Kuinka paljon sosiaalitoimisto avittaa lasten harrastuksia per kk?

  • Viestiketjun aloittaja Toimeentuloa miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Toimeentuloa miettivä
Jossain ketjussa aiemmin viikolla oli mainintaa, kuinka 15-16-vuotiaat joutuu lopettamaan harrastuksen, kun sossu ei enää maksa.
Niin paljonko tuo avustus on minkä antavat?
 
Meillä ei suoraan sossu auttanu vaan perhetyöntekijän kautta saatiin kahdelle lapselle jotka syksyllä aloitti harrastuksen ja oli vähän niinku perhetyöntekijän suosituskin niin noin 40 % harrastusmaksusta ja loput jäi itelle.
 
no
riippuu harrastuksesta. Ratsastukseen saa 70-150e/kk, jääkiekkoon saman verran (ovat kalliimpia harrastuksia) jumppaan, uintiin ja yleisurheiluun avustus on vavin n. 50e/kk ja lisäksi tietysti kaikkiin lajeihin varusteet.
Polkupyörät, rullaluistimet, sukset ja jääluistimet, korvataan kuittia vastaan. Ja jos ei ole varaa lunastaa niitä, voi kaupasta pyytää lapun jolla sossu maksaa....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
Meillä ei suoraan sossu auttanu vaan perhetyöntekijän kautta saatiin kahdelle lapselle jotka syksyllä aloitti harrastuksen ja oli vähän niinku perhetyöntekijän suosituskin niin noin 40 % harrastusmaksusta ja loput jäi itelle.
Minkä hintaisesta harrastuksesta kyse?
Tyyliin 20e/kk vai 200e/kk?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
riippuu harrastuksesta. Ratsastukseen saa 70-150e/kk, jääkiekkoon saman verran (ovat kalliimpia harrastuksia) jumppaan, uintiin ja yleisurheiluun avustus on vavin n. 50e/kk ja lisäksi tietysti kaikkiin lajeihin varusteet.
Polkupyörät, rullaluistimet, sukset ja jääluistimet, korvataan kuittia vastaan. Ja jos ei ole varaa lunastaa niitä, voi kaupasta pyytää lapun jolla sossu maksaa....
Siis nämähän on ihan huikeita hintoja!
En todellakaan odottanut, että noin paljonkin korvaisi =)
 
Pitää miettiä harrastukset sen mukaan että on varaa niihin.
Tiedän pari 15-18v poikaa jotka jäivät ulos entisestä harrastuksesta ja kaveriporukasta kun ei ollut varaa enää omilla rahoilla maksaa harrastuksia. :( Ovat aika pahasti "syrjäytyneitä" kaverit ottaisivat kyllä mukaan mutta ....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Pitää miettiä harrastukset sen mukaan että on varaa niihin.
Tiedän pari 15-18v poikaa jotka jäivät ulos entisestä harrastuksesta ja kaveriporukasta kun ei ollut varaa enää omilla rahoilla maksaa harrastuksia. :( Ovat aika pahasti "syrjäytyneitä" kaverit ottaisivat kyllä mukaan mutta ....
Mutta jos on kyse hetkellisestä rahattomuudesta.
 
tianna
Alkuperäinen kirjoittaja :
Pitää miettiä harrastukset sen mukaan että on varaa niihin.
Tiedän pari 15-18v poikaa jotka jäivät ulos entisestä harrastuksesta ja kaveriporukasta kun ei ollut varaa enää omilla rahoilla maksaa harrastuksia. :( Ovat aika pahasti "syrjäytyneitä" kaverit ottaisivat kyllä mukaan mutta ....
siis miten voi syrjäytyä vain harrastuksesta luopumalla??kyllä on aika heikoilla kotoa saadut opit jos kerran vain kalliit harrastukset pitävät nuoret "tolkuissaan"
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
Meillä ei suoraan sossu auttanu vaan perhetyöntekijän kautta saatiin kahdelle lapselle jotka syksyllä aloitti harrastuksen ja oli vähän niinku perhetyöntekijän suosituskin niin noin 40 % harrastusmaksusta ja loput jäi itelle.
Minkä hintaisesta harrastuksesta kyse?
Tyyliin 20e/kk vai 200e/kk?
Lukukausimaksu 95 ?/lapsi
 
vieras
Mitä ihmettä varten tehdään lapsia ja sitten itketään, että ei ole varaa harrastuksiin? Kyllä tuollaiset tarpeet pitäisi olla jo perhettä suunnitellessa tiedossa. Kouluilla on kerhoja, ilmaisia tai muutaman kympin maksavia, nuorisotalon jäsenkortti on n. 5e, eli jos ei ole varaa maksaa, niin noihin voi vaikka kerjätä kadulta rahat.
Ei köyhien, sossulla maksattavien lapsista koskaan huippuja tule joten jätetään seurat itse maksaville jäsenille.
 
tianna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ihmettä varten tehdään lapsia ja sitten itketään, että ei ole varaa harrastuksiin? Kyllä tuollaiset tarpeet pitäisi olla jo perhettä suunnitellessa tiedossa. Kouluilla on kerhoja, ilmaisia tai muutaman kympin maksavia, nuorisotalon jäsenkortti on n. 5e, eli jos ei ole varaa maksaa, niin noihin voi vaikka kerjätä kadulta rahat.
Ei köyhien, sossulla maksattavien lapsista koskaan huippuja tule joten jätetään seurat itse maksaville jäsenille.
täyspeesi tähän!!! ja aina pitää sen verran olla rahaa säästösskin että voi elää ns normaalia elämää vaikka hethelisesti menisi vaikka työpaikka tai sairaus iskisi kyntensä.

jotenkin tuntuu ettei nykyaikana monikaan suunnittele talouttaan etukäteen, vaan otetaan liian isoja lainoja ja lapsillekkin pitää olla liian kalliita harrastuksia..

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ihmettä varten tehdään lapsia ja sitten itketään, että ei ole varaa harrastuksiin? Kyllä tuollaiset tarpeet pitäisi olla jo perhettä suunnitellessa tiedossa. Kouluilla on kerhoja, ilmaisia tai muutaman kympin maksavia, nuorisotalon jäsenkortti on n. 5e, eli jos ei ole varaa maksaa, niin noihin voi vaikka kerjätä kadulta rahat.
Ei köyhien, sossulla maksattavien lapsista koskaan huippuja tule joten jätetään seurat itse maksaville jäsenille.
täyspeesi tähän!!! ja aina pitää sen verran olla rahaa säästösskin että voi elää ns normaalia elämää vaikka hethelisesti menisi vaikka työpaikka tai sairaus iskisi kyntensä.

jotenkin tuntuu ettei nykyaikana monikaan suunnittele talouttaan etukäteen, vaan otetaan liian isoja lainoja ja lapsillekkin pitää olla liian kalliita harrastuksia..
Näin se on. Ja euro kun otettiin käyttöön, niin rahaa ei arvostettu sen jälkeen. Tiedän yh äidin joka osti yhdelle lapselleen 40e hintaisen mekon, ja piti sitä edullisena. No elääkin kädestä suuhun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi juma:
Anna mun kaikki kestää... Harmi vaan, ettei ne lapset voi valita vanhempiaan.
kai näissä kommenteissa on kyse lähinnä siitä, että oikeesti jotkut on sossun luukulla siksi, että ovat huonoja taloudenpitäjiä tai sit hyviä yht.kunnan etujen hyödyntäjiä. mulla on kanssa työtön yh kamu, joka ostaa lapsilleen aina merkkivaatteita, käy kanarialla ym, ja mulla ei miehen kanssa oo kahen palkasta varaa käydä ikinä mistään ja vaatteetkin on lapsilla serkun vanhoja. ja kyllä ketuttaa, kun se totes esim. viime viikolla muutostaan, kun kyselin tartteeko meidän pakua lainaan, että ei tartte, kun sossu maksaa muuton, joten ottaa ihan firman töihin. ei tartte ite vaivautua....




 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
On niitä ilmaisiakin harrastuksia :whistle:
Jep,kerros pari. Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Lenkkeily on ilmaista. Aika monella paikkakunnalla on liikuntakerhoja, joissa pelataan erilaisia pelejä jne ja kausimaksut ei oo kauheita.
Luistimet, sukset jne. voi ostaa käytettynä ja eivät maksa sit paljoa.
Ei oo mikään pakko harrastaa mitään kallista välineurheilua jos siihen ei oo varaa. Siksi mäkään en nyt ratsasta kun ei oo varaa, mut ei kävis mielessäkään odottaa et sossu sen mulle kustantais.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Pitää miettiä harrastukset sen mukaan että on varaa niihin.
Tiedän pari 15-18v poikaa jotka jäivät ulos entisestä harrastuksesta ja kaveriporukasta kun ei ollut varaa enää omilla rahoilla maksaa harrastuksia. :( Ovat aika pahasti "syrjäytyneitä" kaverit ottaisivat kyllä mukaan mutta ....
Näköjään syrjäytymisestä tullut päivän muotisana.. mä en ole harrastanut ikinä mitään kallista,m ut kyl mul silti kavereita ja sosiaalista elämää on ollut.. mitä ihmeen sekoilua et syrjäytyy jos ei mene harrastaan 100?/kk ja kunta maksaa.. ja sitten ei jää rahaa koulujen parantamiseen ja siellä sitä sit porukka vast syrjäytyy kun ei kunnon koulutusta sa. Mun mielestä sossun pitäs maksaa vaan perusosa yms. kulut ja sitten loput ite niin ehkä sitä reipastus ihmiset hankkimaan elantoa, tiedän paljon rahapulassa olevia ihmisiä jotka ei sit saa sossus mitään, niin ihmettelen et mist sossut nää ruikuttajat aina saa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
On niitä ilmaisiakin harrastuksia :whistle:
Jep,kerros pari. Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Lenkkeily on ilmaista. Aika monella paikkakunnalla on liikuntakerhoja, joissa pelataan erilaisia pelejä jne ja kausimaksut ei oo kauheita.
Luistimet, sukset jne. voi ostaa käytettynä ja eivät maksa sit paljoa.
Ei oo mikään pakko harrastaa mitään kallista välineurheilua jos siihen ei oo varaa. Siksi mäkään en nyt ratsasta kun ei oo varaa, mut ei kävis mielessäkään odottaa et sossu sen mulle kustantais.
ilmainen on ilmainen, ei edullinen..
lukeminen on ilmaista, kirjat saa kirjastosta lainaan =) ulkoilu on ilmaista =) mlln liikunnan ihmemaa on ilmaista =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos multa kysytään niin mun mielestä ei pitäs maksaa mitään avustusta harrastuksiin.
Kyllä köyhänkin pitää saada harrastaa.
Ilmaiseksikin voi harrastaa, jos ei omaa rahaa ole. Sossun ei tule tukea kenenkään harrastuksia, kun ei niihin ole varaa "rikkaammillakaan" tai siis työssäkäyvillä tavan ihmisillä. Köyhimpiä on pienituloiset, jotka hankkii just sen verran että putoaa pois valtion avustuksilta, mutta omin varoin ei riitä raha harrastaa. Se on huutava vääryys!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos multa kysytään niin mun mielestä ei pitäs maksaa mitään avustusta harrastuksiin.
Kyllä köyhänkin pitää saada harrastaa.
Ilmaiseksikin voi harrastaa, jos ei omaa rahaa ole. Sossun ei tule tukea kenenkään harrastuksia, kun ei niihin ole varaa "rikkaammillakaan" tai siis työssäkäyvillä tavan ihmisillä. Köyhimpiä on pienituloiset, jotka hankkii just sen verran että putoaa pois valtion avustuksilta, mutta omin varoin ei riitä raha harrastaa. Se on huutava vääryys!
Täys peesi
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi juma:
Anna mun kaikki kestää... Harmi vaan, ettei ne lapset voi valita vanhempiaan.
kai näissä kommenteissa on kyse lähinnä siitä, että oikeesti jotkut on sossun luukulla siksi, että ovat huonoja taloudenpitäjiä tai sit hyviä yht.kunnan etujen hyödyntäjiä. mulla on kanssa työtön yh kamu, joka ostaa lapsilleen aina merkkivaatteita, käy kanarialla ym, ja mulla ei miehen kanssa oo kahen palkasta varaa käydä ikinä mistään ja vaatteetkin on lapsilla serkun vanhoja. ja kyllä ketuttaa, kun se totes esim. viime viikolla muutostaan, kun kyselin tartteeko meidän pakua lainaan, että ei tartte, kun sossu maksaa muuton, joten ottaa ihan firman töihin. ei tartte ite vaivautua....

NAULANKANTAAN!! Ja sitten sieltä sossusta ei välttämättä riitä rahaa ja apua sellaisille, joilla on OIKEA hätä ja pula eikä rahaa edes ruokaan tai vaatteisiin - edes niihin käytettyihin. Niitä sitten pompotellaan luukulta toiselle!
 

Yhteistyössä