Kuinka paljon teidän 1,5-vuotiaalla on "harrastuksia"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 12324343
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

12324343

Vieras
Meillä 1,5 v. käy kerran viikossa muskarissa (joskus kahdessa samana päivänä), ja yhtenä päivänä käydään jumppailemassa. Nyt aloittaa pian puistoilun (puistotädit hoitaa), aattelin viedä 2-3 krt viikossa. Kun tuo selvästi nauttii sellaisesta! :) Ihan ok olla vaan kotonakin eikä tuon ikäinen periaatteessa välttämättä tarvitse, mutta onko muita joiden pikkuisetkin jo tykkää näistä harrasteluista paljon?

Tää on nyt ehkä tyhmä kysymys mutta miksi se tarvii puistotätiä siihem puistoiluun? Etkö voi itse puistoilla lapsen kanssa?

Meillä on kotihoidossa olleilla lapsilla tuossa iässä ollut muskari ja vauvauinti/sisarusuinti, lisäksi avoimen päiväkodin musiikki/leikkihetki. Puistossa käytiin joka päivä ulkoilemassa.

Siellä on kavereita :) Viihtyy paljon paremmin kun on muita lapsia ympärillä joten mikä ettei. Itsekin pääsen sitten sillä välin rauhassa hoitamaan asioita tms.

Siellä on kavereita :) Viihtyy paljon paremmin kun on muita lapsia ympärillä joten mikä ettei. Itsekin pääsen sitten sillä välin rauhassa hoitamaan asioita tms.

Just joo... Puolitoistavuotias ei kykene vielä vuorovaikutteiseen leikkiin. Leikkivät rinnakkain eivätkä kaipaa vertaisseuraa. Noin pieni lapsi ei tarvitse eikä halua myöskään ohjattua toimintaa ja erossa olo äidistä rikkoo perusturvallisuuden tunnetta ja ensisijaista kiintymyssuuhdetta. Kerro nyt vielä että lapsi käy päiväkodissakin kaiken tämän lisäksi?

On kyllä totta että tämän ikäinen ei kykene vielä vuorovaikutteiseen leikkiin, mutta se ei tarkoita etteikö jo tämän ikäinen voisi nauttia muiden lasten seurasta ja niistä rinnakkaisleikeistä :) 1,5 vuotias voi jo hyvin olla muutamia tunteja erossa äidistä, jopa yhden yön, ilman että se rikkoo perusturvallisuuden tunnetta. Kun kiintymyssuhde on hienosti kunnossa ja hoitajat tuttuja. Ei tarvitse tulla opettamaan, olen kuitenkin päiväkodissa töissä ja koulutettu kasvatushenkilö. ;)

Lapseni ei ole päiväkodissa ja tod.näk. tulee menemään vasta eskariin, siihen asti on kotihoidossa.

Tämä ei ole mikään tappeluketju puolesta tai vastaan, jotkut 1,5 vuotiaat saa jo paljon irti "harrastuksista" ja toiset ei. Toiset 1,5 vuotiaat nauttii jopa siitä päiväkodista täysin rinnoin, siinä missä toiset rääkyy koko päivän äidin perään. Lapset on yksilöitä.

Käy kerran viikossa isänsä kanssa vanhempi-lapsi jumpassa,ei ole muita ns omia menoja. Käydään kerran viikossa perhekahvilassa, muuten sitten sellaista yleistä oleilua/jonkun kuskaamista johonkin.

Kerran viikossa käydään muskarissa ja leikkipuistossa lähes päivittäin, ohjattua toimintaa siellä on yleensä 1-2 kertaa viikossa noin pienille. Lisäksi ollaan ajateltu aloittaa uiminen viikonloppuisin, mutta töiden takia en ole vielä ehtinyt.

1v2kk:n kanssa käydään kerta viikkoon uimassa. Tilaisuuden mukaan 1-2 kertaa viikossa perhekerhoillaan, muuten vaan käydään leikkipuistoissa, kirjastossa yms. Isosisarustensa siivellä tuokin pääsee erilaisiin huvituksiin mukaan.

Varsinaisia harrastuksia ei ole, katsotaan sitten lähempänä 3v ikää jos jotain jumppaa tms.

Meillä käytiin 1,5 vuotiaana vain kerran viikossa muskarissa. Sama jatkui 3v 2kk saakka, kun aloitti tällä viikolla 2x/vk 2,5h/kerta kerhossa, mikä siis korvasi tuon muskarinkin. Muuten kyläillään paljon ystävillä ja sukulaisilla ja keksitään fiiliksen mukaan päivän tekemiset :) En ole halunnut hirveästi "sitoutua" mihinkään viikottaiseen tmv toimintaan vaan olen nauttinut siitä vapaudesta, että joka päivälle saa aina päättää juurikin sen fiiliksen mukaan tekemiset. (Meillä siis myös vauva nyt jonka kanssa olen kotona, siksi aloitettiin nyt kerho että esikoinen saisi vähän maistiaisia ryhmässä olemisesta ja ikäistään seuraa ym kun menee vasta 5v tarhaan) Järkkäilen myös askartelua ja leikkitreffejä ym itse ja mietinkin pitkään että onko tuolle kerhollekaan mitään tarvetta, mutta tulin siihen tulokseen että kyllä tuon ikäisen on hyvä saada jo kokeilla sitä ryhmässä olemista ja vähän erilaista tekemistä kuin äidin pärstän katselu 24/7 :D

1,5v en raaskisi viedä samantyyliseen toimintaan vielä, mutta kaikki tavallaan :)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Varmasti asiaan vaikuttaa myös esim. sisarukset, onko paljon tuttavia joilla lapsia (joiden kanssa voi tapailla ja järkkäillä tapaamisia), onko lähipuistossa paljon lapsia jolloin voi sinnekkin mennä jnejne :)

No eipä oikeastaan mitään. Tuntuu lapsi niin pieneltä, että varmaan pääosin kotiympyrät ja nämä virikkeet vielä riittävät. Ja kun nyt on mahdollisuus tällaiseen rentoon, aikatauluttomaan oleiluun, niin mikä tässä. Sitten on edessä ne aikataulutetut vuodet...

Mä en nyt oikein ymmärrä, miksei sitä lasta voi ihan itse viedä sinne puistoon? Laiskuutta on näemmä monenlaista...

Me käydään muskarissa 1krt/vko ja lisäksi pyritään käymään myös uimassa 1krt/vko. Varmaan touhujumpassa aletaan myös välillä käymään.

Olenhan minä joskus laiskakin, voi kamala sentään mikä synti :D Ollaan kyllä ulkoiltu lapsen syntymästä saakka ja puistossakin käyty kohta vuoden. Siellä vaan ei ole kavereita lapselle eikä äidille, joten olen varmaan tosi kamala ihminen kun minusta se on kestämättömän tylsää kuukaudesta toiseen :D Kyllä me silti aiotaan kahdestaan ulkoilla jatkossakin, jos vien lapsen puistoon hoitoon 2-3 päivänä viikossa, 1-1,5 h tunniksi kerrallaan, niin siinä jää vielä aika monta päivää ja tuntia jäljelle muulle ulkoilulle...

Suhteellisen paljon kuitenkin muillakin "harrastuksia", jos kaksikin harrastusta on viikossa :)

Just joo... Puolitoistavuotias ei kykene vielä vuorovaikutteiseen leikkiin. Leikkivät rinnakkain eivätkä kaipaa vertaisseuraa. Noin pieni lapsi ei tarvitse eikä halua myöskään ohjattua toimintaa ja erossa olo äidistä rikkoo perusturvallisuuden tunnetta ja ensisijaista kiintymyssuuhdetta. Kerro nyt vielä että lapsi käy päiväkodissakin kaiken tämän lisäksi?

Miksi juuri äidin pitäisi olla "ensisijainen" kiintymyksenkohde? Aika moni paljon nuorempikin hoidossa eikä saa siitä traumoja. Päiväkodissakaan ei mtään pahaa jos ryhmä pieni ja turvallinen.