kuinka pieneltä leikattu nielurisat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kivitasku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kivitasku

Jäsen
11.05.2005
207
0
16
Pojalla oli tänään lääkärissä käynti ja nielurisat päätettiin leikata pois, ne on niin isot. Leikkaus olis joskus maaliskuussa ja tänään poika täyttää vasta 2 vuotta. Lääkäri puheli että poika on vielä aika pieni operaatioon, mutta ei oikein oo muutakaan vaihtoehtoa. Ja että kolmivuotiailta niitä vasta yleensä leikataan. Onko täällä muita joilta leikattu risat näin pienenä, miten lapsi toipui? Ja miten leikkaus meni? Eihän tämä nyt niin kamalan iso toimenpide ole, mutta tiedän yhden pikkutytön menehtyneen tälläiseen leikkaukseen, sen takia tämä hiukan pelottaa minua!

Mulle lääkäri sanoi että yön yli joudutaan olemaan pojan kanssa sairaalassa tarkkailtavan tän nielurisa leikkauksen jälkeen. Näin siis Hämeenlinnassa. Missä teidän lapsenne leikattii?
Syksyllä poistettiin kitarisat ja silloin kyllä päästiin samana päivänä pois...

Meidän lapsi leikattiin myös kaksi vuotiaana uniapnean vuoksi. Toipuminen sujui tosi hyvin ja tehtiin yksityisellä joten samana päivänä pääsimme kotiin. Sairaalassa on ihan turvallista olla se ensimmäinen yö ainakin jälkivuotojen kannalta, mitkä kylläkin suht harvinaisia ovat. Kurkku on melko kipeä aluksi joten ruoat on syötävä viileinä soseina ja alkupäiviksi kannattaakin varata runsaasti jäätelöä, juotavia ja jogurtteja yms. Juominen on tärkeää toipumisen kannalta.

kiitos teille vastauksista, nämä vastaukset rauhoittivat hiukan mieltäni, koska enempi olen kuullut pelottelua, että eka viikko leikkauksen jälkeen on aivan kamala ja ettei lapsi pysty syömään mitään... onneksi kuuluu välillä hyvääkin tästä... KIITOS!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 00:20 simputtaja kirjoitti:
Meidän lapsi leikattiin myös kaksi vuotiaana uniapnean vuoksi. Toipuminen sujui tosi hyvin ja tehtiin yksityisellä joten samana päivänä pääsimme kotiin. Sairaalassa on ihan turvallista olla se ensimmäinen yö ainakin jälkivuotojen kannalta, mitkä kylläkin suht harvinaisia ovat. Kurkku on melko kipeä aluksi joten ruoat on syötävä viileinä soseina ja alkupäiviksi kannattaakin varata runsaasti jäätelöä, juotavia ja jogurtteja yms. Juominen on tärkeää toipumisen kannalta.

Hei! Millä tapaa lapsellanne todettiin tuo uniapnea? Miten "oireili"? Meillä neiti täyttää pian 2v ja olen nyt jonkun aikaa sitten huomannut että nukkuessaan saa hengityskatkoksia. Kun käy hengittämään sisäänpäin, niin hengitys pysähtyy (ihan kuin olisi röörit tukossa) ja noin vajaat 10s on ihan hiljaista ja sitten tyttö haukkasee kunnolla happea! Oisko tää uniapneaa? Tää vaivaa varsinkin juuri nukahtamisen jälkeen.

Meillä on ensi tiistaina sekä pojalla että tytöllä korvatulehduksen jälkeinen korvakontrolli, ajattelin ottaa puheeksi siellä tämän. Molemmat lapsemme myös kuorsaavat kovasti ja pojalla (6v) on toistamiseen kuulo alentunut tänä talvena. :(

Nuo hengityskatkokset kuulostaa samalta mitä meidän pojalla on ollut, ne hiukan hellitti kun kitarisat leikattiin ja nyt sit leikataan ne nielurisat juuri tän takia kun yöhengitys on välillä niin vaikeaa ja sit kun on vielä flunssa päällä niin se on sitten vielä kamalamman kuuloista

ikää oli 1v ja 7 kk kun oli leikkaus.leikkaus klo 9.00 ja kotona jo 13.00. jätskiä syötiin ja juoksujalkaa paineli heti, piti kyllä vähän yrittää jarrutella sitä menoa... =) Leikkaus kesti about 10 min. Itse en kerennyt kuin viedä lapsen nukutussaliin ja mennä takaisin lukemaan lehteä, kun jo käskettiin tulemaan heräämöön.Herätessä lapsi oli hiukka itkuinen ja "pökerryksessä" jatkoi sitten normaalia unta.....Tosi positiivinen kokemus.

Yhteistyössä