Kuinka pian toinen lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja se kelvoton teini
  • Ensimmäinen viesti
se kelvoton teini
Meille syntyi kesällä ihana vauva ja hän on toivottu ja rakas vaikka olemme niitä "huonoja teinivanhempia". 16v ja peruskoulu käytynä. Yhdessä asutaan ja vanhemmat, meidän molempien siis, joutuu välillä meitä rahallisesti avustamaan. Ollaan siis tosi kauhean vastuuttomia! Huh. Toinenkin vauva halutaan ehkä parin vuoden kuluttua kun rahatilanne paranee. Kuinka pian te saitte toisen lapsen? Me ei ainakaan ihan heti perään ajateltu.
 
hmm.. mulla esikoinen tuli just vuoden ja ite täytin just 18.. ja nyt ollu tosta keväästä asti vauva kuume ja sanonpahan vaan että on se niin kova.. äijä ei viel toista haluis kun ei kestäis mut mulle kävis nyt.. ite ehin peruskoulun ja yhen vuoden amista käydä.. pitäs vuoden päästä käydä koulu loppuun mut muksiun kyl vboisin kai tähän väliin viel ottaa.. tai en tiä.. oon niin pihalla kaikesta kun tää vauva kuume sen tekee.. mut kyllähän sä voit heti perään vaikka uuden tehä jos jaksat vaan :) sitä mäkin miettinyt että jos nyt tulisin raskaaksi =) niin miten sit ton pikku äijänkaa jaksaisin :/
 
Johanne
Maltti on valttia. Hankihan ensin ammatti, niin asiat helpottuu. :)
Meillä 3-vuotias poika, opiskelen nyt viimeistä vuotta ammattikoulussa ja käyn töissä. Ollaan ajateltu, että koulun jälkeen annetaan toiselle lapselle luvan tulla.
 
neiti86 harmailee
no mä olin 17 kun tulin esikost raskaaks, kuukauden päälle 18 kun poika synty... kouluja oon tähän mennes käyny, peruskoulun lisäks, 1,5vuotta lukioo, jonka jätin (=lopetin enkä aio palata) kesken, ja puol vuotta amista, joka myös jäi kesken... olen tällä hetkellä 19 ja toinen lapsi syntyy ihan tässä lähiaikoina (40+3 rv:lla mennään)... esikko on nyt (melkeen) 1v10kk...
mutta tietysti kannattaisihan se käydä esim amis ensin, ennen kuin toista alkaa yrittämään, mutta itselleni se ei kyllä tullut mieleenikään... en olisi koulunpenkillä vielä jaksanut ruveta istumaan.... :) ajattelinkin itse asiassa tässä parin vuoden päästä suunnilleen ruveta oppisopimuspaikkaa havittelemaan.. :)
meillä tämä toinen(kin) raskaus/lapsi on toivottu... siis niin mies kuin minä itsekin halusimme toisen lapsen heti perään... :heart:
 
moikka!!olin 17 v. kun sain ensimmäisen lapseni joka oli toivottu/vahinko..kun poika täytti vuoden erosimme pojan isän kanssa erinäisistä syistä esim.pahoinpitelyä. nyt olen 19 v ja odotan toista lasta nykyisen poikaystäväni kanssa(tämäkin lapsi on myös erittäin toivottu),joka syntyy alku kesästä. ensimmäisen jälkeen tuli masennus,syömishäiriö, pahoinpitelyä ja pettämistä..nyt jos koskaan oloni tuntuu erittäin hyvältä =) tuntuu että elämä alkaa tulla tasapainoon..nyt minulla on kaikkea mitä ihminen voi oikestaan tarvita ja haluta..on rakastava mies jolla on erittäin ansiokas työ jolla tulemme erittäin hyvin toimeen vaikka olisin kotona lapsieni kanssa,ihana poikani(pian toinen),uusi asunto,ja erittäin turvallinen ympäristö sekä suuri joukko tukea :heart: =) joten voin todeta että kyllähän se aurinko risu kasaankin paistaa=) onnea ja hyvää syksyä nyt kaikille nuorille odottajille ja äideille..muistakaa että kannattaa aina pyytää apua jos yhtään siltä tuntuu=)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 20:58 vieras kirjoitti:
moikka!!olin 17 v. kun sain ensimmäisen lapseni joka oli toivottu/vahinko..kun poika täytti vuoden erosimme pojan isän kanssa erinäisistä syistä esim.pahoinpitelyä. nyt olen 19 v ja odotan toista lasta nykyisen poikaystäväni kanssa(tämäkin lapsi on myös erittäin toivottu),joka syntyy alku kesästä. ensimmäisen jälkeen tuli masennus,syömishäiriö, pahoinpitelyä ja pettämistä..
Ja sit vielä ihmetellään miksi nykyajan lapset voivat huonosti! Kato kun siihen tasapainoiseen elämään vaaditaan niin paljon muutakin kun rakastuminen toiseen teiniin. Voi voi, sääliksi käy!
 
just just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 00:32 sanna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 20:58 vieras kirjoitti:
moikka!!olin 17 v. kun sain ensimmäisen lapseni joka oli toivottu/vahinko..kun poika täytti vuoden erosimme pojan isän kanssa erinäisistä syistä esim.pahoinpitelyä. nyt olen 19 v ja odotan toista lasta nykyisen poikaystäväni kanssa(tämäkin lapsi on myös erittäin toivottu),joka syntyy alku kesästä. ensimmäisen jälkeen tuli masennus,syömishäiriö, pahoinpitelyä ja pettämistä..
Ja sit vielä ihmetellään miksi nykyajan lapset voivat huonosti! Kato kun siihen tasapainoiseen elämään vaaditaan niin paljon muutakin kun rakastuminen toiseen teiniin. Voi voi, sääliksi käy!
Että ne "aikuiset" ei sitten koskaan tee virhearvioita suhteessa :whistle: Että vain teinit rakastuu vääriin miehiin ja tekee niille lapsia??? Ja yhdessäkään yli kakskymppisten vanhempien perheessä ei ole perheväkivaltaa, masennusta ja pettämistä??? Voi hyvää päivää :headwall: :headwall:
 
Kyllä varmasti aikuisetkin tekee virhearviointeja, mutta ikä lisää kuitenkin kokemusta jolla osaa karttaa vastoinkäymisiä. Ihmetyttää että mitä nämä teinivanhemmat(varsinkin nämä moniongelmaiset) pystyvät tarjoamaan lapsilleen? Koulut kesken tai yleissivistys peruskoulutasoa, ei työtä, jonka turvin tarjota lapselle elatus ja ennenkaikkea vastuuntuntoisen ihmisen mallia jne.. Sääliksi käy entistä kovemmin, lapsiparat!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 14:04 sanna kirjoitti:
Kyllä varmasti aikuisetkin tekee virhearviointeja, mutta ikä lisää kuitenkin kokemusta jolla osaa karttaa vastoinkäymisiä. Ihmetyttää että mitä nämä teinivanhemmat(varsinkin nämä moniongelmaiset) pystyvät tarjoamaan lapsilleen? Koulut kesken tai yleissivistys peruskoulutasoa, ei työtä, jonka turvin tarjota lapselle elatus ja ennenkaikkea vastuuntuntoisen ihmisen mallia jne.. Sääliksi käy entistä kovemmin, lapsiparat!

joten tää suhde jossa pahoinpideltiin pitäisi kokea ennen lasta jotta sellaista osaisi karttaa? kokemushan sekin on, ja varmasti erittäin opettavainen.
yleissivistystä pystyy hankkimaan paljon muualtakin ku pelkästään koulusta. muussa tapauksessahan kaikki ammattiin tähtäävät koulut olis yleissivistyksen kannalta aikasta turhia, todellista nippelitietoahan tarjotaan vain lukiossa ja sielläkin aika suurpiirteisesti. mä henkilökohtaisesti ihan peruskoulutasolta autoin esim tänään kaveria tekemään lukion viimisen vuoden englannin läksyjä. itsensä voi pitää myös ajan tasalla seuraamalla uutisia ja ajankohtaisohjelmia, dokumentteja, lukemalla lehtiä ja paljon paljon kirjoja. ainakin täällä järjestetään myös paljon avoimia kursseja ties mistä aiheista. joten sivistys ei ole kiinni koulutuksesta vaan omasta kiinnostuksest sivistää itseään.
niissä perheissä joissa on kaksi vanhempaa se miespuolinen saattaa käydä töissä tai koulussa. mun mielestä jo sekin, että jaksaa kitkuttaa pikkurahalla koulutuksen saamikseksi vielä lapsen synnyttyäkin osottaa aikamoista vastuuntuntoa, kunnianhimoa ja kypsyyttä. helpompaa toki olisi mennä sen muutaman satasen paremmalla palkalla #&%?$!* ja elää pikkusen leveämmin. mutta ei, kun haluaa ammatin. ja toiset sitten saattavat olla valmistuneet ja käyvät töissä, toiset käyvät töissä ilman koulutusta. mutta miten pienen lapsen yksihuoltajalta voi edellyttää töihin menoa? hoitaahan muutkin naiset lapsensa kotona, ja se saattaa olla pienelle jopa parempaa ku päiväkoti. itseasiassa jopa 75% suomalaisista alle 3vuotiaista lapsista hoidettiin kotona vuonna 2004. mun mielestä siis lapsen kotihoidosta ei pidä vanhempaa syyllistää.


....ja sitten on vielä se mahdollisuus että toisella vanhemmista voi olla enemmän ikää, korkea koulutus ja hyväpalkkainen vakityöpaikka.


yks kysymys vielä lopuksi: miten helkkarissa se äidin yleissivistys auttaa sitä vauvaa? osaako vaipat vaihtaa paremmin jos muistaa minä vuonna sodittiin ruusjuen sota, mistä asiasta, missä maassa ja keiden välillä?
ei se mua auttanut. :whistle: <br><br>
 
Niin, perheitähän on toki maailmassa erilaisia ja jos ei ole hyvään tottunut eihän sitä toki osaa kaivatakaan. Itse kulttuurikodin kasvattina olen kokenut elämää ns. sivistyneessä perheessä, ja ehdottomasti haluan tarjota samaa lapsilleni. On hienoa kun vanhemmilla on tietoa ja tietenkin myös halua tarjota sitä jälkipolvelleen. katsos kun ne lapset on vauvoja vain niin lyhyen ajan. Itse olen aina ollut tiedonjanoinen ja siitäkin voin kiittää vanhempiani, jotka ovat kokeneina osanneet kannustaa minua pienestä pitäen kiinnostavien aiheiden pariin. Epäilen toimiiko tämä perheessä, joissa vanhemmat ovat hädin tuskin peruskoulun käyneet. Katsos kun kyllä se on totta että vanhemmiten viisastuu. Ainakin melkein kaikki.
 
just just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 23:09 sanna kirjoitti:
Niin, perheitähän on toki maailmassa erilaisia ja jos ei ole hyvään tottunut eihän sitä toki osaa kaivatakaan. Itse kulttuurikodin kasvattina olen kokenut elämää ns. sivistyneessä perheessä, ja ehdottomasti haluan tarjota samaa lapsilleni. On hienoa kun vanhemmilla on tietoa ja tietenkin myös halua tarjota sitä jälkipolvelleen. katsos kun ne lapset on vauvoja vain niin lyhyen ajan. Itse olen aina ollut tiedonjanoinen ja siitäkin voin kiittää vanhempiani, jotka ovat kokeneina osanneet kannustaa minua pienestä pitäen kiinnostavien aiheiden pariin. Epäilen toimiiko tämä perheessä, joissa vanhemmat ovat hädin tuskin peruskoulun käyneet. Katsos kun kyllä se on totta että vanhemmiten viisastuu. Ainakin melkein kaikki.
Hei oikeesti!!! Mun vanhemmat ovan nk.teinivanhempia (äiti 18 ja isä 19 kun siskoni syntyi) Isä oli ehtinyt ammattikoulun paperikoneen huoltaja linjan käymään ja äiti oli peruskoulupohajalla. Siskoni ollessa 6kk isä lähti armeijaan, jossa oli vuoden. Äiti opiskeli kauppiksessa samaan aikaan ja mummo hoiti siskoa sen ajan. Kun minä synnyin isä oli yksityisyrittäjä, myi mainos ja liike lahjoja(eli kaukana koulutusta vastaavasta työstä) ja tekee samaa työtä edelleen ja äiti on osastosihteerinä käräjäoikeudessa. Kaikesta huolimatta olen pärjännyt kohtalaisesti koulussa, käynyt lukion, matkustellut ulkomailla(joka vuosi 4.v:stä aikuisikään asti ja kauenmpana kuin vaan ruotsissa). Vuokralla asuttiin vanhempien kanssa siihen asti, kun minä täytin 13.v ja sen jälkeen he ostivat omakotitalon, josta lainat on maksettu 4.v päästä. Olen myös käynyt nuorempana pienotunneilla, eli omasta mielestä saanut kuitenkin ihan sivistyneen kasvatuksen. Että nuori vanhemmuus ei todellakaan tarkoita sitä, että ei pystyisi tarjoamaan lapsillensa turvattua ja sivistynyttä elämää.

Tähän voisin vielä lisätä, että oma mieheni on kuorma-auton kuljettaja ja ihan vaan peruskoulun käynyt ja tienää n. 1000? kuukaudessa paremmin, kuin minä, joka olen käynyt lukion ja kauppiksen ja työskelen nyt palkanlaskijana. Eli se koulutus ei todellakaan aina tarkoita että saa todella hyväpalkkaisen työn!!
 
Tuon asian kärkkäästi esille, jotta ihmiset pysähtyisivät hetkeksi miettimään ratkaisuja joita aikovat tehdä. Kypsyydestä kertoo mielestäni se, että ottaa ensisijassa huomioon tulevan lapsen TARPEET. Niitä ei ikinä pitäisi vasemmalla kädllä sivuuttaa. Useimmiten tämä vaatii sitä pikkuisen korkeampaa ikää, mikä luonnollista onkin. Nuorten tehtävänä on kerätä kokemuksia, joskus kipeitäkin, jottaon sitten monipuolinen "maaperä" johon aikanaan juurruttaa jälkikasvunsa.
 
kiitos ja kukkanen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 14:22 sanna kirjoitti:
Tuon asian kärkkäästi esille, jotta ihmiset pysähtyisivät hetkeksi miettimään ratkaisuja joita aikovat tehdä. Kypsyydestä kertoo mielestäni se, että ottaa ensisijassa huomioon tulevan lapsen TARPEET. Niitä ei ikinä pitäisi vasemmalla kädllä sivuuttaa. Useimmiten tämä vaatii sitä pikkuisen korkeampaa ikää, mikä luonnollista onkin. Nuorten tehtävänä on kerätä kokemuksia, joskus kipeitäkin, jottaon sitten monipuolinen "maaperä" johon aikanaan juurruttaa jälkikasvunsa.
ja tämän kaiken meille kertoo ihminen,joka ei ole vielä saattanut maailmaan yhtään ainutta lasta....
 
just just
Eiköhän meistä jokainen ajattele lapsen parasta ihan ikään katsomatta. Ne lapset kuitenkin kasvatetaan rakkaudella, eikä rahalla ja sivistyksellä. Suomi on kuitenkin hyvinvointivaltio, joten tuskin täällä kukaan ilman ruokaa ja vaatteita joutuu elämään, vaikka ei itseänsä maisterikisi asti luekkaan ennen lapsen syntymää. Sitä paitsi sitä koulua voi käydä lapsen syntymän jälkeenkin!
 

olen 20v yhdenvuotiaan tytön äiti, tammikuussa saadaan toinen lapsi.. poika tulee..;) ainaki ultran mukaan! ollaan sanomattoman onnellisia!! antakaa lasten tulla sillon kun vaan on tullakseen.. voimia annetaan sen mkaan kun lapsiakin!! (':heart:')(':heart:')
 
minä en ymmärrä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 12:13 Vieras kirjoitti:
Ymmärrän kyllä Sannan pointin, mutta ei silti tarvitsisi niitä noin kärkkäästi esille tuoda. ;)
Jos tuolla niin kovin onnekkaalla ja hyväosaisella Sanna-neidillä oli jokin elämää suurempi pointti tuossa jutussaan, niin enpä sit ymmärtänyt.

Lähinnä tästä Sannasta tuleee mileleen sellainen rikkaan hienostoperheen kasvatti, joka osaa tuomita, muttei oikeasti tiedä oikeasta elämästä p**#¤n vertaa.

Pahimmillaan nämä kouluttautuu joiksikin sossuntädeiksi (pankkineiti on toinen hyvä vaihtoehto) että pääsevät arvostelemaan, neuvomaan ja säälittelemään tavallisia lahjattomia ihmisiä. \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 23:09 sanna kirjoitti:
Niin, perheitähän on toki maailmassa erilaisia ja jos ei ole hyvään tottunut eihän sitä toki osaa kaivatakaan. Itse kulttuurikodin kasvattina olen kokenut elämää ns. sivistyneessä perheessä, ja ehdottomasti haluan tarjota samaa lapsilleni. On hienoa kun vanhemmilla on tietoa ja tietenkin myös halua tarjota sitä jälkipolvelleen. katsos kun ne lapset on vauvoja vain niin lyhyen ajan. Itse olen aina ollut tiedonjanoinen ja siitäkin voin kiittää vanhempiani, jotka ovat kokeneina osanneet kannustaa minua pienestä pitäen kiinnostavien aiheiden pariin. Epäilen toimiiko tämä perheessä, joissa vanhemmat ovat hädin tuskin peruskoulun käyneet. Katsos kun kyllä se on totta että vanhemmiten viisastuu. Ainakin melkein kaikki.
Toivottavasti sinäkin... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 09:32 vieras kirjoitti:
olen 20v yhdenvuotiaan tytön äiti, tammikuussa saadaan toinen lapsi.. poika tulee..;) ainaki ultran mukaan! ollaan sanomattoman onnellisia!! antakaa lasten tulla sillon kun vaan on tullakseen.. voimia annetaan sen mkaan kun lapsiakin!! (':heart:')(':heart:')
Ihanaa miten suuri luottamus sinulla on elämään! pidä toi ja varmasti sinun lapsista tulee onnellisia! :flower:
 

Yhteistyössä