Kuinka pian sektiosta uudelleen raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvasta haaveileva.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvasta haaveileva.

Vieras
Minulle tehtiin sektio maaliskuussa. Jälkitarkastuksessa kysyin lääkäriltä, milloin voidaan yrittää uutta raskautta. Hänellä ei ollut tietoa, sanoi, että ehkä puoli vuotta???? Toivottavasti ottaa asioista selvää...
Miten teillä joille on tehty sektio, niin uusi raskaus on onnistunut?

Mulle synnärillä suositeltiin vuotta, eli vuosi ennenkuin raskaaksi uudestaan. Tämä me myös pidettiin, lapsilla nyt ikäeroa 1v 10 kk. Jätin ehkäsyn kun melkein vuosi kasassa ja kolmannesta kierrosta raskaaksi.

Ei ne tosin sun raskautta keskeytä, vaikka aikaisemminkin tulisit raskaaksi. Mut suosittelen pientä väliä.

Luulisi että se joka operaation suorittaa antaa suositusodotusaikaa jos sellaiseen on tarvetta. Minun ekan sektion jälkeen ei sanottu mtn, toisen jälkeen pitäiski olla kaks vuotta ennen raskautta. Onneksi ei suunnitelmissa.

Mielestäni alatiesynnytyksenkin jälkeen olisi suositus odottaa vuosi ennen uutta raskautta että elimistö ehtii täysin palautua raskaudesta ja synnytyksestä. Olisikohan sektiossa sama?

Minulle sanottiin sektion jälkeen että kannattaa odottaa ainakin vuosi, kaksi vuotta vielä parempi, ennen seuraavaa raskautta. Ja eihän kukaan voi nähdä tai tietää miten kaikki on parantunut vatsan sisäpuolella. Jos raskautuu liian aikaisin sektion jälkeen niin vaarana on se että vanhat haavat antavat periksi ja tulee repeämä. Ja siinä vaiheessa molempien henki on vaarassa niin äidin kuin pienokaisenkin. Itse ajattelin myös että haluaisin saada lapset suht pienellä ikä erolla, mutta elämä suunnitteli toisin. En ikinä haluaisi riskeerata sitä että pieni poikani jäisi äidittömäksi sen takia kun olin jo asiat suunnitellut valmiiksi, ja seuraisin sitä suunnitelmaa. Siksi täälläkin nyt odotellaan ihan rauhassa ja nautitaan päivistä esikoisen kanssa, toisen lapsen ehdin tekemään kun siihen on sopiva aika.

Vuosi taukoa ennen uuden raskauden alkamista on kai tällä hetkellä se yleisin "perusohje".

Mulle piti edellisessä sektiossa tehdä pitkä apuviilto kohtuun, joten suositeltiin vähintään 2v taukoa ja sen jälkeen ennen seuraavaa raskautta ultra äitiyspolilla miten kohtu on parantunut. Pyysin lähetteen tuohon ultraan valmiiksi jo lapsen 1v6kk neuvolassa, kutsu tuli kun lapsi oli 1v9kk. Kohtu oli parantunut ok, ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei se siitä enää lisää odottamalla sen paremmaksi muutu tuossa vaiheessa. Raskaaksi tulin kuukautta myöhemmin, ja raskauden aikana suunnitellusti tiivis äitipoliseuranta (tämä oli tiedossa jo ekan sektion jälkeen). Puolessa välissä mennään, vielä ei ongelmia :) Seuraavakin synnytys tulee olemaan sektio, tuo ison apuviillon takia ponnistusvaiheessa on liian isot riskit.

Jos jollekin tulee yllätyksenä, niin neuvolassa on usein ihan lennossa temmattuja vihreitä lääkäreitä, jotka lykätään sinne, koska kun asiakaskunta on pääosin tervettä niin siellä ei saa niin helposti vakavaa vahinkoa aikaiseksi, vaikka ei tietäisi mitä tekee :D Eikä se ole niiden lääkäreidenkään syy, jos itse saisivat valita, niin ottaisivat varmasti paremman perehdytyksen ja puhelimen päähän toimivan mentoroinnin. Joskus neuvolalääkärin tarkastus perustuu siihen, että terkkari kertoo ja näyttää ohjekansiosta ennen ekaa asiakasta mitä pitää tehdä ja sanoa. Toki paljon on myös kokeneita ja asiantuntevia, mutta jostain se on aloitettava... Ihmisiä nekin, lääkärit.

Noi suositukset on nyt ihan vaan olemassa kaiken varmuuden vuoksi. Tiedän kyllä äitejä, joilla sektioiden välissä vain hieman yli vuosi, eikä ole ollut raskauksissa mitään ongelmaa. Olisivat saaneet yrittää synnyttää alateitsekin.

Yhteistyössä