Kuinka pitkäksi aikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäs siinä. Kun ei joka viikonloppu tule ;)

Olen ollut siinä onnellisessa asemassa että omien lasten kanssa ollaan saatu juuri tuollaista hoitoapua isovanhemmilta ja tiedän kuinka merkityksellistä se voi olla, kaikille osapuolille. Pienten lasten vanhemmat saa hieman vapaata. Isovanhemmat voi tutustua lapsenlapsiinsa. Ja ne lapset saa elämään muitakin turvaisia aikuisia kuin isä ja äiti.

Mikäs siinä. Kun ei joka viikonloppu tule ;)

Olen ollut siinä onnellisessa asemassa että omien lasten kanssa ollaan saatu juuri tuollaista hoitoapua isovanhemmilta ja tiedän kuinka merkityksellistä se voi olla, kaikille osapuolille. Pienten lasten vanhemmat saa hieman vapaata. Isovanhemmat voi tutustua lapsenlapsiinsa. Ja ne lapset saa elämään muitakin turvaisia aikuisia kuin isä ja äiti.

Samaa meltä paitsi tuosta "kunhan ei joka viikko tule"-kohdasta.

Minulla on monta lastenlasta. Melkein viikottain on joku ja esim. yksi pojanpojista on ollut 5 viikkoa.

Tokihan se vähän riippuu tilanteesta, tiukan paikan tullen ihan just niin pitkäksi aikaa kun on tarve (esim. vanhemmat molemmat sairaalassa tms.), mutta "huvin vuoksi" vain niin pitkäksi aikaa kun se lapsesta tuntuu hyvältä.

Just oli veljen 2v sisaruksineen meillä 2vrk äidin yllättävän työtilanteen vuoksi, ja se koetteli hänen rajojaan, kun äidinkaipuu on suuri ja lapsi on muutenkin hoidossa enemmän kuin hänen luonteelleen sopii (on enemmän "äidin tyttö" kuin isosisaruksensa, ikävöi herkemmin). Mutta hyvin tuo pärjäsi sisarusten ansiosta ja tottakai hoidan jos tarvis vaatii, muuten olisivat joutuneet laittamaan jollekin vielä vieraammalle tai vaihtoehtoisesti äiti hylkäämään vuoden työsopimuksen kahden päivän hoitojärjestelyongelmien vuoksi.

Samaa meltä paitsi tuosta "kunhan ei joka viikko tule"-kohdasta.

Minulla on monta lastenlasta. Melkein viikottain on joku ja esim. yksi pojanpojista on ollut 5 viikkoa.
No mä en ole maailman sosiaalisin, ja tarvitsen tilaa välillä itselleni. Jos ajattelen että olen viikot töissä ja vilskeessä...ja lapsenlapsia olisi tupa täynä joka viikonloppu niin mä kokisin hermoromahduksen. Se on vaan luonne kysymys, tällainen olen kai aina ollut, tarvitsen ykdinäisyyttä jotta voin lataantua :)

Nooo... Ensinnäkään en ottaisi hoitoon muita lapsia kuin veljen tai siskon, kun en ole niin innostunut pikkulapsista. Siskon lapset onkin aikuisia jo, mutta veljen lapset on 3 vuotiaat kaksoset. Kaksi vuotiaana olisin voinut niitä pitää vaikka muutaman päivän mutta niitä tuotiin välillä mulle päiväksi ja joskus ne oli yön.

Voisin kuvitella että lapsenlapset(jos niitä joskus sit olis!)vois tuon ikäisenä olla 2-4vrk. Viideksi viikoksi ei kai kukaan haluasikaan jättää isompaakasn lasta mummolaan!

Tällä hetkellä jos hätätilanteessa olisi niin pari tuntia voisin vahtia naapurin 2v, sisarusten lapset on jo isompia, alakoulukläisiä ja n.viikon ovat meillä kesälomailleet:)

Voisin kuvitella että lapsenlapset(jos niitä joskus sit olis!)vois tuon ikäisenä olla 2-4vrk. Viideksi viikoksi ei kai kukaan haluasikaan jättää isompaakasn lasta mummolaan!

Tällä hetkellä jos hätätilanteessa olisi niin pari tuntia voisin vahtia naapurin 2v, sisarusten lapset on jo isompia, alakoulukläisiä ja n.viikon ovat meillä kesälomailleet:)

Tuon 10-vuotiaan, joka on 5 viikkoa, vanhemmat tekevät kumpikin kesän ajan kahta työtä ja sen myötä todell pitkiä päiviä. Poika olisi muutoin käytännössä kesän yksin. Täällä hän on 9v tätinsä ja 8 v setänsä kanssa ja "pääsee paikkoihin ja tekee kaikenlaista".

Ei oli "joku", joka tahtoo noin.

Muutama päivä, viikkokin menee mutta en nyt sijaisisää alkais puoleksi vuodeksi näyttelemään, on nuita omiakin. Muuten ois vain mukavaa ei haittais/rasittais ollenkaan.

Itsellä kolme vilkasta alle 5-vuotiasta, joiden perään katsomisessa on jo hommansa. Toki tuohon joukkoon varmasti vielä yksi menisi, jos sellainen tilanne kohdalle tulisi.

Pitäisi vaan sen hoitoon tulevan lapsen olla tottunut menoon ja ääniin tai voi olla ikävä tilanne hänelle. Meillä meinaan ääntä ja riehuntaa riittää.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Pitäisin tilannetta surullisena niin lasten kuin isovanhempien yms. kannalta. Ihmisillä niin erilaiset arvot. Ja toki hyvä niin, kunhan kaikki osalliset voivat hyvin.

Yritän ajatella sinusta hyvää, ja vastasin ketjuun rehellisesti. Mutta jotenkin osaat aina vastata loukkaavasti jos ei tee kuten sinä.

Kohta vastaat tähän että ei ollut tarkoituksesi loukata, mutta en tule sitä uskomaan. Sinua ärsyttää muut kuin omat tapasi toimia.

Kysyn kuitenkin vielä:

Meillä siis on kaksi pientä lasta, toinen on 1 ja toinen on 2. Mikä siinä onkaan surullista ja kenelle etten jaksaisi ottaa tänne yhtään kaksvuotiasta hoitolasta?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Yritän ajatella sinusta hyvää, ja vastasin ketjuun rehellisesti. Mutta jotenkin osaat aina vastata loukkaavasti jos ei tee kuten sinä.

Kohta vastaat tähän että ei ollut tarkoituksesi loukata, mutta en tule sitä uskomaan. Sinua ärsyttää muut kuin omat tapasi toimia.

Kysyn kuitenkin vielä:

Meillä siis on kaksi pientä lasta, toinen on 1 ja toinen on 2. Mikä siinä onkaan surullista ja kenelle etten jaksaisi ottaa tänne yhtään kaksvuotiasta hoitolasta?

En tarkoittanut että on surullista, ettet jaksaisi ottaa kaksivuotiasta kyläilijää. Päinvastoin on hienoa, että tunnet itsesi ja voimavarasi.

Ajattelin asiaa lasten kannalta (elävä emotinaalinen tukiverkko) ja mahdollisten lasta kaipaavien läheisten kannalta.

Ja kaikillahan sitä mahdollisuutta verkkoon ei vain ole, joten asian kanssa on vain elettävä. Tarinat monenlaisia.

En tarkoittanut että on surullista, ettet jaksaisi ottaa kaksivuotiasta kyläilijää. Päinvastoin on hienoa, että tunnet itsesi ja voimavarasi.

Ajattelin asiaa lasten kannalta (elävä emotinaalinen tukiverkko) ja mahdollisten lasta kaipaavien läheisten kannalta.

Ja kaikillahan sitä mahdollisuutta verkkoon ei vain ole, joten asian kanssa on vain elettävä. Tarinat monenlaisia.

Olen sitä mieltä että kaksivuotiaalle paras paikka on kotona, ja kyläilyt vanhempiensa seurassa.

Mielestäni siis ei ole surullista jos noin pieni ei joudu olemaan vanhemmistaan erossa.

Eihän kysymys ollut tukiverkosta? Vai tarkoititko siis jotain muuta mitä kirjoitit? Tarkoititko että kuinka pitkäksi aikaa kukin ottaisi hoidon tarpeessa olevan lapsen?

Kysyn kuitenkin vielä:

Mummeliisa puhui vastauksessaan sinulle erilaisista arvoista. Älä välitä, arvoissasi ei ole mitään väärää. En minäkään ottaisi noin pienten lasten lisäksi muita hoitaakseni. Ei se ole surullista, keskityt nyt omiin pieniin lapsiisi ja perheeseesi. Muunlainenkin aika vielä tulee ja jaksat ottaa hoitoosi muitakin mikäli haluat.

Mummeliisalla on jotenkin nyt paha olla ja haluaa täällä sitä purkaa.

Yhteistyössä