Kuinka pitkään olette pystyneet töitä raskaana ja minkälainen on ollut työnkuva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Esikoisesta jäin saikulle rv27 paikkeilla, tein silloin yötyötä ja en vain jaksanut, muuten ei mikään vaivannut. N. kuukauden tuosta ajasta ennen äitiyslomaa olin saikulla ja 4 viikkoa kesälomalla.

Nyt on menossa rv24 ja tällä kertaa teen päivävuoroa, mutta aika rankkaahan tuo on rappukäytäviä rampata posteja jaellen, kun vielä pyörällä nuo työt teen. Nyt olisi ainakin 2 viikkoa aika rankkaa työtä vielä tiedossa ja sen jälkeen ei vielä tietoa.
Joka päivä mun oma piiri on vain 3 tunnin juttu ja se on aika helppo, siitä vain 1,5 tuntia on sitä jakamista ja olisi tarkoitus tehdä ihan kesälomaan asti, mutta sitten voimien mukaan mahdollisia lisäpiirejä.

Koko ajan pelkään, että kroppa tulee jossain vaiheessa vastaan, eikä jaksa, kun se että teen noita lisätunteja, tietää vaan mun rahapussiin lisää rahaa ja sitäkin tällä hetkellä tarvin ihan kipeästi.

Mä ajoin bussia vielä viimesillä viikoilla ennen äitiyslomaa edellisen raskauden aikana mutta mulla oli onneks toinen kuljettaja mukana, ei ois muuten onnistunut...koska mun sosiaalinen linja-autonkuljettajan rakkoni ei enää siinä vaiheessa kestänyt pitkiä ajoja ilman vessareissuja ja juomattomuus aiheutti turvotusta.
Nyt ajoin viikolla 20 viimeset ajoni. Sen jälkeen kieltäydyin töistä ihan just siksi ettei tarvitse kärsiä selkävaivoista ja turvotuksista. Olis kyllä hommia vielä tällekin viikolle mutta mä mielummin nautin nyt kotona olosta kun viimenen raskauskin.

No eipä ole tarvinnut sairaslomia hakea ja keittiötyötä (ruoan laitto jako ja tiskaus yms) ja varsinkin kesällä todella kuumaa touhua, kakkonen syntyi marraskuussa ja oli kuuma kesä. Kesäloman jälkeen oli vielä kuukausi töitä. Esikoinen syntyi tammikuussa, että kesä ei ollut niiiin raskas.

Kolmannesta jäin rv 23 supistelujen vuoksi, nelosesta jäin rv 30 virtsiitin aiheuttaman supistelun vuoksi (kohdunsuu oli jo pehmennyt) molemmilla kerroilla töissä sh:na kirurgisella vuodeosastolla, jossa aika paljon ihmisten nostelua ja sängyissä työntämistä.

mie vaihdoin ensin oman duunini kevyeen päivätyöhön n. viikolla 24
(vartijana toimin ja työ on yöduunia..) jatkuva vessahätä, närästys,huonovointisuus, järkyttävä väsymys aiheutti sen etten mä jaksanut töissä.. sen lisäksi se jatkuva autosta pois nouseminen ja sisään meneminen ei myöskään ollut kivaa..

mulle sano lääkäri töissä että yötyötä viimeisellä kolmanneksella ei suositella.

itellä on nyt rv 25+5 ja olen ns. aktiivisella sairaslomalla töistä.

Työskentelen sairaanhoitajana vuodeosastolla jossa on paljon sänkyyn hoidettavia, täysin avustettavia potilaita, lisäksi puhelinliikennettä, paperitöitä, päivystyspotilaita jne. Koska nostelut, siirtelyt ja vuodepesut alkoivat tuntua rankalta, hain aktiivisairaslomaa jolloin voin olla töissä, mutten tee enää niitä tehtäviä jotka alkavat ottaa voimille. Näitä tekemään otetaan sitten yksi ylim. henkilö niihin työvuoroihin joissa minä olen. Minä voin sitten keskittyä puhelin- ja paperitöihin sekä päivystyksiin ja lääkehoitoon. Tämä on yleensäkin meillä aina yhden sh:n työnkuva mutta sitten lisäksi pitäisi auttaa mahd. paljon perushoidossa.

Nyt on hyvä kun on yksi ylim. henkilö töissä perushoidossa niin on enemmän aikaa kaikilla tehdä työnsä. Normaalisti kun käy usein niin että vastaava sh on niin varattu päivystysten yms. kanssa ettei ehdi sinne perushoitoon mukaan, jolloin hommat jää niiden muiden tehtäväksi.

Nyt olin eilen ja tänään pois töistä kun tiistaista saakka on migreeni yrittänyt saada yliotetta. Pari päivää menikin vuoteenomana. Kamalaa.

Mutta jatkosuunnitelma on kuitenkin olla töissä vielä vajaa pari viikkoa (tai nyt on ensin kuusi päivää vapaata) jonka jälkeen on kolme viikkoa kesälomaa. Sen jälkeen olisi vielä vajaa kuukausi töitä ennen äitiyslomalle jäämistä. saa nähdä miten pitkään saan siellä oltua. Voi olla että hankaluuden muodostaa työmatka, 70km ajamista yhteen suuntaan.

Esikoisen ja kakkosen odotuksen aikaan toimin lastentarhanopettajana alle 4-vuotiaiden ryhmissä. Mukavaa, mutta varsin fyysistä touhua pukemisine ja kyykistelyine ja nosteluineen. Esikoisesta jäin sairauslomalle rv 22 ennenaikaisten supistusten takia. Vietin useita viikkoja sairaalassa vuodelevossa jne. Esikoinen syntyi onneksi täysiaikaisena. Kakkosen kanssa jäin pysyvästi pois rv 28, mutta sitä ennen olin jo ollut kyahteen otteeseen parin viikon jaksoja pois, ja sairaalassa myös.

Kolmosta odottaessa olin töissä lastensuojelulaitoksessa 3-vuorotyössä. Jätin hankalan raskaushistorian takia yötyöt heti pois, kun tulin raskaaksi. Jaksoinkin olla töissä fyysisesti tosi hyvin. Henkisistä syistä jäin kuitenkin sairauslomalle rv 33.

Esikoiselta tein töitä kotipalvelussa vielä n. 3 viikkoa ennen synnytystä ja grillillä 3pvä ennen synnytystä.
Kuopukselta jäin 2kk ennen äippäloman alkua saikulle ja sitä ennenkin olin paljon saikulla. Tein 3-vuorotyötä hoitajana ja yövuorot ei sopinu ollenkaan. Oksentelin jatkuvasti ja pitkän ajomatkan takiakaan en enää jaksanu töihin ajella (n.70km yhteen suuntaan). Selkä kipeytyi ja supisteli jatkuvasti.
Mielellään en saikulla ois ollu, mutta oli kyllä pakko, olo oli niin kehno. :/

Päätin tänään pyytää maanantaina siirtoa tai hakea muualta töitä. Olen ohjaustyössä asiakkaat hyvin aggressiivisia ja väkivaltaisia usein. Nyt olen vasta rv 13, mutta toivon että perus hoito- tai ohjaustyössä jaksaisin olla loppuun asti töissä.

No viralliseen äitiyslomaan saakka olin töissä ja kampaaja oon ERITTÄIN vilkkaassa kampaamossa... Voin sanoo, et aika sisulla olin kyllä loppuajan! Tosin, multa leikattiin umppari rv 25 ja olin sillon 4vko sairaslomalla välissä.

Loppuun asti, tai siis jäin pois sen "virallisen" 30pv ennen laskettua. Olen lastentarhanopettaja, työ siis fyysisesti aika raskasta (lasten pukemista, nostelua, kyykistelyä yms.), mutta vatsani oli todella pieni.

Mä olin töissä siihen asti, että aloitin kesäloman ja jään suoraan kesälomalta äippälomalle =) Neljä viikkoa ennen virallista äippälomaa siis aloitin. En olis jaksanutkaan olla pidempään, kun piti nostella painavia, seisoa päivät jaloillaan ilman kunnon taukoja ja oli koko ajan ihan hillitön kiire :(

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mulle sano lääkäri töissä että yötyötä viimeisellä kolmanneksella ei suositella.

itellä on nyt rv 25+5 ja olen ns. aktiivisella sairaslomalla töistä.

Työskentelen sairaanhoitajana vuodeosastolla jossa on paljon sänkyyn hoidettavia, täysin avustettavia potilaita, lisäksi puhelinliikennettä, paperitöitä, päivystyspotilaita jne. Koska nostelut, siirtelyt ja vuodepesut alkoivat tuntua rankalta, hain aktiivisairaslomaa jolloin voin olla töissä, mutten tee enää niitä tehtäviä jotka alkavat ottaa voimille. Näitä tekemään otetaan sitten yksi ylim. henkilö niihin työvuoroihin joissa minä olen. Minä voin sitten keskittyä puhelin- ja paperitöihin sekä päivystyksiin ja lääkehoitoon. Tämä on yleensäkin meillä aina yhden sh:n työnkuva mutta sitten lisäksi pitäisi auttaa mahd. paljon perushoidossa.

Nyt on hyvä kun on yksi ylim. henkilö töissä perushoidossa niin on enemmän aikaa kaikilla tehdä työnsä. Normaalisti kun käy usein niin että vastaava sh on niin varattu päivystysten yms. kanssa ettei ehdi sinne perushoitoon mukaan, jolloin hommat jää niiden muiden tehtäväksi.

Nyt olin eilen ja tänään pois töistä kun tiistaista saakka on migreeni yrittänyt saada yliotetta. Pari päivää menikin vuoteenomana. Kamalaa.

Mutta jatkosuunnitelma on kuitenkin olla töissä vielä vajaa pari viikkoa (tai nyt on ensin kuusi päivää vapaata) jonka jälkeen on kolme viikkoa kesälomaa. Sen jälkeen olisi vielä vajaa kuukausi töitä ennen äitiyslomalle jäämistä. saa nähdä miten pitkään saan siellä oltua. Voi olla että hankaluuden muodostaa työmatka, 70km ajamista yhteen suuntaan.

Kyllä se joillain voi olla raskasta tuo työnteko kun on raskaana. Itse tein vastaavaa työtä ja jäin ihan normaalisti ä.lomalle. Kaikkia hommia tein loppuun asti.

Uusimmat

Yhteistyössä