Kuinka pienen, siis raskausviikoilla mitattuna, keskosen tiedätte selvinneen? Millaista elämää elää nyt, onko terve?

Aloin itse vaan miettimään, jos tämä oma masuvauva päättäisi syntyä keskosena, että jos kovin paljon keskosena syntyisi, niin tavallaan en haluaisi, että keinotekoisesti yritetään saada pysymään hengissä niin pientä, joka saisi esim jotain pysyviä vammoja tai sairauksia sen takia että länsimainen lääketiede PYSTYY pitämään aivan liian pienen ja liian aikaisin syntyneen pikkuvauvan elossa.

Ja kuitenkin, jos se tilanne tulisi eteen, niin tietysti kuitenkin haluaisin oman lapseni selviävän hengissä, entä häntä haluaisi menettää.
Kuitenkin pistää miettimään, että mikä on oikein?
 
jbnm
Kumpikohan lienee todennäköisempää, että syntyy ennen aikojaan vai kohtukuolema? Mun mielestä noi ennenaikaiset pystytään aikahyvin estämään jos ajoissa huomataan...Vai olenko ihan väärässä?
 
dhg


itse tiedän tapauksen jossa tyttö syntyi viikolla 26. Hän on nyt 4 vuotias, todella pienikokoinen, hitaasti kehittynyt (puhe ja kävely opittu tavallista myöhemmin)..hänellä on sydämessä ja keuhkoissa vikaa, mutta pystyy kuitenkin elämään täysin normaalia arkea muun perheen kanssa :)
 
Olikohan viikolla 29 syntynyt, pienin jonka tunnen. (kakkosella viikot kuitekii alkoi )
Syntyissään ei hengittänyt, vauvan äiti sanoi että kuolleena syntyi mutta saatiin elvytettyä.
Tosi kauan oli sairaalassa. En noista ajoista enempiä tiijä. Sen tiijän et nyt on 4v ja terve ja reipas.
Pienempi kuin ikäisensä, kävelemään ja puhumaan oppi 1-1,5v iässä.
Ei oo jääny mitään hankalasta alusta huolimatta (tai ainakaan ei mitään näkyvää, eikä äitikään oo mitään sanonut että ois jotain esim. aivoissa ).
 
Katriina
Minä tiedän tapauksen, joka syntyi vuonna -81, reilut 3 kk ennen laskettua-aikaa, painoa alle kilon. Silloin ei keskosten hoito ollut nykyisellä tasolla, mutta hän selvisi, ja on täysin normaali.
 
mulla on viikolla 29 syntynyt pian 9v on kehityksessä jäljessä ollut aina, jäänyt jotai pientä keskosuudesta joka näkyy lähinnä siinä että tarvii erityisopetusta koulussa, muuten normaali reipas lapsi,
 
tyty
Keskosuuden lopulliset vaikutukset tulevat usein esiin vasta myöhemmin, joten aika vaikea on tehdä "eutanasiapäätöstä". Onko se edes mahdollista Suomessa? Sanoa, että ottakaa lapseni pois letkuista.

Ehkä sun ei kannata liikaa miettiä tuollaista. Kyllä luonto lopulta hoitaa, vaikka lääketiede voikin paljon auttaa.
 
Parhaite tunnen nämä omat pikkukeskoseni rv25
(kaksosten syntymäpainot 860g ja 630g). Nykyään ovat ihan tavallisia pikkuisia :heart:

Pienin jonka olen tavannut on syntynyt rv23.

Kevyt.net on keskosvanhempien yhdistyksen sivu, sieltä löytyy asiallista tietoa.
 
x
oma sisarukseni syntyi rv 29 ja on tänä päivänä täysin normaalisti kehittynyt 23-vuotias. Mistään ei kyllä nää eikä ainakaan minun tietääkseni ole kehityksessä aiemminkaan näkynyt, että syntyi niin varhaisilla viikoilla..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Parhaite tunnen nämä omat pikkukeskoseni rv25
(kaksosten syntymäpainot 860g ja 630g). Nykyään ovat ihan tavallisia pikkuisia :heart:

Pienin jonka olen tavannut on syntynyt rv23.

Kevyt.net on keskosvanhempien yhdistyksen sivu, sieltä löytyy asiallista tietoa.
ihanaa, että kaikki sujunut hyvin!vaikka noin pienet viikot ja kuitenkin kaksosetkin kyseessä!aika hyvänpainoisetkin olleet!jos olet vielä linjoilla, niin kertoisitki miten synnytys käynnistyi?iahan yllättäen, vai olitko jo esim.joutunut vuodelepoon tms?onnea vauvoistasi:)
 

Yhteistyössä