Kuinka pitkäksi aikaa uskaltaisitte jättää 6v yksin kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla on täällä kotona syksyllä 1luokalle menevä poika ja hirveesti tekis mieli lähteä kokeilemaan uusia juoksulenkkareita, mutta oon sitten miettiny, että uskaltaako sitä jättää tuota lasta tänne yksinään siksi aikaa? Lähikaupassa käyn kyllä yksin missä menee n.10-15min.
 
alottaja
No tuo mun poika on kyllä ihan reipas ja näin, että eiköhän se pärjäis ja tällä mun kunnolla ei olla kyllä 30min kauempaa lenkillä :D Sitä vaan ehkä eniten pelkään, että jos jotain käviskin sillä aikaa, kun mä olen lenkillä :/
 
kmkm
Mä en omaani uskaltais jättää ku siks aikaa ku käyn roskiksella tai postilaatikolla. vois olla kämppä tulessa ku tulisin takas tai jotain. Riippuu lapsesta siis, millanen se sun 6v on.
 
äii
Meidän 6v varmaan pärjäisi muuten, mutta ei uskaltaisi olla yksin. Eli en jätä vielä kokonaan yksin kotiin. Pihalla ollaan nuorempien kanssa oltu ja 6v on leikkiny sisällä, mutta ollaan siis oltu tossa omalla pihalla=)
 
"minä"
Te jotka ette uskalla jättää:
Miten te oikein kuvittelette ensi syksystä lähtien (kun lapsi menee kouluun) että lapsi pärjää koulupäivien jälkeen montakin tuntia yksin tai selviää koulumatkoista yksin, jos te ette uskalla lasta nytkään jättää edes hetkeksi yksin?

Kyllä uskaitaisin omani jättää juokulenkin ajaksi ja olen tunniksi jättänytkin. Hän on varsin omatoiminen, on mm. lentänyt yksin lentokonella mummolaan (tai siis ollut kyytissä). Saattajat toki sitten kentällä.
 
"vieras"
meillä vajaa 6v on ollut tunnin pisimmillään yksin kotona ja on pärjännyt oikein hyvin.
Ostin hänelle viikko sitten kännykän jota käyttää vaan yksin kotona ollessaan.
Lapsi haluaa aina jäädä kotiin jos käyn kaupassa tms joten miksipä en käyttäisi hänen rohkeuttaan hyväkseen kun kuitenkin kouluun lähtiessä hänen tulee pärjätä iltapäivät yksin..
Lapsi täyttää siis huhtikuussa 6, aloittaa syksyllä eskarin. Joulukuussa taisi olla eka kerta puolentunnin yksin ololle ja nyt uskallan jättää tunniksi.
 
"jep"
[QUOTE="minä";23054100]Te jotka ette uskalla jättää:
Miten te oikein kuvittelette ensi syksystä lähtien (kun lapsi menee kouluun) että lapsi pärjää koulupäivien jälkeen montakin tuntia yksin tai selviää koulumatkoista yksin, jos te ette uskalla lasta nytkään jättää edes hetkeksi yksin. [/QUOTE]

Lapsetkin on yksilöitä! Esikoinen olisi uskaltanut jäädä ja jäikin aamuisin ekaluokkalaisena kotiin ennen kouluun lähtöä tunniksi pariksi. Joskus tuli koulusta kotiin (oli yksin max 4h) eikä mennytkään iltapäivähoitoon. Mutta tuolloin hän oli jo 7v!!
Tätä nykyistä 6-vuotiasta en uskalla jättää, koska tunnen hänet, tiedän kuinka osaa hätääntyä, ellei saa vastausta. On reipas kaikkialla, on tottunut isoveljen kanssa jäämään, mutta ei yksin. Pelkää yksinoloa. Miksi pitää väkisin, ellei lapsi itse ole valmis jäämään yksin. Lapsen halutessa voi alkaa harjoittelemaan yksin oloa pienistä hetkistä siihen tuntiin pariin.

Käytännössä vasta sitten lapsi saa rohkeutta, kun on oppinut selviämään ekalla, meillä todettua.
 
"eee"
Uskaltaisin jättää useammaksi tunniksikin. Itse menin kouluun ekaluokalle 6-vuotiaana, vuotta "normaalia" aikaisemmin, ja kyllä esim. aamuisin ihan itse osasin lähteä kouluun kun äiti oli jo töissä jne. Riippuu toki lapsesta, mutta musta on aika yllättävää, että noin suuri osa vastaajista ei pystyisi jättämään tuonikäistä hetkeksikään yksin!
 
"Äiti"
Kääk :eek: En ole koskaan uskaltanu jättää enkä oikeastaan edes ajatellut jättäväni tuota syksyllä 7 v täyttävää yksin :eek:
Mutta ei tosiaan ole tarvinut sitä miettiä kun on kulkenut pienempien sisarusten kanssa mukanani joka paikkaan, ei ole pyytänytkään saada jäädä yksin ja itse olen ollut kotona koko hänen ikänsä.
Mutta ehkä siis pitäisi sitäkin harjoitella ihan vaan huvin vuoksi?!
 
"vieras"
[QUOTE="minä";23054100]Te jotka ette uskalla jättää:
Miten te oikein kuvittelette ensi syksystä lähtien (kun lapsi menee kouluun) että lapsi pärjää koulupäivien jälkeen montakin tuntia yksin tai selviää koulumatkoista yksin, jos te ette uskalla lasta nytkään jättää edes hetkeksi yksin?

Kyllä uskaitaisin omani jättää juokulenkin ajaksi ja olen tunniksi jättänytkin. Hän on varsin omatoiminen, on mm. lentänyt yksin lentokonella mummolaan (tai siis ollut kyytissä). Saattajat toki sitten kentällä.[/QUOTE]

Olen usein miettinyt samaa! Itse teen työtä joka päivä arkisin 8-16 eikä minulla ole mahdollisuuksia olla joka päivä lasta vastassa kotona.. eikä miehellänikään joten hänen on PÄRJÄTTÄVÄ yksin..
 
"jep"
[QUOTE="vieras";23054213]Olen usein miettinyt samaa! Itse teen työtä joka päivä arkisin 8-16 eikä minulla ole mahdollisuuksia olla joka päivä lasta vastassa kotona.. eikä miehellänikään joten hänen on PÄRJÄTTÄVÄ yksin..[/QUOTE]

Mutta eikä nyt ole kyse 6-vuotiaista, siis esikouluikäisistä?
Ekaluokkalainen on selkeästi kypsempi kuin esikoululainen.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";23054100]Te jotka ette uskalla jättää:
Miten te oikein kuvittelette ensi syksystä lähtien (kun lapsi menee kouluun) että lapsi pärjää koulupäivien jälkeen montakin tuntia yksin tai selviää koulumatkoista yksin, jos te ette uskalla lasta nytkään jättää edes hetkeksi yksin?

Kyllä uskaitaisin omani jättää juokulenkin ajaksi ja olen tunniksi jättänytkin. Hän on varsin omatoiminen, on mm. lentänyt yksin lentokonella mummolaan (tai siis ollut kyytissä). Saattajat toki sitten kentällä.[/QUOTE]

No täällä ei onneksi ainakaan ole tuota ongelmaa, koska eka- ja vielä tokaluokkalaisillekin kunta tarjoaa iltapäivähoitomahdollisuuden.
 
ncjdbncjsbd
Eikö siihen koulukypsyyden toteamiseen liity sekin, että pystyy olemaan hetkiä yksin ilman vanhempia??? Kyllä mun omassa lapsuudessa olin jo 5 vuotiaana yksin kotona kun vanhemmat kävi kaupassa tms. Nykyään varmaan lastensuojelu puuttuisi asiaan ;)

Siskon eskarilainen menee itse sinne eskariin :) Kävelee n. 500 m. Sitäkin ollaan niin kauhisteltu.
 
Eikö siihen koulukypsyyden toteamiseen liity sekin, että pystyy olemaan hetkiä yksin ilman vanhempia??? Kyllä mun omassa lapsuudessa olin jo 5 vuotiaana yksin kotona kun vanhemmat kävi kaupassa tms. Nykyään varmaan lastensuojelu puuttuisi asiaan ;)

Siskon eskarilainen menee itse sinne eskariin :) Kävelee n. 500 m. Sitäkin ollaan niin kauhisteltu.
Meillä on eskariin 80m ja oonkin monesti miettiny, että eikö poika vois mennä sinne vaikka yksin, mutta jos näin tekisin, niin ihan varmaan tulisi sanomista.
 
Täällä monet eskarit menee yksin kouluun.
Ja meidän keskimmäinen eli eskarilainen on monesti yksin kotona 1-2h jos minä oon ollut sijaisuuksia tekemässä. Muutenkin jos käyn esim kaupassa, niin tahtoo jäädä kotiin. Arka ollut pienempänä, mutta reipastunut paljon tässä eskarin aikana :)

Meillä on lapsille ostettu puhelin kun ovat menneet eskariin. Se on hyvä olla olemassa.
 
rwewrw
[QUOTE="minä";23054100]Te jotka ette uskalla jättää:
Miten te oikein kuvittelette ensi syksystä lähtien (kun lapsi menee kouluun) että lapsi pärjää koulupäivien jälkeen montakin tuntia yksin tai selviää koulumatkoista yksin, jos te ette uskalla lasta nytkään jättää edes hetkeksi yksin?

Kyllä uskaitaisin omani jättää juokulenkin ajaksi ja olen tunniksi jättänytkin. Hän on varsin omatoiminen, on mm. lentänyt yksin lentokonella mummolaan (tai siis ollut kyytissä). Saattajat toki sitten kentällä.[/QUOTE]

En mä meinaa jättääkään lasta moneksi tunniksi yksin koulun jälkeen, en todellakaan. Iltapäiväkerho on tuota varten, ettei lapsi joudu yksin olemaan.

Koulun alkuun on vielä sitä paitsi puoli vuotta aikaa, se on pitkä aika lapsen elämässä. Että en todellakaan tässä vaiheessa jättäisi moneksi tunniksi yksin, en tunniksikaan. Ehkä vartiksi voisin näin alkuunsa jättää, mutta ei onneksi ole vielä tarvetta sellaiseen.
 
"vieras"
Minä olen alkanut pikkuhiljaa opettaa meidän pian kuusivuotiasta. Olen hetken poissa ja sanon, että hänen työ on nyt pitää kodista huoli. Alkuun riitti kun sanoin äidin menevän nukkumaan hetkeksi toiseen kerrokseen ja hänen on oltava kiltisti ja pidettävä kodista huoli. Rauhassa puuhasi omiaan toisessa kerroksessa ja kun mieheni tuli niin sanoi, että hänellä on tehtävä huolehtia kodista kun äiti on nukkumassa. En nukkunut, mutta lepäsin sängyllä potemassa raskauskipujani. Kun menee ensi vuonna kouluun niin olen kyllä kotona hoitovapaalla, mutta haluan opettaa itse pärjäämistä niin ettei tarvitse olla koko ajan huolissaan ja tietää, että poika osaa olla yksinkin.
 
meillä menee ens vuonna kouluun ja on ollu sellasia aikoja yksin et oon vieny roskat tai pyykit alas kuivumaan.

ei ole ollut tarvetta pidemmäks aikaa. Iltapväkerhopaikkaa haetaan ainaki täks ekaks vuodeks. Tokana vuonna katsotaan uudestaan. Meillä on koko eka kouluvuos aikaa harjotella. Känny hommataan nyt kesällä.
 

Yhteistyössä