Kuinka pitkään turvavyöistuinta voi käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Istuimessa painoraja taitaa olla 36 kg, mutta kuinka pitkään istuinta yleensä käytönnössä käytetään? Eikö lapsi ole jo aika iso painaessaan tuon 36 kg? MIetin, että voiko vyöistuinta käyttää niin kauan kun jonkun istuimen tai korokkeen ylipäätään tarvii. Siinähän on se pituusraja nykyään, onko se nyt 135 cm vai 140? Mahtuuko koululainen enää vyöistuimeen ja kehtaako sellaista enää kouluiässä käyttää? Vai pitääkö jossain vaiheessa hommata koroke vielä ennen kuin lapsi voi istua pelkästään auton vöissä? Meidän vyöistuimesta ei saa selkänojaa irti, vaikka tiedän, että sellailsiakin malleja on.

Riippuu tietysti lapsestakin minkä kokoinen on esim ekalla. Pituus siis lähinnä.
Pienikokoisiakin on. Täällä on kirjoitettu että eka- ja tokalaukkalaisetkin on vyöistuimessa.

Meillä 133 cm ja 25 kg ekaluokkalainen tyttö istuu turvavyöistuimessa. Varmaankin siirtyy korokkeelle nyt syksyllä, kun pikkusisko ei enää mahdu turvaistuimeensa. Voi olla ettei enää siinä vaiheessa virallisesti edes tarvitsisi koroketta (raja on 135 cm), mutta turvavyö asettuu paremmin niin. Lisäksi korokkeen turvavyönohjaimet pitävät kolmipistevyön lantiovyön tarpeeksi alhaalla - muuten kolaritilanteessa lapsi voi luisua niin että vyö ei enää olekaan lantion luiden päällä, vaan uppoaa mahan pehmytosiin ja aiheuttaa sisäelinvaurioita.

Meillä tyttö istui turvavyöistuimessa 7,5 -vuotiaaksi, eli jäi pois käytöstä ekaluokan jälkeisenä kesänä. Silloin tuli vastaan paino- ja pituusraja. Keskimmäinen istuu edelleen vyöistuimessa, ja istuu siinä niin kauan kunnes pituusraja täyttyy.

Riippuu tosiaan lapsen koosta, mihin ikään asti. Mutta se pituusraja on 135cm, että voi istua ilman mitään auton vöissä. (Mikä ei välttämättä tarkoita, että voi istua vielä etupenkillä, jos siinä on airbag. Riippuu autosta, mikä siinä on pituusraja.)

Itse en tuijota tuota 135cm pituutta vaan pidän niin kauan kuin tarpeellista.
Enkä ainakaan 135cm pituista vielä pistäisi pelkälle autonpenkille. Koroketta ainakin pidän vielä siinä vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;23741884:
Riippuu tietysti lapsestakin minkä kokoinen on esim ekalla. Pituus siis lähinnä.
Pienikokoisiakin on. Täällä on kirjoitettu että eka- ja tokalaukkalaisetkin on vyöistuimessa.

Toki se riippuu lapsen koosta. Mut jos nyt puhutaan suunnilleen keskikokoisista lapsista, ei ääripäistä, niin saa siitä jotain käsitystä, et minkä kokoinen yleensä on esim. ekaluokkalainen.

[QUOTE="Tillintallin";23741916]Meillä tyttö istui turvavyöistuimessa 7,5 -vuotiaaksi, eli jäi pois käytöstä ekaluokan jälkeisenä kesänä. Silloin tuli vastaan paino- ja pituusraja. Keskimmäinen istuu edelleen vyöistuimessa, ja istuu siinä niin kauan kunnes pituusraja täyttyy.

Riippuu tosiaan lapsen koosta, mihin ikään asti. Mutta se pituusraja on 135cm, että voi istua ilman mitään auton vöissä. (Mikä ei välttämättä tarkoita, että voi istua vielä etupenkillä, jos siinä on airbag. Riippuu autosta, mikä siinä on pituusraja.)[/QUOTE]

Eli oliko sun lapsi ekaluokan jälkeen 135 cm? Onko hän melko pitkä ikäisekseen?

kai se riippuu siitä istuimesta ja lapsen mallista(onko pitkäselkäinen) milloin se jää pieneksi. jos pää tulee selkäänojan yli niin ei varmaan enää ole fiksua käyttää sitä istuinta ja pekkää koroke on parempi

kai se riippuu siitä istuimesta ja lapsen mallista(onko pitkäselkäinen) milloin se jää pieneksi. jos pää tulee selkäänojan yli niin ei varmaan enää ole fiksua käyttää sitä istuinta ja pekkää koroke on parempi

Näin. nyrkkisääntö on että kun pää tulee selkänojan yli niin istuin liian pieni. meillä ekaluokkalainen joka 130cm pitkä ja istuu korokkeella. ja saa istuakkin ennen kuin on lähemmäs 140cm, sitten alkaa olla liian pitkä tuohon meidän korokkeeseen.

[QUOTE="aloittaja";23741964]Eli oliko sun lapsi ekaluokan jälkeen 135 cm? Onko hän melko pitkä ikäisekseen?[/QUOTE]

Juu, vanhin tytöistä on aina ollut tosi pitkä, luullaan usein vanhemmaksi. Mutta ei kuitenkaan kovasti eroa muista luokkakavereistaan (toki sielläkin on sitä vaihtelua). Viimeksi on pituus mitattu ennen joulua, eli tasan 8v., ja oli 140,5cm.

Meidän istuimen käyttöohjeessa lukee 12-vuotiaaksi tai 36 kg asti, mutta mulla ei oikeen ole käsitystä minkä ikäinen lapsi painaa noin paljon tai milloin lapsi on sen vähintään 135 cm pitkä.

[QUOTE="Minä vaan";23742020]Näin. nyrkkisääntö on että kun pää tulee selkänojan yli niin istuin liian pieni. meillä ekaluokkalainen joka 130cm pitkä ja istuu korokkeella. ja saa istuakkin ennen kuin on lähemmäs 140cm, sitten alkaa olla liian pitkä tuohon meidän korokkeeseen.[/QUOTE]

Toki mä nyt sen tiedän, että istuin on liian pieni silloin kun pää tulee yli. Mutta lähinnä yritin kysyä, et milloin lapset yleensä ovat niin pitkiä ja vaikka olisivat lyhyempiäkin, niin käyttääkö joku vielä koululaisella vyöistuinta. Ja tähän sainkin vastauksia, kiitos.

Anteeksi että tungen tähän ketjuun mutta haluaisin tietää mihin asti lasta on pidettävä turvaistuimessa?
Meillä on naama menosuuntaan laitettava turvavyöistuin jonka painoraja alkaa 15kg:sta.
2vuotias on melkein 15kg.
Turvaistuimessa pitäisin muuten, mutta siitä meni vyöhön tuleva turvalukko rikki. Joten pitäisi ostaa uusi turvaistuin tai viritella jotkut nippusiteet turvavyöhön.

[QUOTE="Anne";23742155]Anteeksi että tungen tähän ketjuun mutta haluaisin tietää mihin asti lasta on pidettävä turvaistuimessa?
Meillä on naama menosuuntaan laitettava turvavyöistuin jonka painoraja alkaa 15kg:sta.
Turvaistuimessa pitäisin muuten, mutta siitä meni vyöhön tuleva turvalukko rikki. Joten pitäisi ostaa uusi turvaistuin tai viritella jotkut nippusiteet turvavyöhön.[/QUOTE]

No älkää nyt ainakaan nippusiteillä mitään viritelkö!!!!

[QUOTE="Anne";23742155]Anteeksi että tungen tähän ketjuun mutta haluaisin tietää mihin asti lasta on pidettävä turvaistuimessa?
Turvaistuimessa pitäisin muuten, mutta siitä meni vyöhön tuleva turvalukko rikki. Joten pitäisi ostaa uusi turvaistuin tai viritella jotkut nippusiteet turvavyöhön.[/QUOTE]

Suosituksen mukaan 2-vuotiaan tulisi istua selkä menosuuntaan. 15 kg on alaraja turvavyöistuimessa, mutta mielestäni 2-v on tosi pieni istumaan sellaisessa. mä ehkä tossa kohtaa ostaisin kasvot eteenpäin asennettavan turvaistuimen, jota voi käyttää 18 kg asti eli lapsi ehtisi vielä istua siinä jonkun aikaa. Meidän lapset ovat siirtyneet vyöistuimeen vasta kun ovat painaneet 18 kg ja edellinen istuin jäänyt pieneksi eli noin 4-vuotiaana. Kun lapsi on auton vöissä kiinni, pystyy hän venkoilemaan paljon enemmän kuin istuimen 5-pistevöissä. Osaako 2-vuotias istua nätisti paikallaan ja riittääkö pituus isommille tarkoitettuun istuimeen? mä en laittaisi. Mut jos vaihtoehto oikeasti on ne nippusiteet, niin parempi se turvavyöistuinkin sitten... :(

[QUOTE="zzzz";23742212]No älkää nyt ainakaan nippusiteillä mitään viritelkö!!!![/QUOTE]

:D Tän hetken vaihtoehdot on istuttaa vanhassa turvaistuimessa+laittaa turvavyö lukon kohdalta nippusiteellä lukkoon.
Ostaa uusi turvaistuin.
Laittaa lapsi turvavyöistuimeen joka meillä jo on.

[QUOTE="aloittaja";23742455]Suosituksen mukaan 2-vuotiaan tulisi istua selkä menosuuntaan. 15 kg on alaraja turvavyöistuimessa, mutta mielestäni 2-v on tosi pieni istumaan sellaisessa. mä ehkä tossa kohtaa ostaisin kasvot eteenpäin asennettavan turvaistuimen, jota voi käyttää 18 kg asti eli lapsi ehtisi vielä istua siinä jonkun aikaa. Meidän lapset ovat siirtyneet vyöistuimeen vasta kun ovat painaneet 18 kg ja edellinen istuin jäänyt pieneksi eli noin 4-vuotiaana. Kun lapsi on auton vöissä kiinni, pystyy hän venkoilemaan paljon enemmän kuin istuimen 5-pistevöissä. Osaako 2-vuotias istua nätisti paikallaan ja riittääkö pituus isommille tarkoitettuun istuimeen? mä en laittaisi. Mut jos vaihtoehto oikeasti on ne nippusiteet, niin parempi se turvavyöistuinkin sitten... :([/QUOTE]

Kiitos.
Minulla on ollut 2autoa, joissa kummassakaan ei ole saanut turvaistuinta selkä menosuuntaan kiitos lyhyiden vöiden :/
Minustakin 2vuotias on vielä pieni istumaan turvavyöistuimessa, siksi kyselinkin myös mitä muut asiasta tietää.
Turvaistuimesta hajosi siis sellainen narun päässä oleva turvavyön lukko joka tulee siis vyöhön ennen lukkoa kun se on vastakappaleessa niin ettei vyö pääse löystymään jos turvaistuin vähän liikkuu.
Uutta turvaistuinta olen kyllä etsimässäkin ja naama menosuuntaan sellaista. Mietin vain mihin asti lapsen on siihen mahduttava.

Mahdollisimman pitkään mahdollisimman turvallisesti oikeanlaisissa turvaistuimissaan :) - siinä ihan yksinkertainen nyrkkisääntö. Toki lapsen pituus vaikuttaa asiaan sekä miten esim. se oikea turvavyö laskeutuu lapsen solisluun yli.

Meillä oli n. 9½ vuotias, kun meni tuo 36 kg rikki ja pituutta päälle 140 cm eli ei siinä vaiheessa enää mitään istuinta tarvinnut =)

Kyllä niissä kunnon turvavyöistuimissa on tosi reilu säätövara pituuden suhteen. Meidän ekaluokkalainen käyttää pelkkää koroketta, siirtyi käyttämään, kun pituutta oli 130 cm. Olisi mahtunut istumaan turvavyöistuimessakin, mutta tuli ongelmia muuten saada 3 lasta mahtumaan takapenkille. Alkaa varmaan nyt olemaan tuon 135 cm, jolloin saisi matkustaa ilmankin.

[QUOTE="Vilukissa";23742501]Mahdollisimman pitkään mahdollisimman turvallisesti oikeanlaisissa turvaistuimissaan :) - siinä ihan yksinkertainen nyrkkisääntö. Toki lapsen pituus vaikuttaa asiaan sekä miten esim. se oikea turvavyö laskeutuu lapsen solisluun yli.[/QUOTE]

Tää ei muuten toteudu aina edes aikuisen suhteen. Itse olen 170 cm pitkä ja joissain autoissa turvavyö menee kaulaa viistäen, vaikka kuinka säätäisi vöitä sen puitteissa kun se on mahdollista. Onneksi omassa autossa ei ole näin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23742650:
Tää ei muuten toteudu aina edes aikuisen suhteen. Itse olen 170 cm pitkä ja joissain autoissa turvavyö menee kaulaa viistäen, vaikka kuinka säätäisi vöitä sen puitteissa kun se on mahdollista. Onneksi omassa autossa ei ole näin.

Jep. Olen 163 cm, ja Saabissa turvavyötä ei saanut riittävän alas, vaan sen reuna oikein painoi kaulaa. Toyotassa on paremmat säädöt :)

Vieläkö muksu suostuu joskus ala-asteen ylemmillä luokilla johonkin turvaistuimeen..?? Tuntuu aika hassulta.. En mä kyllä itse missään turvaistuimella tai korokkeella mielestäni enää ollut..?

Yhteistyössä