Kuinka paljon saatte apua lastenhoidossa? Ja oletko tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla kaksi lasta:

Isä hoita lapsia iltaisin ja viikonloppuisin, niin saan vähän omaa aikaa
2 palkattua lastenhoitajaa, jotka tulevat silloin tällöin. Yleensä 4 krt viikossa.
Esikoinen käy kerhossa.
Toiset isovanhemmat apuna noin 8 viikkoa vuodesta aktiivisesti.

Itse kotiäitinä. Olen tyytyväinen.

Miulla 12v ja kohta 2v muksu.Ainoa hoitaja isän lisäksi on anoppi joka ottaa pienemmän hoitoon 1/krt 2kuukaudessa.Joten itse tein niin itse lapsein hoidan vaikka välillä vuorokauden vapaakin ois tarpeen!

No kyllä mäki olisin suht tyytyväinen. Heko heko...

Aikuisten oikeesti, mulla ei ole ainoatakaan viikottaista jumppa- tms. harrastusta vaikka tahtoisin. Mummolaan voin joskus viedä kun tarvii tehä isompi kauppareissu ja vaatehankintoja ym. En oo tyytyväinen. Mut näillä mennään.

Itse hoidan lapset arkisin 24/7, viikonloppuisin pääsen jonnekin jos miehellä ei ole töitä. Isovanhemmat käyvät 1-2 kertaa vuodessa, silloin pääsemme kaksistaan vapaalle. Lapsia kolme. En ole tyytyväinen oman aikani vähyyteen.

yksi lapsi. yh olen.
Lapsi n, joka toinen vkl isällä, isä käy kun työvuoroiltaan ehtii n, 3-2h päivässä, välillä viikkoja ettei ehdi ollenkaan.. isovanhempi n.kerran kk yökylässä täällä tai me siellä. enemmänkin voisin kaivana OMAA aikaa. olenhan siis itsekin paikalla kun isä tai isovanhempi viikolla täällä käy. (oma valinta kun yleensä olen niin väsynyt ettei lenkille jaksa)
Tosin kesäloma tulossa ja lapsi sen verran iso (1v8kk) että voi olla isällä 2x viikonkin putkeen, jos vaikka päiväseltään käyvät parina päivänä viikossa äitiä moikkaamassa :)

Siis unohin laittaa viestini jotta en ole tyytyväinen omaan todella vähään aikaan,mut nää eväät on annettu ja niillä mennään etiäpäin!Iltaisin oon niin naatti jotten jaksais enää harkitakkaan mitään jumppaa :ashamed: vaikkei se todellakaan pahitteeksi oisi!

Kerran vuodessa saan yhden illan itselleni. Muutoin hoidan lapseni itse. Kyllähän tuota kiva olis jos pari iltaa saisin lisää, mutta parempi tuo kertakin kuin ei koskaan.

No on sulla hyvät oltavat jos kerta noin paljo saat hoito apua, leipähän tuossa oo valittamista.
Ite saan todella harvoin lapsia hoitoon, kun mies kotona nii hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä ihan saman verran ku minäki.
Mummulla lapset on ehkä kerran 2-4kuukaudessa, pari kertaa vuodessa yökylässä.
En oo tyytyväinen, olis paljo helpompaa elää arkea ku tietäis että on joku joka ottais lapset vaikka päiväksi hoitoon jos on sellanen tilanne et haluais omaa aikaa.

Minulla kaksivuotias lapsi, joka ei ole ollut vielä lainkaan hoidossa (paitsi yhden kerran 30min naapurilla ja toisen kerran pari tuntia isovanhemmilla). Lisäksi on ekaluokkalainen, joka on joskus lomalla mummolassa yötä. Lapsilla ei ole isää joka olisi heidän kanssaan.

Iltaisin olen niin väsynyt että nukahdan lasten kanssa samaan aikaan. Kuopuksen päiväuniaika on esikoisen kanssa keskustelua ja läksyissä auttamista ym. Joten omaa aikaa ilman lapsia ei taida olla vuorokaudessa / viikossa / kuukaudessa yhteensä kovinkaan monta tuntia.

Palasin hetki sitten töihin eli lapsetkin ovat päivät päiväkodissa. Nyt en kaipaa juurikaan apuja, kun yhteistä aikaa on muutenkin niin vähän.

Kun olin kotona hoitamassa kolmea lastani niin todellakin olisin kaivannut apuja :( Ei vaan ollut ketään, kuka olisi ottanut edes yhtä lapsista toisinaan luokseen leikkimään. Käytin isointa kerhossa ja kahden pienemmän kanssa kävin sillä välin ruokaostoksilla tai lenkillä. Parin tunnin kerhon ajaksi en viitsinyt kotiin kävellä, kun olisi pitänyt heti palata takaisin. Mies tietysti oli lasten kanssa iltaisin ja viikonloppuisin mutta oli siinä silti koko ajan jotain kotitöitä tehtävänä, että en osannut lähteä kuin lenkillä käymään.

Isovanhemmat asuvat ihan lähellä mutta ovat vielä työelämässä eli eivät voineet auttaa päivisin ja viikonloppuisin varsinkin minun vanhemmat aina valittelivat omia kiireitään, joten en koskaan kehdannut pyytää apua. Anoppia vaivasimme ehkä kerran parissa kuukaudessa ja siitäkin koin jotenkin huonoa omaatuntoa. Olisin niin toivonut, että isovanhemmat olisivat pyytäneet saada lapsia hoitoon niin olisi meidänkin ollut helpompi pyytää apua. Mutta kun aina oli sellainen tunne, että suostuvat väkipakolla :/

Unohdin lisätä että olen niin tottunut siihen että lapset ovat kokoajan mukana joka paikassa ja heidän ehdoillaan elän, etten edes muista kaivata hoitoapua. Kumma ajatus että joku äiti voi lähteä ovesta ulos ja jättää lapset kotiin, ts. ei tarvitse olla lasten kanssa 24h. Sehän on suorastaan vapautta! Siinä mielessä en ole vapaa. Myöhemmin sitten :)

Siis voisinhan palkata hoitajan joskus, mutta se on niin kallista etten kotihoidontuella siihen kykene.

Meillä ei ole muuta hoitoapua kuin toisemme miehen kanssa eli annamme toisillemme vuorotellen omaa aikaa ja se on riittänyt ihan hyvin. Ihmettelen kyllä kaveriani joka hoidattaa lapset isovanhemmilla (tyyliin joka viikonlopu yökylässä ja viikollakin isovanhemmat hakevat hoidosta jne) ja silti valittaa kun arki on niin raskasta...

mulla siis kolme alle kouluikäistä lasta plus yksi murkkuikäinen. ja en juurikaan saa apua, mitä nyt eskarilainen on eskarissa. äitini käy kerran viikossa kahvilla, siinä se! että toki kaipaan sitä omaakin aikaa ja rauhaa, mutta joskus lauantaisin (en siis aina) käyn jossain ihan omin päin. mies hoitaa silloin katrasta, ainoana vapaapäivänään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ole muuta hoitoapua kuin toisemme miehen kanssa eli annamme toisillemme vuorotellen omaa aikaa ja se on riittänyt ihan hyvin. Ihmettelen kyllä kaveriani joka hoidattaa lapset isovanhemmilla (tyyliin joka viikonlopu yökylässä ja viikollakin isovanhemmat hakevat hoidosta jne) ja silti valittaa kun arki on niin raskasta...

Jotkut kokee arjen rasittavampana kuin toiset. Meillä 2-v on ollut elämänsä aikana 3krt yökylässä, muuten silloin tällöin hoidossa isovanhemmilla (n.1krt/parissa kuukaudessa). Muutoin isä hoitelee jos mulla on jotain omaa menoa (jota ei kyllä käytännössä tällä hetkellä ole :D). Pienempi 2kk on ollut nyt kerran muutaman tunnin hoidossa. En koe nyt tarvitsevani omaa aikaa, lapset ovat pieniä niin vähän aikaa.

Lapset 5v ja 3,5v. Päiväkoti löytyy, käytössä tarvittaessa siis myös vapaapäivinä. Lisäksi on muutamia tuttuja lapsenvahteja joita saadaan tarvittaessa palkattua avuksi. Ihan hätätilanteita varten löytyy useampikin tuttuja joilta voisi kysyä apua. Lisäksi ollaan hakemassa sellaista kunnan kustantamaa lastenhoitoapua, en tiedä vielä millaista ajoista on kysymys.

Sukulaiset kuitenkin asuvat niin kaukana ettei heitä ole mitään apua tässä. Mutta ihan tyytyväisiä siis ollaan tilanteeseen. =)

muoks. lisätään vielä etten siis sitä lastenhoitoapua niinkään kaipaisi, mutta muuten olisi ihana ajatus jos nuo sukulaiset asuisivat lähellä. Vaikka niin että toisivat sitten omia lapsiaan meille hoitoon, ihan muuten vaan voitasiin kyläillä ja kahvitella puolin ja toisin jne.

Minä hoidan päivät, mies illat, ja tarvittaessa pääsen omiin menoihini, kunhan sovin etukäteen miehen kanssa. Poika on erittäin levoton nukkuja ja heräilee yöllä paljon, varsinkin nyt kun tekee kulmahampaita. (ikää 11 kk ) Yövalvomiset hoidamme vuoroöinä, mikä on aivan loistavaa.

En jaksaisi millään ilman miestä, nyt mies on 2 viikon reissussa, ja tiukkaa tekee, ei muuten mutta nuo valvomiset, ihan rättiväsy olo. Todellakin nostan hattua yksinhuoltajille, joilla on huonosti nukkuva lapsi. Minä olisin seonnut unenpuutteen takia jo ajat sitten.

Yhteistyössä