Kuinka pitkäksi aikaa voin jättää 5,5-v:n yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti
Vieras vieras
Meillä on 2,5v ja 4v olleet sillä tavalla keskenään kotona, kun itse hakenut postin, vienyt roskia tai pissattanut koiran. Eli max. 10min ja niin, että näkevät minut ikkunasta ja minä heidät.
Joskus todella harvoin, kun mies työmatkalla olen joutunut jättämään jo nukkuvat lapset kotiin, koiran iltapussan ajaksi. Silloin puhun aina miehen tai jonkun kanssa puhelimessa, että joku tietää mun olevan pois lasten luota ja jos jotain tapahtuis, niin tietää että lapset on yksin kotona.

Blue
5,5v ei ole eskarilainen vielä, vai olenkä väärässä? Jättäisin ap:n tilanteessa max 15min yksin kotiin. Koiranpennun voi käydä käyttämässä ihan hyvin.

Mun mielestä eskarilainen voi halutessaan jäädä lähikauppareissulta (max. 30min) kotiin muuten kulkee vielä mukana.

Ekaluokkalainen sitten n. tunnin yksin kotona.

Meillä ei vielä edes viidesluokkalainen ole ollut koko päivää yksin kotona.

Ei ole tarkoitus että kun lapsi menee ekalle niin hänet voi sen jälkeen huoletta jättää yksin moneksi tunniksi vedoten siihen että on koululainen ja pitää osata. Ei pidä (eikä mun mielestä voi edes antaa vaikka haluaisi) osata, vanhempien pitää kantaa vastuu silloinkin.

vierass
5,5v ei ole eskarilainen vielä, vai olenkä väärässä? Jättäisin ap:n tilanteessa max 15min yksin kotiin. Koiranpennun voi käydä käyttämässä ihan hyvin.
No kyllä nuo meidän lapset on n. 5,5v kun eskarin aloittavat, kun ovat loppuvuodesta syntyneet.
Ihan hyvin voi jättää sen lapsen sisälle siksi aikaa että saa koiran pissatettua, suurin osa lapsista kyllä pärjää pidempiäkin aikoja yksin. Eihän noita iltapäiväkerhojakaan ole kovin pitkään ollut, tai ei ainakaan minun lapsuudessa ollut. Ihan hyvinhän sitä silloinkin pärjättiin kotona koulun jälkeen, äiti usein pääsi vasta viideltä töistä. Tosin joskus menin koulun jälkeen käymään siellä äitini työpaikalla (hän yrittäjä) ja olin siellä hetken. Ja minulla on muutaman vuoden vanhempia sisaruksiakin, eli ei yksin tarvinnut olla. Joillakin tuntuu menevän vähän yli tuo suojeleminen, mikä ei taas tarkoita sitä, että minusta olisi ok jättää ne pienetkin lapset yksin kotiin tuntikausiksi. Kyllä nuo omat lapset aikanaan saavat sinne iltapäiväkerhoon mennä ja vielä tokaluokallakin jos mahdollista. Kun ovat tosiaan loppuvuonna syntyneitä, eli aika pieniä vielä silloinkin. Ja ovathan he nytkin sen aikaa sisällä kun käyn postin katsomassa (molemmat alle 2v vielä) mutta teen sen silloin kun ovat päikkäreillä. Joo toki voin silläkin matkalla jäädä vaikka auton alle, kun pitää tuon tien yli mennä, mutta ihan hyvin voin satuttaa itseni tässä sisälläkin.

olpåöäå
Koiran saa nopeasti sisäsiistiksi omakoti/rivitalo kodissa. Me lykättin aina takapihalle säänöllisin väliajoin. Koira ei tehnyt yhtää kakkaa sisälle ja pissaaminenkin lopuui ihan parissa viikossa. Nopeasti oppi juoksemaan takaovelle merkiski että nyt pitäisi päästä. Siinä vaan piti olla itse hyvin tarkka että kerkesi ovelle ennen pissaa. Ihan pieni koira ei uskalla lähteä tutkaileen maailmaa ja pysyy ihan omalla pihalla ja hiukan isommalle tekee aitauksen.
Lapsen kanssa tuskaillemme mekin näet 6v. ei halua jäädä edes 5 minuutiksi yksin ja ensi vuonna pitäsis aloittaa koulu.

Miten ihmeessä
Joku voi jättää näin pieniä lapsia kotiin, 2 ja 4 vuotiaat 10min kotona. Siinä keksii vaikka sun mitä tulitikkuleikkejä tai sakset kaivaa jne. Huoh, ei ole ihme että sattuu kaikenlaisia iltalehtien palsta keisssejä tuon tuosta. Sit on vähä myöhästä tirauttaa itkut. Ottakaa nyy herranen aika itseänne niskasta kiinni ja rotsi lapselle niskaan kun menette piskiä paskattamaan

Yhteistyössä