Kuinka paljon saatte rahaa säästöön kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja "iloinen"
  • Ensimmäinen viesti
"iloinen"
Me ollaan aina pyritty pitämään vähintään muutaman tonnin puskurirahastoa. Joka kuukausi laitettu vähän rahaa sivuun pahanpäivän varalle. Mutta nyt rahatilanne muuttui kertaheitolla niin, että saadaan reilusti yli tonni säästöön joka kuukausi, melkein kaksi. En voi vielä itsekään tätä uskoa! Voitte uskoa, kuinka ihanalta tuntuu, kun voidaan nyt oikeasti esim. alkaa reissaamaan, (ilman, että pitää rahallisesti asiaa miettiä), vaikka joka kuukausi ulkomaille, jos siltä tuntuu. Se, ettei tarvitse miettiä, että onko meillä varaa lähteä lomalle.
Emme ole materialisteja, tavara ei kiinnosta, eikä sen ostaminen. Pakolliset vain.
Mutta tuo vapaus reissata, niin se on kyllä jotain uutta :) Hotelliviikonloppuja, äkkilähtöjä lentäen minilomille, pitkät lomat etelässä...
Tosin, visu, kun olen, niin saa nähdä sitten, kuinka oikeasti sitä tulee reissattua ;)
Iskeekö piheys ja alkaa vain rahaa kerryttämään tilille makaamaan pahanpäivän varalle enemmältiki..
Anteeksi tämä hehkutus, mutta kun ei tästä kehtaa lähipiirillekään hirveästi huudella saati hehkutella.
 
Pienituloinen..
Yritän saada parisataa kuussa säästöön, aina en saa sitäkään, joskus saan 600 euroa jos oikein hyvä tuuri käy. Minulla on suht pienet nettotulot, mutta olen kuin sinäkin eli tavara ei kiinnosta, en saa mitään kiksejä esim. kalliin laukun ostamisesta. Ostan vain välttämättömän. Näin saan rahaa säästöön. Säästöt kuluvat esim. matkusteluun tai remontointiin. Juuri saatiin kallis kattoremontti (13 000 e) maksettua käteisellä, seuraava haave on jokin kaukomatka.
 
"jokuvaan"
Me sijoitetaan 600 e kuussa ja lisäksi säästetään puskuria 500-1500 e/kk. Tosin ensi kesänä puskuri menee keittiöremppaan ja matkoihin, täytyy alkaa säästää uutta puskuria. Vähintään 5000 puskuri on tavoitteena. Toisaalta kun tulot nousee aiotaan myös sijoittaa enemmän, liikaa on turhaa laittaa lähes korottomalle säästötilille. Tavoitteena on että työnteko ei ole enää pakollista kun täytämme 50.
 
"Anne"
En yhtään. Mies saisi jos sitä kiinnostaisi. No jos tulee joku paha tilanne, niin meillä on laajat vakuutukset ja luottokortti. Luottokorttilasku motivoi ilmeisesti enemmän, niin sen saa kyllä maksettua helposti pois.
Itse opiskelen ja perheellisenä, 120km päivässä ajavana opiskelijana ei juurikaan säästöistä tarvitse haaveilla.
 
"..."
No matkusteluun on mennyt vuoden sisällä 10000€ ja pihan laittoon 3000€. Mulle nuo ei ole "säästöön" laitettua, nehän on käytetty ;-) Varsinaisesti säästöön ei ole laitettu paljoakaan, tosin nyt pian tulee auton myynnistä yli 15000€ ja se sijoitetaan.

Eli joo, kyllä me pystyttäisiin säästämään joka kuukausi yli tonni normaalin kulutuksen jälkeen (eli kun vaatteet, harrastukset on jo maksettu) mutta käytännössä käytetään suuri osa elämästä nauttimiseen. Mitä sitä tilillä makuuttamaan, asuntolainaa maksetaan reilusti eli sillä kerrytetään omaisuutta. Lähinnä lapsille vähän säästetään ja eläkeikää varten.
 
Vierasx
Meillä kaksi normaalia työssäkäyvää ihmistä. Minä hoitoalalla, mies kaupallisella alalla (ylempi toimihenkilö). Kaksi alle kouluikäistä lasta.

Säästöön laitetaan kuukaudesta riippuen 100-600€. Tällä hetkellä säästötilillä rahaa n. 4500€ ja se käytetään parin vuoden päästä mökin ostoon, jos ei mitään yllättävää tulee tässä matkan varrella.
 
456
Automaattinen siirto on 100€/kk, mutta sen lisäksi yleensä heitän könttänä 200-1000 €/kk. Nyt talvikaudella kun opiskelen enemmän ja työtunnit vähissä, niin tietysti menee vähemmän säästöön kuin kesällä, mutta ainakin se 300€/kk on tavoitteena.

En oikein tiedä mitä varten säästän, mutta kai tuo vanha okt mitä pitäisi rempata vähän ressaa, joten kovaa vauhtia yritän päästä tuonne 20000-30000 euron säästöihin, ei oo enää pitkä matka :) Sitten siirryn johonkin rahastosäästämiseen, kun ei tuo tilillä makuuttaminen oikein fiksua taida kuitenkaan olla.
 
"jjjjj"
50€/ kk yritän saada säästöön. Aina ei onnistu.

Mies osa-aikatyössä ja minä hoitovapaalla.

Sitten kun molemmat ollaan töissä, niin sellainen 200-300€/kk on ihan realistinen ja riittäväkin summa. Tosin ei me matkailusta haaveilla, vaan ihan muuten vaan pahanpäivän varalle säästellään, yllättäviä remontteja yms sellaista varten.
 
Vela
Noin tonni kuussa menee itsellä säästöön, puolisolla suunnilleen saman verran. Molemmat oman alan (it) töissä, ei lapsia eikä muitakaan isoja kuluja. Enemmänkin saisi säästettyä jos pihisti eläisi, mutta ei ole tarve suuremmille säästöille.
 
"anne"
Pari tonnia kuussa jää ylimääräistä. Mihin sen käyttäisi, on ongelma. Tavarat ei kiinosta, kaikkea mitä oikeasti tarvii on jo. Matkustelukaan ei kauheasti nappaa. Kai se vain on sen kuuluisan pahan päivän varalle...
 
-.-
Täällä on kyllä harvinaisen rikasta porukkaa. Vai eikö köyhät viitsi koskaan vastata näihin?

Mä en tiedä paljon menee säästöön, ehkä 10 tai kaksikymmentä euroa. Maksetaan käteisellä ja laitellaan kolikoita sitten säästöön ja sillon tällön viedään pankkiin.

Mies pienipalkkaisessa työssä, saa käteen 1200 euroa kuussa ja itse olen ansiosidonnaisella.
 

Yhteistyössä