kuinka pitkät imetykset?

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
kyselen, kuinka pitkään imetätte kerralla? mulla alkaa menee jo hermot tähän imetysjuttuun. vauva 1kk ja oon nyt imettäny sitä sinnikkäästi joka päivä 11h, mut ei riitä. vauva huutaa lisäruokaa (ja huutaa kyllä muutenkin).
 
Meidän poika olisi ollut tississä koko ajan,jos olisin antanut.Aamuimetys kesti 2,5-3h,mikä on minusta liikaa.Aloin antaa korviketta ja hetken aikaa tissiä.
Hermothan siinä menee,jos koko päivän joudut imettämään.
Onhan imetys tosi tärkeetä,mutta niin on äidin vointikin.
tsemppiä sinulle.
 
Imetelty on alusta saakka ja imetellään vielä pitkään. Imeminen on vauvalla vietti, mitä vauva tyydyttää, se ei siis ole varsinaista nälkää. Kokeilepa tunkea tutti suuhun esim.20 min jälkeen ja katso kauanko pärjää tutin voimalla.

Meillä syötiin tossa iässä vielä 3 tunnin välein, mutta poika on nopea syömään. Välillä se tankkailee läheisyyttä, etenkin iltaisin ja saatto olla tunninkin tissillä. Älä anna korviketta jos oma maito riittää (ja sehän riittää). Vähennät muuten maidon tuotantoa. Lapsi saa äidin maidosta kuitenkin hyviä vasta-aineita, joiden avulla pysyy yleensä terveempänä, ja kasvukäyrätkin nousee paremmin rintaruokituilla.

Jotkut vauvat syövät pitkään, eli siihenkin täytyy varautua. Mutta rakkaat äidit, imettäminen on teidän työ tällä hetkellä, ja siten siihen pitäisi suhtautua, eikä mitään luovuttamisia vauvan hyvinvoinnin kustannuksella. Sitäpaitsi, kaikki mahdollinen ylimääräinen lähtee imettämällä, jos jatkat tarpeeksi pitkään vaikka söisit kuin hevonen. Hoida homma kunnialla kotiin. Hyvin se menee!

p.s.Imetystukiryhmiä löytyy esim.www.babyidea.fi. Käy siellä kyselemässä tukihenkilöä. Niillä on kokemusta mitä jakaa.
 
Miili harmaana
Mä annoin esikolle tissin suuhun joka kitinään eikä aikaakaan kun vauva tottu siihen eikä tyytyny enää muuten. Noh, jokainen arvaa miten siinä käy. Koko perheeltä loppu voimat. Nyt kakkosen kanssa yritän pitää ruokaväleistä kiinni, eli vähintään 2 h, mieluummin kolme tai neljä. Yöllä nukku viis ja puol tuntia putkeen (äiti ei, vahti milloin laps haluu ruokaa). Vauva on vasta vähän yli viikon, mutta on hyvin kasvanut ja sain siunauksen näille syöttöväleille neuvolasta. Mä ennemmin hyssyttelen tai kanniskelen kun rupeen syöttämään koko ajan. Tiedän, tää ei kuulosta lapsentahtiselta, mutta ei meillä paljoo itketä, tänään ehkä kaikkiaan 5 minuuttia, muu aika on syöty, oltu sylissä tai suurin osa ajasta nukuttu omassa sängyssä. Syöminen kestää semmosen 15 min, joskus vähän pidempään.
 

Meillä esikoinen söi tuntitolkulla, ei koskaan alle tuntia ja syöttöjen välillä ei juuri tuntia pidempää aikaa ollut. Sitten selvisi, että multa ei vain tullut maitoa, yritti raukka lutkuttaa ja nälkäinen oli, painokin sitten vaan tietysti tippui. Vastiketta ruvettiin antamaan rintamaidon lisäksi, syöttöajat lyhenivät ja syöttövälit pitenivät.
 
Ekat pari kuukautta olis neiti roikkunut rinnassa kiinni ympäri vuorokauden mutta kyllä se tasaantui lopulta! Äidin lämpöähän vauva hakee... käy lukemassa www.imetystukilista.fi - sivulta tietoa! Sieltä sain itsekin uskoa kun luulin ettei vauva saa tarpeeksi ruokaa... Vauvan "kiukuttelu" on ihan normaalia, eli ei välttis itke nälkäänsä vaikka siltä tuntuiskin!
 
argh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 09:24 hellu kirjoitti:
Älä anna korviketta jos oma maito riittää (ja sehän riittää).
sori nyt vaan, mutta ei se kyllä kaikilla vaan yksinkertasesti riitä! imetin lastani 15h päivässä ( käytännössä kaiken sen jaan jonka vauva oli hereillä) kahden kuukauden ajan, eikä vauvan paino noussut. raukka lutkutti tyhjää tissiä kaiket päivät kun minä hullu uskoin imetysoppaisiin " että kyllä se maito riittää kunhan vaan imettää". ja itse join wiledan mammateetä kolme litraa päivässä eikä auttanu. olin ihan loppu kahden kk jälkeen ja niin oli vauvakin. mua niin ärsyttää, kun hoetaan, että kaikilla maito riittää, kun se ei tosiaan kaikilla riitä vaikka mitä tekee. heti kun annoin korviketta, vauva vetäs kerralla 160ml! ja kun pumppasin, niin rinnoistani tuli 30ml!! ja siihen loppui masukivut, kun vauvan suolisto ei joutunu koko ajan olemaan toiminnassa jatkuvan imemisen takia vaan sai levätä 3-5h, kun sai kunnolla korviketta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 23:21 argh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 09:24 hellu kirjoitti:
Älä anna korviketta jos oma maito riittää (ja sehän riittää).
sori nyt vaan, mutta ei se kyllä kaikilla vaan yksinkertasesti riitä! imetin lastani 15h päivässä ( käytännössä kaiken sen jaan jonka vauva oli hereillä) kahden kuukauden ajan, eikä vauvan paino noussut. raukka lutkutti tyhjää tissiä kaiket päivät kun minä hullu uskoin imetysoppaisiin " että kyllä se maito riittää kunhan vaan imettää". ja itse join wiledan mammateetä kolme litraa päivässä eikä auttanu. olin ihan loppu kahden kk jälkeen ja niin oli vauvakin. mua niin ärsyttää, kun hoetaan, että kaikilla maito riittää, kun se ei tosiaan kaikilla riitä vaikka mitä tekee. heti kun annoin korviketta, vauva vetäs kerralla 160ml! ja kun pumppasin, niin rinnoistani tuli 30ml!! ja siihen loppui masukivut, kun vauvan suolisto ei joutunu koko ajan olemaan toiminnassa jatkuvan imemisen takia vaan sai levätä 3-5h, kun sai kunnolla korviketta.
samaa mieltä...
 
tarkkailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 09:24 hellu kirjoitti:
Älä anna korviketta jos oma maito riittää (ja sehän riittää).

Meidän poika painoi 2viikkoisena enemmään kuin 4viikkosena vaikka oli kokoajan tississä kiinni,että ei se ilmeisesti riittäny... :headwall:
Neuvolassa sanottiin ettei yhdellä kertaa sais syöttää kun ehdottomasti max.puol tuntii,jos se sen jälkeen viä jatkais niin ei saa tarpeeks ja menee rinnanpäät rikki... Sen 4 viikkoo täysimetin jonka jälkeen viikossa tyhjeni kokonaan ja saa nyt pelkkää korviketta,tai oikeestaan nyt saa kyllä jo perunaaki.
 
-Tumpula-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 17:05 tarkkailija kirjoitti:
Neuvolassa sanottiin ettei yhdellä kertaa sais syöttää kun ehdottomasti max.puol tuntii,jos se sen jälkeen viä jatkais niin ei saa tarpeeks ja menee rinnanpäät rikki...
Mun mielestä tuo on #&%?$!*, anteeksi vaan neuvolantädillesi. Vastasyntynyt (siis ensimmäisiä elinviikkojaan elävä) vauva voi hyvinkin viettää jopa kaksi tuntia rinnalla. Jos imuote on oikea, rinnanpäät ei mene rikki. Vauvan imuteho on sen verran heikko aluksi että puolessa tunnissa vauva ei välttämättä saa tarpeeksi. Puhumattakaan että siinä ajassa saisi tehtyä lisää maitotilausta, siis kasvatettua maitomäärää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 15:06 mindi83 kirjoitti:
meillä tyttö 2kk imee max 5 min ja päivisin syö n. 1½-3 tunnin välein, öisin 3-4 tunnin välein. kaikki vauvat niin erilaisia, onneksi ;)

niinpä.. annoin tissiä vauvan tarpeen mukaan.. paino laski kolmes viikos 10kg.. nyt painoa on alle sen minkä painoin ennen raskautta.. hyvä on imettää jos ei koe sitä raskaaksi :D
tyttö nyt 9kk ja lopetti itse kun oli melkein 7kk..
 

Yhteistyössä