Kuinka paljon vertaat itseäsi muihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on yksi ystävä, joka aivan selvästi vertaa itseään muihin jatkuvasti. Hän tarkkailee lapsiperheitä ystäväpiirissään ja naapurustossaan ja ottaa heiltä mallia, miten "kuuluisi" olla ja elää ja millaisia hankintoja tehdä. Ei siinä mitään, ymmärränhän minä että vertaistukea tarvitaan, mutta välillä tuntuu että ystäväni aiheuttaa enemmän ongelmia itselleen sillä että vertaa jatkuvasti perhettään taloudellisesti paremmin toimeentuleviin naapuriperheisiin. Häneltä jää oma elämä elämättä, kun pitää harmitella sitä ettei voi ostaa niitä kaikkein hienoimpia tonnin vaunuja jotka kaikilla muillakin on. Tai että joutuu tyytymään rivitaloon kun omakotitalo kuitenkin on se päämäärä. Ja että lapset pitää pukea tietynvärisiin vaatteisiin, ettei leikkipuistossa herätä kummastusta muissa äideissä.

Miten minä ulkopuolisena voisin yrittää herätellä ystävääni arvostamaan sitä, mitä hänellä on? Miten voisin hänelle sanoa, että lopettaa sen kilpavarustelun ja yrittää löytää sen oman tapansa olla ja elää? Vinkkejä?

en vertaa noin kun ystäväsi, mutta en pidä itseäni oikein minään. tuntuu etten viitsi jutella kenenkään kanssa kun ei mun jutut ketään kiinnosta, onhan muut ihmiset jotenkin fiksumpia kuin minä jne..

mutta materiassa en vertaa muihin. me olemme se "varakkaampi" perhe, joten varaa on ostaa se mitä haluamme.

Yhteistyössä