Kuinka pitkälle pitäisi olla työvuorot näkyvissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Eli kuinka pitkälle pitäisi työnantajan puolelta olla työvuorolistat nkyvissä etukätee. Nyt tiedän ensi viikon vuorot, ja kun kyselin pomolt aeuraavan viikon vuoroja niin totesi vaan että kahtellaan ensi viikolla. Olen vakituinen työntekijä ja mulla on 40 tuntia viikossa töitä, olis ihan kiva tietää milon on vapaapäivät. Onko se ihan sallittua että ilmoitetaan työvuorot näin myöhäsä?

Se on ihan sallittua, oletan.

MIES esim tietää joko viikko etukäteen - kolme viikkoa, koska työvuorolistan vaihtuessa on just se typerä hikinen viikko.

ITE tiiän vaikka v eteenpäin, jos jaksan laskea, koska se pysyy samana kokoajan: 3 aamua, 2 päivää, viikonloppu, 3 päivää, 2 aamua, viikonloppu jne jne. Mut en jaksa =)

Olen kunnallisella puolella töissä ja meillä on 6 viikon työlistat. Ne pitää saada viimeistään kaksi viikkoa aikaisemmin, niin minulle on ainakin kerrottu ja kaikki nostavat kamalan metelin jos eivät tule viimeistään silloin. Ei sillä muuten niin väliä olisi, mutta kun tekee vuorotyötä, niin pitäähän elämää pystyä vähän suunnittelemaan eteenpäin. Meillä on kyllä myös ns. kiertävä lista koko vuodelle, joka pitää suurin piirtein paikkaansa, joten siitä näkee alustavasti mitä vuoroja on tulossa. Luulisi että vastaavia olisi muissakin vuorotyöpaikoissa käytössä, että vuorot menevät reilusti eri työntekijöille.

Viimmeviikolla. Mulla ei vielä töistä päästyäni klo 13.43 ollut tietoa, moneltako pitää seuraavana aamuna olla töissä. Tietokoneelle tuli vast joskus klo 15 maissa aina seuraavan päivän vuorot. Onneksi saan lastenhoitosarjan, joka alkaa helmikuussa, niin tiedän työvuoroni sitten kesäkuun alkuun asti. Ei tarvi soitella enää työjohtoon ja kysellä töihin meno aikoja.

Kyllä mie olen tuota tesiä selanu mutten löytäny. Päiväkotiin vaan pitäisi ilmoittaa lasten vapaapäivät ajoissa että saisi hiukan halvemmaksi tuon hoitomaksun. Sehän ei alene sitten viime tipassa ilmoitetuista vapaista.

Päiväkodissa oli 4vkon listat ja viikkoa enne tulivat nähtäville. Nyt alkavassa päiväkodissa on 2vkon listat. Vapaapäiviä kun ei ole silleen niin riittää se 2vkoa ilmottaa hoitopaikkaan.

Kunnallisella puolella pitää olla viimeistään viikkoa ennen listan loppumista seuraava lista julkaistu. Monessa paikassahan nuo ovat neuvottelukysymyksiä, joku tykkää saada laittaa toiveita "viime tippaan saakka" ja joku taas tykkää tietää vuoronsa ajoissa, niin voi sitten niitten puitteissa suunnitella menonsa. Mutta viikko on raja ainakin kunnallisella puolella.

Ravintola & matkailualan Tesin mukaan työvuorot on oltava nähtävillä viimeistään viikkoa aikaisemmin. Käytännössä jos vuorolistat tehdään kolmeksi viikoksi eteenpäin, välillä tiedät neljän seuraavan viikon työt, välillä vain viikon eteenpäin. That´s life ja ammatinvalintakysymys.

Edellisessä duunipaikassa (Ma-Ra ala) tuli monesti parin päivän vuorot lyijykynällä tuhrustettuna jollekin ruutupaperille, sitte taas pari päivää lisää, kunnes joskus saivat siten tehtyä viikon tai kahden viikon listan kerralla. Kolmen viikon listan muistan nähneeni hyvin harvoin.
Onneksi ei ollut lapsia vielä tuolloin, olis ollu kiva tarhaan ilmotella hoidontarvetta :/

Nykyisessä paikassa (sama ala) tulee 1-2 viikkoa ennen kuukauden työvuorot, tykkään.

Eli kuinka pitkälle pitäisi työnantajan puolelta olla työvuorolistat nkyvissä etukätee. Nyt tiedän ensi viikon vuorot, ja kun kyselin pomolt aeuraavan viikon vuoroja niin totesi vaan että kahtellaan ensi viikolla. Olen vakituinen työntekijä ja mulla on 40 tuntia viikossa töitä, olis ihan kiva tietää milon on vapaapäivät. Onko se ihan sallittua että ilmoitetaan työvuorot näin myöhäsä?

Viimeistään nyt sunnutaina pitäisi olla uusi lista kädessä

Tässä linkki: FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 9.8.1996/605 ja sieltä pykälä 35.

Ei näitä työnantajat eikä riitelevät liitot päätä. Eduskunta ne päättää. Oppikaa hyvät ihmiset lukemaan yksinkertaista lakitekstiä. Siellä se on sanottu. Jättäkää AY ihmisten lässytysten kuuntelu vähemmälle. Ne kerää vaan rahat pois ja pimittää selvää yksinkertaista tietoa pimeässä vaeltavalta pelokkaalta kansalta. Sanot vain työnantajalle muitta mutkitta, että noudatetaan työaikalain 35 pykälää tai sitten ei noudateta ko. lakia muutenkaan. Kyllä se siitä selkiytyy ei siihen liiton väkeä tarvita.
Laki määrää kaikessa aina minimin, mistä ei alle voi sopia ! Jos liittojen ja työnantajan välillä on paremmasta sovittu, niin se kyllä passaa.