Kuinka paljon teillä korvataan isovanhempien lastenhoito- yms apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puh"

Vieras
Meillä tilanne jotenkin omasta mielestä jo rasittava ja pahaa mieltä tuova. Olemme nyt nelihenkinen perhe, lapset 4- ja 2-vuotta + koira. Koska halusimme vielä yhden lapsen, saamme nyt alkukeväästä kolmannen. Molemmat meidät on kasvatettu hyvin itsenäisiksi, mutta joskus olisi tärkeää saada lastenhoitoapua tai koiranhoitoapua, varsinkin, kun muutimme juuri isompaan asuntoon. Miehen puolelta apua saadaan, kun pyydetään, mutta koska sieltä voi pyytää vain isoisää, olisi luonnollisempaa pyytää omaa äitiäni. Mutta, nyt tilanne on mennyt siihen, että ilman korvausta on turha pyytää, ja hoitoapu onnistuu vain jos kyseessä työasia. Silloinkin varmistetaan, että onko ulkopuoliset (MLL yms) jo kysytty, tai lähetetään paikalle isoisä, joka jo yli 75-vuotias ja aika tottumaton.

No, huippu tuli tässä muuton yhteydessä, jolloin pyysin apua, kun mies työreissussa, itse töissä ja muutto painoi päälle. Isoäiti tuli kahdeksi yöksi, ja auttoi kylläkin, mutta jostain syystä, en tajunnut maksaa avusta. Sen jälkeen taas välit jäätyivät. Yleensä työasioiden takia hoitamisesta olen maksanut jollain tavalla, joko rahallisesti, järjestänyt risteilyä yms. Kun isoäiti keväällä hoiti enemmän töideni vuoksi tytärtäni, maksoin MLL:n hoitomaksun verran tunti. Maksua aina kursailtiin, mutta jos en sitten antanutkaan rahaa, seuraava viikko peruuntui, ja jouduin hankkimaan viime tipassa muuta hoitoapua. Vapaa-ajan jutuista olen luopunut, viime syksynä olimme yhden kaksi yötä miehen kanssa poissa (illalla lähtö ja aamulla paluu), ja tästä olisi tullut maksaa isoäidille + isoäidin apuna olleelle tädille 100:-/per nenä + muut tuliaiset. Lisäksi olen tarjonnut ilmaista kylpylämatkaa, jos haluaisin lähteä lasten ja minun kanssani, ilmaista mökkiä vastaavassa ja laivamatkoja, mutta näihin ei suostuttu, koska liian vaivalloisia. Nämä kyllä kelpaavat isoisän kanssa, ilman meitä. Ja emme todellakaan ole rikkaita, eikä oma äitini köyhä, joka jotenkin selittäisi tilannetta. Kaiken huippuna saattaa joulun jälkeen tulla kostona taas kylmä kausi, jos joululahjat eivät olleet riittäviä, silloin lapsia ei muisteta syntymäpäivinä, yms.

Mutta olenko jotenkin liian herkkänokkainen? Ja odotanko liikaa meidän suhteelta? Täytynee yrittää antaa olla, vaikka haluaisin, että lapsilla olisi läheisempi suhde isovanhempiinsa, mutta tottakai heillä saa olla oma elämänsä.

Ikinä ei olla maksettu isovanhemmille eikä tullut kyllä mieleenkään. Lasten ollessa pieniä isovanhemmat oikein tyrkyttivät apuaan, että vanhemmat pääsivät joskus yhdessä matkalle tms. Kovin usein ei apua tarvittu, kun olin pitkään kotona. Aina siis olivat tosi mielellään lastenlasten kanssa. Ymmärtäisin rahallisen korvauksen, jos lapsi olisi säännöllisesti päivähoidossa isovanhemmilla.

Voi apua!

Meillä mummo hoitaa enemmän, kuin mielellään eikä edes suostuisi ottamaan korvausta vastaan. Jos lapset eivät ole olleet mommulla hoidossa 2 viikkoon, hän ennemminkin närkästyy siitä, ettei saa hoitaa lapsia.

Mummo katsoo lasten perään (3 lasta) 1-3 kertaa 2 viikon aikana.

Pöyristyttävää! En ole IKINÄ tarvinnut maksaa äidilleni tai muillekaan isovanhemmille hoitoavusta! Toki autan vuorostani äitiäni, jos tarvitsee apua. Joskus olen tarjonnut ruuan tai ostanut jotain pientä. Iso kiitos riittää yleensä.

Ei ole rahallista korvausta annettu eikä odotettu, vuoroin vieraissa. Käydään sitten mökillä nostamassa laituria ja muuta apua anopille, telkkarissa teksti hukassa tai radiossa kanavat kateissa yms. tulee kun pyydän ja jättäisi kyllä omat menotkin, mutta olen siinä vaiheessa sanonut että on noita joita pyytää, mee jumppaas vain. Tädeilleni, siskonlapsille yms. maksan hoitoavusta, siskolleni en, olen hoitanut ihan tarpeeki hänen lapsiaan aikoinaan.

Me ei makseta, mutta ollaan tosi lämpimissä väleissä kaikkien isovanhempien kanssa, ja autetaan myös heitä aina, kun tulee sellainen tilanne, että apua tarvitsevat. Tässä vaiheessa, kun meillä on pieniä lapsia, niin tietenkin ollaan enemmän saavana osapuolena, mutta kyllä tiedän, että jonkin ajan kuluttua roolit vaihtuvat. Toivotaan tietenkin, että isovanhemmat pysyisivät vielä pitkään terveinä!

Ikinä ei ole maksettu mun äitille, isälle, siskolle tai veljelle eikä exän siskoille tai veljelle. Mä olen hoitanut exän poikaa pari kertaa enkä mä siitä mitään maksua ottanut.

Varsinkin mun äiti ja sisko mielellään viettävät likan kanssa aikaa ja itte monesti ehdottavat koska voivat likan ottaa viikonlopuksi. Loma-aikoina mun äiti on pitänyt likkaa viikollakin ja vähän pidempään.

Ei me saada apuja tuonkaan vertaa. Oma äitini on hoitolaitoksessa ja anoppi muuten vain mukavuudenhaluinen. Olis tarvittu lapselle yöhoitopaikkaa yhdeksi yöksi isäni hautausasioiden järjestämisreissun ajaksi toisella paikkakunnalla. Ei suostunut tyttöä ottamaan, vaan jouduttiin työssäkäyvien naapureiden kanssa sopimaan monimutkaiset hoitoonvienti ja -hakujärjestelyt, että pystyi siellä keskellä viikkoa sen yhden yön olemaan. Ottivat silti mielellään tytön hoitoon toisin kuin mummo.

Nyt meille on kesällä tulossa toinen lapsi ja mies kysyi anopilta, että voidaanko tuoda tyttö sen luokse, kun lähdetään synnhyttämään. Vastaus oli, että enpä osaa vielä sanoa tai jotain siihen tyyliin. Anoppi asuu aika lähellä sairaalaa, joten olisi luonteva vaihtoehto. Että näin meillä.

Kuulostaa kyllä oudolle, että isovanhemmille pitäisi maksaa lastenhoitoapua. Mun äiti suorastaan intoilee että SAA hoitaa vauvaa kun olen pienillä asioilla käymässä. Enkä kyllä tunne ketään jonka tarvis maksaa isovanhemmille lastenhoidosta.

:O...Tulipa paha mieli sun puolesta. Ihan järkyttävää. Itse etsisin tuossa tilanteessa jonkun virkeän eläkeläismummon jolle maksaisin mieluummin. Lisäksi ottaisin ihan asiallisesti puheeksi tuon joululahja-asian.

Kun aikuistuin niin oma isäni ja anoppini ovat päässet ahkerasti keskustelemaan. Otan asiallisesti puheeksi asioita jotka mieltäni pahoittavat. Riitely ja lapsellisuus ovat loppuneet. Yritän kyllä ymmärtää aina vastapuoltakin. Tarkoitukseni ei ole ikinä tykittää, mutta kyllä kerron mikä mieleni pahoittaa. Suosittelisin sinullekin.

Voisiko sitä isoisää pyytää useammin, niin että tottuu lapsenhoitoon?

Voimia raskauteen :hug:

Voi kun ikävältä kuullostaa! Meilläkään ei maksella, isoäiti hoitaa lapsenlapsiaan mieluusti. Joskus vien kahvipakettia, lämpimäisiä, jotain kivaa "erikoista" kaupasta jota eivät itse osta (siis jotain fiinimpää öljyä tai vastaavaa)... rahasta kieltäytyvät.
Kannattaisiko harkita jotain vakio"tyttöstä" joka hoitaisi vitosella tunti? Tsemppiä!

Me ei edes anneta lapsia minnekään hoitoon. Tai jos joskus tarvitaan apua niin otetaan vain joku MLL hoitaja. Isovanhemmat pyytää että saisivat hoitaa mutta minä en anna .

No mitä ihmettä..? Ihan kamalan kuuloiset läheiset sulla. Ymmärrän toki, jos olette pyytämässä apua joka viikko, mutta silloin tällöin mun mielestä saa ja pitääkin auttaa ihan hyvää hyvyyttään. Suoraan sanottuna puistattais jättää lasta LÄHEISILLE hoitoon niin, että kyseiset läheiset tulee hoitamaan vaan rahasta eikä siksi, että lapsen kanssa oleminen kiinnostaisi. Siis etenkään, jos kyseessä on esim. lapsen isovanhempi.

Mä olen kyllä yleensä palkinnun lastenvahteja jotenkin, mutta pääasiassa pyytämättä. En edes ottaisi läheistä hoitamaan lasta, jos vastauksena pyyntöön tulisi "paljon maksat?".

Tossa tilanteessa varmaan selittäisin äidilleni, että tuntuu aika ikävältä tuo rahanahneus, selittäisin ettei tässä mitään rikkaita olla ja tuntuu pahalta, ettei apua saa muuten kuin rahan vastineeksi. Äitikin tarvitsee (tai ainakin tulee tarvitsemaan) varmasti apua jossain, ainakin tulevaisuudessa. Miltä hänestä tuntuisi, kun apua pyytäessä lähdettäisiin tivaamaan maksua tai luettelemaan hinnastoa?

Tuntuu kurjalta myös tuo, että koko ihmissuhde on mennyt tuommoiseksi auttamis-pyytämis-velvoite-maksu-kuvioksi.

Ilmeisesti äitisi ei haluaisi juuri olla mikään apukäsi tai palveluskuntaa. Sinuna lopettaisin äidin vaivaamisen ja keskittäisin voimani vaikkapa verkostoitumiseen samassa tilanteessa olevien lapsiperheellisten kanssa, jolloin apua voidaan antaa toinen toiselle ja maksaa palvelukset vastapalveluksina. Sekä oma äitisuhteesi että lasten ja mummon suhde voisi saada tilaa ja rauhaa ja tasapainottua normaalimmaksi, kun sinä et ole siinä sanelemassa koska mummon pitää pompata käyttöön ja koska ei - ehkä jopa voisitte viettää aikaa yhdessä ihan ilman kummankaan puolelta mitään palvelusvelkavelvoitteita.

Oliko se koirakin pakko siihen hankkia? Kahdella aikuisella lapsellani on ollut koira, mutta onneksi ei ole enää. Lapsia voin vahtia ja hoitaa, mutta koiranhoidosta kieltäydyin jo ennen koiran hankintaa kategorisesti, totaalisesti ja ehdottomasti kokonaan. Jos elämä on yhtä hulinaa niin koira ei siihen mahdu, piste.

Hui, mikä tilanne. Meillä ei olla koskaan maksettu hoitoavusta. Olen kyllä joskus ostanut äidilleni esim. kukkia tai muuta pientä mukavaa. Äitini tuli avuksi, jos se hänelle sopi.

Tuo äitisi suhtautuminen on todella järkyttävää... Pienisieluinen ihminen osoittaa mieltä sinulle ja lapsillesi jos lahja ei miellytä! Tunnistan tälläisen käytöksen oman isäni kohdalta. Hänellä on rahaa kuin rantarosvolla ja meillä ei sitä sisareni kanssa ole. tuskailimme asiaan kanssa vuosia ja yriotimme miellyttää isää, siinä onnistumatta. Teimme yhteispäätösen ja lopetimme sisareni kanssa lahjoilla leikkimisen. Kun ei osaa miellyttää, niin ei osaa miellyttää! Isä saa mustia sukkia ja pitkia kalsareita hamaan tappiin asti. Ostakoon itse itselleen Thaimaan matkoja ja kallista eletroniikkaa! Isäni on muutenkin päättänyt olla osallistumasta perheidemme elämään isovanhempana, joten olemme tulleet siihen tulokseen, että ei ketään voi pakottaa.

Kaikki mummit eivät jaksa hoitaa niin montaa muumia kuin muumimamma haluaisi, saati sitten Nipsua vielä siinä joukon jatkeena.

Niinpä muumimamman ja muumipapan on suunniteltava perheensä koko ja lemmikkien määrä itselleen sopiviksi.

Samoin muutot ovat sen verran isoja rupeamia, ettei silloin ole lähdetty työmatkoille.

Jos vetää niitit joululahjoista niin on pipipää.

Jos vetää niitit joululahjoista niin on pipipää.

No se onkin kyllä pipipäistä; tosin kyseessä voi yhtä hyvin olla kirjoittajan tulkinta "kylmästä kaudesta" joka seuraa niitä ns huonoja lahjoja. Entäs jos äiti ei ole itse huomannut mitään kylmää kautta, vaan aloittaja on vaan vähemmän kehdannut kysyä apua kun on itse noloillut lahjojaan?

Mutta siis, minusta tuossa vain paistaa että mummi ei halua olla mikään hoitomummi. Ja minuakin ihmetyttää että miksi koira. Ja miksi muuton päälle pitää järjestää työmatka.

Mulla on neljä lasta, ja olen päättänyt, että minusta tulee sellainen mummo, joka ei hoida lapsenlapsiaan. Kasvoin suuren sisarusparven esikoisena, ja koko lapsuuteni jouduin hoitamaan pienempiäni. Se ei ollut mitään pikku peräänkatsomista silloin tällöin, vaan aivan järjestelmällistä lastenhoitoa ruuan laittoineen ja siivoamisineen. Vanhempani aloittivat yritystä, ja minä olin illat ja viikonloput täysiaikainen hoitaja nuoremmilleni. Koska se tuli halvaksi ja oli vanhempieni mielestä helppo ratkaisu, Viis siitä, että minä jouduin luopumaan nuoren tytön menoistani ja harrastuksistani.

Nuorena päätin, etten tee yhtäkään omaa lasta. Kuitenkin miehen löydettyäni vauvakuume iski, neljä kertaa :) Olen siis käytännössö katsoen ollut kiinni lapsissa koko elämäni. Sen tähden olen tehnyt vakaan päätöksen, että kun ikää ja lapsenlapsia tulee, en hoida heitä. Tietenkin käyn paapomassa ja hellittelemässä, mutta en aio ottaa vastuuta koskaan.

Se on minun oikeuteni :)

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli