Kuinka pitkään ärrän oppiminen voi kestää...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stars Hollow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Stars Hollow

Jäsen
09.01.2012
215
0
16
Alkaa olla jo vähän toivoton olo, kun tuo meidän eskari ei edelleenkään osaa sanoa ärrää. On käynyt puheterapeutilla säännöllisesti lähes koko eskarivuoden ajan (sitä ennenkin pääsi pari kertaa käymään toisella pt:lla). Kotona on tehty tunnollisesti harjoituksia lähes päivittäin - ainoastaan joulun aikaan pidettiin vähän pidempi tauko. Silti edistystä ei tunnu tapahtuvan oikein yhtään.

Tuleekin tässä mieleen, että miten pitkään tää voi jatkua näin? Mahtaako tuo oikeesti oppia ärrän vielä joskus vai pitääkö vaan lyödä hanskat tiskiin jossain vaiheessa?? Kertoisko joku siis kokemuksia, miten teillä on mennyt ärräharjoittelu ja kirjaimen oppiminen / oppimattomuus?

Mä opin sanomaan ärrän ihan hirmu myöhään, muistan kun vielä koulusta kävin puheopetuksessa ja vuoden vanhempi veljeni oppi samoihin aikoihin.. joten kai mä olin jotain 8-9 v ennenkuin opin sanomaan :)

Nykyisin 9v tyttärelläni kesti kamalan kauan juuri tuon ärrän oppiminen. Miksi? En tosiaan tiedä. Kaikki muut asiat tyttö on oppinut todella nopeasti ja on ollut ja on edelleen ikäisekseen varhaiskypsä lapsi. Hyvä koulussa, sosiaalisissa suhteissa, erityistaitaitoja, empaattinen. Puhumaankin oppi tosi aikaisin. Vaan tuo r ei sujunut piiitkään aikaan, ihan hilkulla oli kauan, muttei tullut oikein. Kunnes sitten lopulta onnistui.

Meidän tyttö oppi kanssa puhumaan tosi aikaisin, lukemaan ja kirjoittamaan neljän vanhana jne. On siis kaikinpuolin pätevä kaveri, mutta tota ärrää vaan ei tunnu oppivan. Ihan mukava siis kuulla, että myöhäänkin oppineita kuitenkin löytyy. Eikä siinä sinänsä mitään, vaikkei ärrää oppiskaan koskaan, mutta ainahan sitä pelkää lapsen joutuvan esim. kiusatuksi tollasen puutteen takia.

Kyllä sen R:n oppiminen voi viedä joiltakin montakin vuotta. Varmaan kyseessä on myös joku kehitysjuttu eli sitä ei vain opi, jos suun motoriikka ei ole siihen vielä valmis, mutta ei se harjoittelu ainakaan pahasta ole ja suun motoriikka on varmaan parantunut vaikka se R ei vielä onnistuisikaan.

Esikoinen aloitti puheterapian R-kirjaimesta jo 5 vuotiaana ja oppi sen vasta ekalla luokalla. Ja nyt meidän eskarilainen joka aloitti puhe terapian kesällä, alkaa pikku hiljaa osata sanoa S:n, R:ää ei ole vielä edes aloittanut harjotelemaan.

Meidän tyttö oppi kanssa puhumaan tosi aikaisin, lukemaan ja kirjoittamaan neljän vanhana jne. On siis kaikinpuolin pätevä kaveri, mutta tota ärrää vaan ei tunnu oppivan. Ihan mukava siis kuulla, että myöhäänkin oppineita kuitenkin löytyy. Eikä siinä sinänsä mitään, vaikkei ärrää oppiskaan koskaan, mutta ainahan sitä pelkää lapsen joutuvan esim. kiusatuksi tollasen puutteen takia.

Miun poika täyttää tässä kuussa 9, ei osaa edelleenkään ärrää.. Muuten ihan sama, oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan tosi nuorena, en tiedä vaikuttaako se nyt tuohon mitenkään. Olishan se kiva jos oppis mutta ei se maailma kaadu vaikkei opikkaan =)

meillä täällä ei edes anneta puheterapiaa yhden kirjaimen takia. Meillä eskari ei osaa sanoa ärrää eikä 5v tyttö s-kirjainta. Kerran eskarilainen kävi puheterapiassa. siellä todettiin, että tarvetta ei ole, harjoitelkaa kotona. Ollaan harjoiteltu, mutta tuloksia ei tule. En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, kun ei täällä puheterapiaankaan pääse.

On muuten jännä juttu, miten toi ärrän oppiminen on todellakin yksilöllistä ja kiinni varmaan paljonkin juuri suun motoriikasta. Meillä nimittäin 1,5-vuotias pikkuveli pärisyttää ärrää aivan oikein, vaikkei sitä tietenkään sanoihin osaa vielä laittaa. Sinänsä ikävä juttu, kun tuota eskaria tietysti harmittaa, että 1-vuotiaskin osaa jotain mitä hän ei...

Ei kaikki opi ikinä. Esim minä olen jo reilusti yli parikymppinen enkä ole ärrää oppinut, ei ole ollut koskaan tarpeeksi motivaatiota moiseen. Ässävika onneksi korjautui ala asteella.

meillä poika kerkes käydä vuosen aikana 10 kertaa pt:lla eikä kehitystä tuntunut tulevan vaikka harjoteltiin päivittäin kotonakin. Syksyllä vaihtu pt ja tehtävät muuttu ihan erilaisiks ja kuinka ollakaan 2käyntiä ja poika täräytti puhtaan ärrän :-) mä oikeesti luulen että ne ekan pt:n harjotukset ei vaan työstäny meidän ärrää oikealla tavalla. Niin ja poika siis eskassa nyt.

Meillä esikoinen sanoi ärrän kurkussa, eli väärässä paikassa, ja se varmaan hidasti sitä oikean ärrän oppimista. Ei ollut mitään puheterapeutteja, vaan ekaluokan syksyllä kävi erityisopettajan luona kerran viikossa ärrä-koulussa ja oppi sen siellä.

Tyttö oppi omatoimisesti 4-vuotiaana. Kolmonen (poika) oppi 1v9kk autoilla pärisyttäessään. Nelonen ei ole vielä oppinut (1v10kk poika).

Eli vinkiksi kaikille: jos lapsi ajelee autoilla drrryndrrryn, niin kannattaa kannustaa käyttämään sitä ärrää myös sanoissa, koska se drrr ärrä on just oikeessa paikassa. Siitä kun aletaan jutella Rekka-autoista ja Roska-autoista, niin se oikea ärrä siirtyy myös puheeseen. :)

Itse olen jo 12v enkä vieläkään ole oppinut. Olin kaksi vuotta puheterapiassa, mutta ei se auttanut. Harjoittelen aina kun ei nukuta, mutta pitäisi kait enemmän yrittää. Minua ei ole kyllä kiusattu sen takia. Hyvät ystäväni muistuttelevat vähän siitä joskus.....

Meidän erittäin lahjakas 9-vuotias ei osaa, vaan lausuu r:n pehmeästi. Voi johtua siitä, ettei ajoissa päässyt puheterapiaan (osasi lausua muut kirjaimet täydellisesti jo 4-vuotiaana). Muuttamisen vuoksi R-harjoittelu alkoi eskarin-vuoden lopussa ja harjoiteltu on tähän asti. Itse en näe yhtään edistymistä, vaikka harjoiteltu on.

Harjoittelussa vaikeinta on motivaatio, lapsemme ei näe mitään järkevää hyötyä R:n opiskelussa. Olen lohduttautunut sillä, että englannin kielessä ei R:ää tarvita, vaikka Suomen kielessä sellainen onkin.

Yhteistyössä