten sain toiseen jalkaan rasitusvamman ja vetetä polveen. Siihen jäi juoksu ja sitten tulinki jo raskaaksi,,,et se siittä. Nyt ei kärsi kävellä edes puolta kilsaa ku olen ihan jumissa tän mahani kans.

Yhteistyössä