Kuinka pärjään taloudellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murtunut

Vieras
Heips!

Mieheni ja minä olemme eroamassa, tai ainakin muuttamassa erillemme joksikin aikaa. Yksi huolenaiheistani nyt onkin, että miten pärjään lapseni kanssa taloudellisesti. Olen kyllä töissä, josta jää palkkaa käteen noin 1000, sitten saan lapsilisän ja kotihoidon tuen ainakin kesään saakka. Eli yhteensä jää käteen kuussa noin 1300. Saattaa olla, että mieheni maksaa elatusapua jonkin verran, mutta onko minulla mitään lain turvaa, vaikka olenkin edelleen naimisissa?

Maksettavana on auto (välttämätön) ja vakuutukset, vuokra, sähkö, vesi, osamaksut, miten ihmeessä selviän kaikesta? Onko minulla mahdollisuutta asumistukeen? On niin turtunut olo muutenkin, ja sitten pitää vielä huolehtia arjesta...

Lapselle pitäisi hankkia vaatteita koko ajan lisää, ja pitäisi mennä sairaalaan tutkimuksiin lapsen kanssa. Tarvitsen välttämättä uudet silmälasit ja autoon uudet talvirenkaat. Apua! Kaikki tuntuu kaatuvan niskaan!

Kelan pakeille ensin, ja asumitukihakemus sisään. Asut siis vuokralla? Kela neuvoo eteenpäin as.tukiasioissa.
Olet myös oikeutettu lapsilisän yh.korotukseen.
Ja sitten voit ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen, kysyä toimeentulotukea. Varaudu paperiviidakkoon ja siihen, ettet saa mitään mutta yritä. Myös seurakunnan diankoniatyö auttaa, ota yhteyttä ja kerro tilanteesi.

varmasti oikeutettu jonkunmoiseen elatustukeen,tai lapsesi siis on.. =) koskahan isänkin velvollisuus on osallistua lapsensa elantoon.alkoi vaan huvittaa kun meillä 1500 tulot, josta maksellaan ne elarit,matkakulut, lapsen tavarat ex liitosta, ja osa hankinnosita exän luokse, sekä luonnollisesti omat menot, ja vauva tulossa..että sillä 1500e pärjäämme,hieman kituuttaen kylläkin, koko 4 henkeä.. :)

Eiköhän isän kuulu kyl maksaa osa lapsen menoista jos lapsi on sinulla suurimman osan kuukaudesta.
Kaikki turhat menot on sinun nyt karsittava pois,syytä olisi hakea myös halvempaa vuokra-asuntoa.
Ja yksi lapsi +aikuinen tulee hyvin tuolla rahalla norm.toimeen ellei yllättäviä menoeriä tule.Talvirenkaitakin voi ostaa osamaksulla,kuten myös silmälaseja.

Kiitoksia vastanneille!

Tein hieman laskutoimituksia, ja päädyin hyvin plussan puolelle kuukaudessa. Ensin vain tuntui siltä, että rahat menevät kaikki, mutta kylläpä sitä vähän kaikkien menojen jälkeen jääkin. Toki niukasti pitää elää, mutta eiköhän tässä pärjätä.

Iski sellainen epätoivo, että en voi pärjätä pitkän suhteen jälkeen omillani. Nyt vaan täytyy ryhdistäytyä ja yrittää suunnata katse tulevaisuuteen. Kiitos vielä kerran vastanneille! :)

Ero on aina ikävä asia, varsinkin lapselle, joka jossain vaiheessa saattaa alkaa syyttelemään itsään ja kaipaa sitä poissa olevaa vanhempaa.
Ryhdistäydy ja ala miettimään omaa jaksamistasi. Eroprosessi on käytävä läpi ja mieti. Tärkeintä tässä on muistaa, että teillä on yhteinen lapsi, jolla on oikeus sekä isään että äitiin.
Ota yhteyttä paikalliseen sosiaalitoimistoon (en tiedä mikä tarkalleen, mikä instanssi hoitaa eroasia), mutta on tärkeää, että paperille laitetaan kaikki asiat. Myös se, että isä on muuttanut pois yhteistä osoitteesta. Jos isällä ei ole varaa maksaa elareita, saat ne kunnalta. Minimi taitaa olla jotain 120 e/kk. Kun kaikki asiat ovat sovittu kirjallisesti (mm missä lapsi asuu, tapaamisoikeudet, elatusmaksusummat ym) ei näistä asioita tarvitse riidellä.
Ainahan voi muuttaa pienempään / halvempaan asuntoon ja kuluja voi karsia sen mukaan mihinkä rahat riittävät. Pääasia on, että tiedostat heti alussa, että sinä pärjäät ITSENÄISESTI, etkä ole kenestäkään riippuvainen (henkisesti / taloudellisesti).
Mielestäni kannattaa lähteä siitä ajatuksesta liikkeelle, että saat minimielarin, joka riittää kattamaan normaalit kulut. Exäsi ei ole velvollinen maksamaan sinulle sinun elatuksestasi kuten silmälasit, talvirenkaat, vaan vain osa lapsesta aiheutuvat kulut. Huomaa että saat olla lapsesi kanssa, ja sitä aikaa ei raha korvaa. :flower:

Kannattaa varmasti hakea ihan virallisesti avioeroa, koska tällöin on helpompi osoittaa, että todella hoidat kaikki kulut itse ja olet yksinhuoltaja. Lisäksi tämän jälkeen olet oikeutettu saamaan isältä elatusmaksua lapselle. Mikäli toisaalta päätätte palata yhteen ei käytänössä tarvitse tehdä mitään, koska avioroa raukeaa mikali harnta-ajan jälkeen ei hae lopullista eroa.
Elatusmaksusta sitten. Kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja sopia aika, missä voit isä kanssa sopia elatusmaksusta, ja tosiaan ei kannata tyytyä minimielatukseen, vaan lasketuttaa elatusmaksu lastenvalvojilla olevan kaavan mukaan. Myös tapaamissopimus kannattaa tehdä, jotta turvaat oman elämisesi sujumisen. Avioeroissa tuntuu yleensä tulevan vaihe, jossa mikään ei Ex-puolison kanssa suju.

eroperhe.net - suosittelen, paljon hyviä neuvoja ja vertaistukea!

kyllä pärjäät, tiukkaa voi toki olla varsinkin ennenkuin tottuu..

itse tein kolmea duunia ja kirosin valtiovaltaa kun sitä mukaa nostivat pv-hoitomaksua ja sivutoloveroprosenttia.. :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 10:38 murtunut kirjoitti:
Heips!

Mieheni ja minä olemme eroamassa, tai ainakin muuttamassa erillemme joksikin aikaa. Yksi huolenaiheistani nyt onkin, että miten pärjään lapseni kanssa taloudellisesti. Olen kyllä töissä, josta jää palkkaa käteen noin 1000, sitten saan lapsilisän ja kotihoidon tuen ainakin kesään saakka. Eli yhteensä jää käteen kuussa noin 1300. Saattaa olla, että mieheni maksaa elatusapua jonkin verran, mutta onko minulla mitään lain turvaa, vaikka olenkin edelleen naimisissa?

Maksettavana on auto (välttämätön) ja vakuutukset, vuokra, sähkö, vesi, osamaksut, miten ihmeessä selviän kaikesta? Onko minulla mahdollisuutta asumistukeen? On niin turtunut olo muutenkin, ja sitten pitää vielä huolehtia arjesta...

Lapselle pitäisi hankkia vaatteita koko ajan lisää, ja pitäisi mennä sairaalaan tutkimuksiin lapsen kanssa. Tarvitsen välttämättä uudet silmälasit ja autoon uudet talvirenkaat. Apua! Kaikki tuntuu kaatuvan niskaan!
olen itse ed. naimisissa vaikka asunut jo jonkin aikaa erillään miehestä lasten kanssa.Saan yh-korotuksen lapsilisään, asumistukea ja isältä elatusapua.Kyselin kelalta aikoinaan vaikuttaako se että olemme naimisissa asiaan, ei vaikuta esim. asumistuki papereissa kohta jossa erilleen muutto, tai ero.Eli rasti kohtaan erilleen muutto (tmv. tarkkaa sanamuotoa en muista), yh-korotus tulee myös jos ja kun lapsilla voi olla vain vakituinen osoite(asuinpaikka) toisen vanh. luokse, jos asutaan erillään ja samasta syystä määritellään tapaamisoik. ja elatustuet.Eli mielestäni ei ehkä kannata heti eroa hakea, jos "toivoa" on.Meillä tulee kohta erillään asumista 2v. täyteen jolloin eron voi hakea halutessaan suoraan..ja valitettavasti näin taitaa käydä :(

ps. hoitotukeen sain myös korotusta, koska asuimme erillään miehestä.laskettiin vain minun tulot (ei siis enää miehen) ja sen mukaan sain korotettua hoitotukea

[/quote]koskahan isänkin velvollisuus on osallistua lapsensa elantoon[/quote].
Olen samaa mieltä, vastuu ei lopu siihen että muuteteaan erilleen. Jos puhuisit huolesta miehen kanssa ja miettisitte yhdessä miten kustannukset jaetaan.

Yhteistyössä