Kuinka paljon teidän n. 2kk ikäiset syö kerralla?

Kimalainen
On kyllä monia keinoja joilla rintamaidon määrää saa lisättyä, mutta välillä se ei onnistu vaikka tekisi mitä. Itse imetin 4kk vauvantahtisesti, pari ekaa kuukautta vauva oli rinnalla lähes koko ajan. Eli niin, että jouduin esim. itse syömään samalla kun imetin ja öisinkin imetin vähintään kahden tunnin välein. Lisäksi kokeilin lähes kaikkia imetystukisivujen vinkkejä... Sen verran auttoi, että en joutunut korvikemäärää lisäämään, vaan se pysyi n. 200 ml koko ajan vaikka poika kasvoi tosi nopsaan. 4kk iässä oli jo 68cm, tosin painoa olisi saanut olla enemmänkin. Tässä vaiheessa olin itse jo niin poikki univajeen takia, että aloin imetystä vähentämään ja sen seurauksena maidontulo loppui muutamassa päivässä. Olin kuvitellut, että voisin kuitenkin jatkaa imetystä vaikkapa 5 kertaa päivässä, mutta eipä onnistunut. Eikä todellakaan tarvinnut murehtia maidon pakkautumista rintoihin (mistä moni tuntuu kärsivän imetystä lopetellessa), sitä kun ei tapahtunut missään vaiheessa... :(
Pointti tässä sepustuksessani oli se, että mielestäni liikaakiin aina toitotetaan, että kyllä imetys onnistuu kun tarpeeksi yrittää. Eräs erittäin kokenut lastenlääkärikin kerran minulle sanoi suorastaan vihaisena, että neuvoloissa välillä painostetaan liikaakiin imettämään, vaikka se ei kaikilta onnistu. Hän oli törmännyt pieniin vauvoihin, jotka olivat jo hieman nälkiintyneitä sen takia että äidit eivät "uskaltaneet" ottaa korvikkeita käyttöön... :(

Pakko vielä avautua sen verran, että oman terveydentilanti vuoksi joudun todennäköisesti jättämään imetyksen näinä viikkoina. Esikoisen aikana kävi samoin. Joudun syömään niin vahvoja lääkkeitä ettei kuurin aikana sovi imettää.

Ja kyllä mä tunnen tuon uudenkin vauvan jo niin hyvin, että tiedän ettei se saa tarpeeksi rintamaidosta. Esikoista imettäessä kärsin kovin suurista paineista, juuri imettämisestä sekä monista muistakin äitiyteen liittettävistä asioista. Silloin masennuin pahasti, enkä nyt muista tuosta ajasta mitään. Olin koko ajan aivan yliväsynyt enkä osannut hakea apua. Vauvani ei tuntunut silloin edes kovin läheiseltä, ja miehenkin on sanonut nyt vuosia tuon vauva-ajan jälkeen että vasta kun hoidin itseni kuntoon, aloin luomaan myös läheisempää suhdetta lapseeni. Mitään tuollaista en halua todellakaan kokea enää uudestaan.

Nyt olen jo ennen raskaaksi tuloa käynyt keskustelemassa jotta voisin paremmalla mielellä kohdata jälleen nuo paineet ja ehkäistä parhaani mukaan masennusta.

Imetys ei aina onnistu. Ja kaikista tärkeintä on että vauva voi hyvin. Jos äiti on huonossa kunnossa sen vuoksi että mielumminn imettää kuin syö sairauteensa lääkkeitä, ei vauvakaan voi loppupeleissä hyvin. Näin on siis omalla kohdallani. Ja voi kuulostaa itsekkäältä, mutta jos itse saan nukutuksi vuorokaudessa vain yhteensä 4 tuntia, joista jokainen on noin tunti kerrallaan olen valmis miettimään vakavasti vellien lisäämistä ruokavalioon. Minulla on kaksi lasta joista minun tulisi pitää huolta, se on tehtäväni äitinä. Pelkän imetyksen kanssa tahkoamisen vuoksiko tulisi oikeasta riskeerata jälleen se uudelleenrakennetu side esikoiseeni? Sekä oma terveyteni?

Ja kyllä, vellikin on korviketta, mutta täyttää pienokaisen masun paremmin kuin maito, joten sitä ei tarvitse puoltatoistalitraa vetää naamariin päivässä.

Tämä on minun oma tapani toimia, ja toivon ettei muut joudu koskaan kokemaan näitä kipuja, unettomuuskausia, ahdistusta, ja monia muita oireita. Jos olisin täysin terve, imettäisin aivan varmasti niin kauan kuin se vain olisi järkevää.

Tiedän että monet ovat kanssani eri mieltä, ja ihmiset tulevat aina sanomaan että "imetys onnistuu kyllä jos yrität" ja että lapsista tulee terveämpiä jos heitä imetetään pitkään. Minua on imetetty 11kk... enkä kovin terve ole ollut.

Katiapatia meillä päin neuvolassa kans suositellaan sit vellien alottamist jos korviketta menee paljon. Kun vauva voi sitä kuitenki syödä "liikaa". Meillä on neuvottiin aikanaan alottamaan sillä peruna-porkkana vellillä. Voisit sillä alottaa siten että maistatat sitä sen korvikkeen seassa... Ja sit jos ei tuu oireita ni vois alkaa maistattaa pelkiltään.
Toi on ihan totta mitä laitoit tosta imetyksestä. JOs se ei suju ni ei suju, ei sen takia tarvi kärsiä. Eikä varsinkaan tossa sun tilanteessa. Sun lapset tosiaan tarvii sua paljon muutenkin kun imetyksen takia :hug: Älä ota stressiä koko imetyksestä, ei se muille kuulu imetätkö vai et. Olet ainaki yrittänyt :hug:

Ja mä en tosiaan usko et pelkällä imettämisellä tulee terveempiä lapsia. Uskon et terveyteen vaikuttaa muutkin, yksilölliset asiat, eikä pelkästään imetys.
Mulla 9v poika joka sai aikanaan rintaa 3viikkoa on ollu PALJON terveempi kuin 7v tyttö jota täysimetin 4kk ja osaimetin 6kk asti. En kuitenkaan tosiaan vähättele imetyksen etuja, mutta sillä ei pelkästään terveitä lapsia tule. Imetyshän olis maailman helpoin ja mielestäni ihanin tapa ruokkia lasta, mutta aina se ei vaan ole niin helppoa ja mustavalkosta. Ja kyllä äidin täytyy itseään kuunnellä, että pystyy olemaan hyvä äiti lapsilleen. Imetys ei tee kenestäkään parempaa äitiä, sen tekee ihan muut asiat.

Yhteistyössä