Kuinka pienen vauvan kanssa uimahalliin?

Siinäpä se oli, kuinka pienen vauvan kanssa voi lähteä polskimaan uimahalliin lasten altaaseen? :) meillä nyt 3,5 kk vauva ja tykkää ihan hirmuisesti vedestä, olis mukava käydä jo. Ja mitä vauvalle päälle, sehän pissaa ja kakkaa sinne veteen? :D

Vähän tyhmiä kysymyksiä :)
..niin ja miten ootte toiminu kun vauvan kanssa kahdestaan ootte pukuhuoneessa, missä vauva on silloin kun itse olette suihkussa?
 
"vieras"
vauvauintia voi lähteä harrastamaan kun on 5kg ja se reilut 3kk täynnä, noin pienille mielellään uintivaippa tms. ja veden lämpötila kannattaa varmistaa eli tavallisiin uimahalleihin suositellaan n.vuoden ikää just vedenlämpötilan ja bakteerien vuoksi, kylpylöissä ja vauvauinteihin vedenlämpötilaa nostetaan.
ota selvää ennenkuin toimit. ja auton turvaistuin mukaan että saat vauvan käsistäsi pois turvallisesti.
 
"vieras"
Esikoinen oli reilu 3kk kun aloitimme vauvauinnin ohjatussa ryhmässä. Vauvalla oli päällään uikkarit. On tietty mahdollista käyttää myös uimavaippaa, mutta ei sekään kaikkea sisällään pidä. Jos vauva kakkaa kesken uinnin, on altaan vesi vaihdettava joka tapauksessa. Vauvauinnin ohjaajat kyllä vakuuttelivat, että veteen kakkaaminen on oikeasti tosi harvinaista.

Pieni vauva köllötteli kaukalossa suihkun ajan. Kaukalon olin vuorannut muovifroteella.
 
halipupu harmaana
Jos noin pienen vauvan kanssa haluaa mennä uimaan, niin kannattaa ainakin mennä arkiaamuisin, kun ei ole niin paljon muita uimassa. Lasten altaassa voi viikonloppuisin käydä aikamoinen kuhina ainakin jos sää on sateinen ja uimahalleja on paikkakunnalla vähän tai joku halli on remontissa.

Uimahallissa kaikuu ja varsinkin jo suihkutilat voivat saada vauvan parkumaan punaisena. Meillä näin kävi vähän isomman lapsen kanssa, joka ei ollut tottunut vielä kovaan meteliin. Kun pääsimme pois suihkutiloista lapsi rauhottui ja loppu sujui hyvin, tosin ikää taisi olla n. 1,5v.
 
Vauvauinnissa en ole koskaan käynyt, mutta tavallisesti uimahallissa käymisen olen aloittanut lasten ollessa 7-12kk. Olen ottanut yhden sideharson tms. jonka olen laittanut suihkutilaan jalkoihini, siinä lapsi on istunut sen ajan kun olen suihkussa (lapsen tuntee jalkojaan vasten kun silmät on kiinni sahmpoopesun ajan)
 
"vieras"
Vauva uinnissa veden lämpötila on monesti sen 32 astetta ja silloin suositellaan totuttamaan vauva viileämpään veteen ennen vauvauintiin tulemista. Eli kylpyveden lämpötilaa lasketaan vähitellen parin viikon ajan asteittain, että vauva tottuu viileämpään.

Minä en viitsinyt viedä vauvaa uimahalliin vielä noin pienenä. Pienelle vauvalle maksimi aika siellä uimassa on kuitenkin se puoli tuntia ja siellä on paljon bakteereja, hälinää yms. vaikka lasten altaasta olisikin kyse. Sitä vettä menee kuitenkin vauvan suuhun ja eikös tuon ikäiselle vielä kuitenkin suositella tuttipullojen keittämistä (tätä en ihan oikeasti tiedä kun ei tuteille ja tuttipulloille meillä ole ollut tarvetta kummankaan kohdalla). Esikoisen kohdalla alettiin käymään 8 kk:n iässä kun alkoi jaksaa paremmin keskittyä pidempiä aikoja. Meillä tosin molemmat vauvat alkoivat käymään kykpytynnyrissä kotona 3 kk:n iästä ja silloinkin heti puhtaan veden laskemisen jälkeen. 6 kk:n iästä lähtien sitten samassa vedessä vielä seuraavanakin päivänä (jonka jälkeen sitten tynnyri tyhjennettiin, pestiin ja annettiin kuivua ennen seuraavaa käyttöä). Ja ovat käyneet tynnyrissä ympäri vuoden.. Talvella pipot päässä :)
 
"vieras"
Muiden vinkkien lisäksi on pakko sanoa, että joissakin uimahalleissa pitää käyttää uimavaippaa ja toisissa taas on ehdoton ei, joten kannattaa aina selvittää omasta uimahallista miten toimia. Olen myös kuullut ettei kaikkiin uimahalleihin saa viedä alle vuoden ikäistä lasta, muuta kuin ohjattuun uintiin.
 
"vieras"
Kun asia on ajankohtainen, selvitä uimavaippakäytännöt valitsemastasi uimaraikasta. Jossain sen käyttöä vaaditaan ehdottomasti, toisaalla se on taas nimenomaan kielletty. Ja monessa paikassa on vapaavalintaista.
 

Yhteistyössä