Kuinka paljon teillä on asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otan tänään lainan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

otan tänään lainan

Vieras
Olen menossa tänään pankinjohtajan puheille. Pelottaa laina. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten asunnot maksaa hunajaa. Muita velkoja ei onneksi ole yhtään (ei auto,ei kulutusluottoja, ei opintolainoja.) Perhekoko 2 aikuista ja yksi vauva (kohta.)

Nettotulot käteen yhteensä 4700e/kk

Lainaa otetaan 230 000e ja 30v.

Mitä sanotte? Millasia lainoja teillä on millasilla tuloilla?

Meillä on nettotulot noin 4500€/kk ja meitä on 2 aikuista 3 lasta. nyt lainaa on 0€, mutta kohta on 180 000€. Meitä ei hirvitä yhtään:)

pk:n seudun laina määrä ihan normaali, siis teilläkin. Selviätte!

siis mekin asutaan pääkaupunkiseudulla. nyt omassa rivarissa, mut kohta alkaa omakotitaloprojekti:)

Ei mun mielestä ainakaan kuulosta pahalta.

Itsekin pääkaupunkiseudulta, kolme lasta, neljäs tulossa. Lainaa n. 280.000, laina-aika n.22v. Kulutusluottoja ei ole, yksi autolaina on. Nettotulot nyt, kun olen hoitovapaalla n. 3.000 /kk. Hyvin pärjätään, eikä edes kitkuteta.

Muakin kiinnostaa tietää, meillä ois lainan otto edessä, suullinen lainalupaus saatiin kun piti tarjota pienellä varoitusajalla. Lainaa ei siis kilpailutettu eikä muutenkaan pankinjohtajan kanssa sen suurempia neuvoteltu, saatiin siis aika pankin puolelta hyvin varman päälle luvattu summa.

Käteen jää kuussa n.200e/kk ja se suullinen lainalupaus oli 150 000e

Landella asutaan e-p:llä ja lapsia yksi (oon nyt kotihoidon tuella, suurimmillaan tulot, jos menen töihin, on 3000e/kk, nyt kuitenkin toinen lapsi haaveissa)

Viimeksi muokattu:
Netto on tällä hetkellä 2300e ja 80 000 on lainaa, kesällä tulot nousee jo 1500-2000e netto per kuukausi kun valmistun ja pääsen töihin. Ollaan miehen kanssa molemmat hoitoalalla ja töitä riittää. Ja mielestäni lainasumma on aika kohtuullinen, muita lainoja eli opintolainaa meillä on 3800e.

Ihan ok kuulostaa.

Lainanottohetkellä meillä oli nettotulot n. 3000 e/kk ja lainaa n. 200 000 euroa. Välillä tulomme ovat pudonnet (ja korot nousseet). Nyt tulomme ovat n. 4200-4500 e/kk ja lainaa jäljellä n. 170 000 euroa. Hyvin on pärjätty, eikä ole tehnyt tiukkaa missään vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja otan tänään lainan;22921888:
Nettotulot käteen yhteensä 4700e/kk

Lainaa otetaan 230 000e ja 30v.

Laina suhteessa tuloihin suht ok, mutta miksi ihmeessä noin pitkä maksuaika? Noilla tuloilla ja nykyisellä korkotasolla sen voisi ihan hyvin virittää tällä hetkellä reilun 15 vuoden maksuajaksi. Korkojen palautuessa normaalitasolle se sitten nousisi 20-25v lainaksi.

30v lainoja ei vaan enää oikein myönnetä. Oletteko siis pankista varmistaneet? Nopeasti Nordean laskimella laskettuna kuukausi erä olisi 970€ 30v laina-ajassa, jos otetaan huomioon korkojen mahdollinen nousu vaikka sinne 3%. Jos taas laina aika olisi se 25 vuotta, niin lyhennys kuussa 1091€. Päälle sitten asumismuodosta riippuen sähköt (omakotitalossa satoja euroja kk talvisin), kiinteistön hoitomaksut, roskat yms, vesi. Tai yhtiövastike+vesi+sähkö. Udeita satoja nämäkin.

No en tiennyt tuosta 30v lainasta. Eli sitten se 25-vuoden laina ja 230 000e. Adsumiskuluista sen verran. Kyseessä pieni rivariasunto. Hoitovastike 110e/kk ja sähkölämmitykseen noin 200e/kk. Ollaan varauduttu 310e/kk asumiskuluihin.

Meillä on nettotulot suunnilleen samat kuin aloittajalla, 170 000 otettiin lainaa ja sillä saatiin paritalon puolikas parin kilometrin päästä keskustasta. (kaupunki yksi kymmenestä Suomen suurimmasta) Autoa ei ole meilläkään eikä muita lainoja. Nykykoroilla maksaisimme asuntolainamme pois 15 vuodessa, mutta käytännössä siihen menee ehkä 20 vuotta. Sen pidempää laina-aikaa emme halua, jos korot nousevat pilviin, nostamme mieluummin kuukausierää.

Ei tuo aloittajan laina mikään mahdoton ole, mutta hoitovapaita voi olla vähän vaikea yhdistellä tuon kokoiseen lainaan jos ei ole säästöjä. Meillä on myös esikoinen tulossa, ja sen verran perintörahoja säästössä että lapsi (ja mahdollisesti seuraavakin) saadaan hoidettua kolmevuotiaaksi kotona jos se muun olemisen ja jaksamisen näkökulmasta järkevältä tuntuu.

Siis 3100€ vai 310€? Miettiikää vielä tota asuntoa, ellei se ole JUURI se oikea, ei kannata ostaa sähkölämmitteistä, sähkön hinta nousee vielä ja jatkuvasti. Kannattaa pankista kysellä tarkemmin. Itse lainahan on aina vähän suurempi, kuin itse asunnon hinta. Sitten jos suunnittelette minkäänlaista remonttia, tapetoinnit, maalaukset, listan vaihdot, tms. menee niihinkin rahaa yllättävän paljon. Ja ellei säästössä ole rempparahoja, ne täytyy lisätä lainaan myös.
Onko teillä minkälaiset takaus järjestelyt? Henkilötakaus vaiko jokin vakuutusyhtiön takaus? Ne maksavat myös erikseen. Samoin kaikki lainaturvat ym.

Tarkoitus olis just mennä pankkiin keskustelemaan lainasta.
Me asutaan myös pk-seudulla ja lapsia 2. Itse olen nyt hoitovapaalla mutta minulla on työpaikka johon palata. tällä hetkellä käteen jää noin 2000e mutta kun pääsen töihin niin vähintään 3000, varmaan 3500e.

Lainasumma tulis olemaan jotakuinkin 220t ja laina-ajasta en osaa sanoa vielä mutta pitkä se on, varmaan lähemmän 25v.

Ei kannata asumismenoja laskee ihan noin tarkkaan, et hoit.vastike ja sähkö 310e/kk.. Mites esim. vakuutukset jne? Kyllä aina kannattaa laskee pari sataa yläkanttiin. Ja sit ku voi tulla viel noita yllättäviä menoja, vesivahingosta autoremppoihin..

0e lainaa, ei olla vielä otettu. En kyllä uskaltais paljon ottaa.. nyt tulot 4500, itse hoidan lapsia vielä kotona kotihoidontuella. Otettais varmaan max. 150 000 näillä tuloilla.

Lainaa tällä hetkellä n.200 000€, voi olla paljon enemmän tai vähemmänkin kun en seuraa tilannetta yhtään.
Itse ottaisin sellaisen lainan että asumiskulujen jälkeen jäisi meidän nelihenkiselle perheelle ihan vähintään 2500€ muihin menoihin.

Yhteistyössä