Kuinka paljon rahaa menee suurperheessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden vauvan äiti

Vieras
Valitetaan että suurperheessä ei ole varaa siihen tai tähän tai tuohon. Miten paljon sitten yksi lapsi kuluttaa? Toki ymmärrän että pitää olla isompi asunto ja siihen varmasti menee sähköä enemmän yms.
Olisiko jollain antaa jotain laskelmia näistä menoista?

Laskin tuossa huvikseni että pelkät lapsilisät esim 4 lapsisessa perheessä on 513e/kk, 7 lapsisessa perheessä 1059e/kk.

Lisään loppuun että minulla on yksi vauvaikäinen lapsi, niin en oikeasti tiedä mitä vanhempi lapsi kuluttaa ja sen takia ihan vilpittömästi täällä kyselen asiasta.

Nim. ehkä meillekin useampi?

Mulla 6 lasta, joista 4 vaipoissa. Vaippoihin menee, vesilasku ei ole mikään pikkanen, sähkössä yritetään säästää enemmän, pesuaineisiin, iso auto syö paljon bensaa, vaikka yritetäänkin rajottaa ajamista. Ruokaan menee varmaan eniten 100e vkossa ei riitä vaikka kuinka ostan halpista. Peruselämiseen siis. Vaatteisiin yms.

Kyllä sitä rahaa menee, mutta pärjätään nipin napin. Kaikki mikä tulee menee ja pitää tooivoa, että autossa, eikä talossa hajoa mikään isompi korjattava asia. Mä oon kuitenkin aatellu, että tää on nyt tämä vaihe ja sit kun menee itsekin töihin niin tilanne helpottuu.

No mikä lasketaan suurperheeksi?
Meillä menee n. 817? asumiskulujen ja lainojen lyhennyksien jälkeen ja 6 henkeä, eli n.140? kuluttaa per henkilö.
Kuukausittain vaihtelee tietenkin se, että kuka kuluttaa minkäkin verran. Yleensä vanhin lapsi kuluttaa eniten, koska vaatteita ja kenkiä pitää ostella useammin. Vauva kuluttaa suunilleen vaippojen verran.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla 6 lasta, joista 4 vaipoissa. Vaippoihin menee, vesilasku ei ole mikään pikkanen, sähkössä yritetään säästää enemmän, pesuaineisiin, iso auto syö paljon bensaa, vaikka yritetäänkin rajottaa ajamista. Ruokaan menee varmaan eniten 100e vkossa ei riitä vaikka kuinka ostan halpista. Peruselämiseen siis. Vaatteisiin yms.

Kyllä sitä rahaa menee, mutta pärjätään nipin napin. Kaikki mikä tulee menee ja pitää tooivoa, että autossa, eikä talossa hajoa mikään isompi korjattava asia. Mä oon kuitenkin aatellu, että tää on nyt tämä vaihe ja sit kun menee itsekin töihin niin tilanne helpottuu.

Entäs kestovaippailu noin monen vaipatettavan kanssa varmasti halvempi ratkaisu, toki vie enemmän aikaa kuin kertakäyttöiset, mutta rahallinen hyöty taitaisi olla se väärti.

Meillä neljä lasta, enpä ole ikinä laskenut mitä kukakin kuluttaa. Kaikki menee mikä tuleekin.

Jos on vaikka 7 lasta, niin laskepa kaikki mikä yhteen menee kertaa 7. Vaatteet, harrastukset, huvittelut, kännykkälaskut jne....

Meillä suurperhe...8 lasta + kaksi aikuista. Lapsilisien päälle miehen työmarkkinatuki ja oma minimiäitiyspväraha. Tulot n.2000e siis yhteensä. Omakotitalossa keskellä metsää elellään. Velkaa reilut 80 tonnia. Me eletään täysin noiden -50% kaupasta ruokien turvin. Ei olla sossun asiakkaita...mutta ei tämä pennin venyttäminen mitään herkkuakaan ole. Pihassa seisoo 90-luvun mallia oleva auto, joka hädin tuskin kulkee. Oma kasvimaa tuottaa kasvikset. Emme kaipaa mammonaa. Hyvin pienellä tullaan toimeen. Ja kierrätystä harrastetaan kaikilla elämän osa-alueilla. Koti on viihtyisä ja kodikas...sisustettu pääasiassa roskalavoilta löytyneistä tavaroista ja sitten itse tuunaillaan niitä mielemme mukaisiksi. Mies rakentaa paraikaa kerrossänkyä vanhoista sänkyjen rungoista. Eilen löysin kierrätyskeskukselta Marimekon kangasta (vanhoja verhoja) metritolkulla ja koko lysti maksoi vaan 5e...ja koko yön ompelukone laulanut. Meidän kylällä moni käy katselemassa aina että mitä nyt ollaan keksitty. Tää on enemmänkin elämäntapa...ja sopii meille.

Paljon. Meillä on viisi lasta, joista neljä on teini-ikäisiä ja yksi alakoululainen. Lapsilisiä tulee enää kolmesta lapsesta. Ei mulla mitään laskelmia ole, mutta esim. neljän lapsen bussikortit vie 170 kuussa, kahden lukiolaisen kirjat maksaa maltaita, vaatteisiin, hygieniaan, puhelinlaskuihin ja varsinkin ruokaan menee ihan älyttömästi. Nuoret jakavat mainoksia, joten viikkorahaa en heille anna, mutta ei tuo palkka riitä muuhun kuin heidän omiin rientoihinsa, hätäsesti.

Yhden pikkulapsen pystyy varmaan melkein kuka vaan elättämään vaikka ilman lapsilisiä, mutta kun lapset kasvaa, niin kyllä heihin rahaa menee. Ja ne lapsilisät tosiaan loppuu, kun kulutus on suurimmillan.

Alkuperäinen kirjoittaja Suurperheen äiti:
Meillä suurperhe...8 lasta + kaksi aikuista. Lapsilisien päälle miehen työmarkkinatuki ja oma minimiäitiyspväraha. Tulot n.2000e siis yhteensä. Omakotitalossa keskellä metsää elellään. Velkaa reilut 80 tonnia. Me eletään täysin noiden -50% kaupasta ruokien turvin. Ei olla sossun asiakkaita...mutta ei tämä pennin venyttäminen mitään herkkuakaan ole. Pihassa seisoo 90-luvun mallia oleva auto, joka hädin tuskin kulkee. Oma kasvimaa tuottaa kasvikset. Emme kaipaa mammonaa. Hyvin pienellä tullaan toimeen. Ja kierrätystä harrastetaan kaikilla elämän osa-alueilla. Koti on viihtyisä ja kodikas...sisustettu pääasiassa roskalavoilta löytyneistä tavaroista ja sitten itse tuunaillaan niitä mielemme mukaisiksi. Mies rakentaa paraikaa kerrossänkyä vanhoista sänkyjen rungoista. Eilen löysin kierrätyskeskukselta Marimekon kangasta (vanhoja verhoja) metritolkulla ja koko lysti maksoi vaan 5e...ja koko yön ompelukone laulanut. Meidän kylällä moni käy katselemassa aina että mitä nyt ollaan keksitty. Tää on enemmänkin elämäntapa...ja sopii meille.

ette asumistuke ole hakeneet?

Emme ole suurperhe mutta vastaan silti kun 3 lasta on.

Asuntoon meillä menee 1000e/kk. Sen mitä asuminen maksaa voit varmaan laskea itsekin, jossain maalla asuminen on halvempaa kun okt:n saa reilu 100 000 eurolla, pk-seudulla jo kerrostaloasunnostakin saa pulittaa tuplat. Ja paljonko sitten haluaa asuinneliöitä, joku asuu kaksiossa vielä viidenkin lapsen kanssa, toinen sadanneliön okt:ssä vaikka lapsia vasta yksi.

Meillä vaihtuii myös auto isompaan lasten myötä, joten sekin maksaa.

Ruokakauppaan menee 500-600 euroa kuussa, sisältäen esim pesuianeet ja vaipat. Teen paljon ruokaa itse eli emme osta eineksiä, niillä saisi ruokakuluja nostettua suuremmaksikin. Mutta osatn paljon kotimaista, se maksaa ja ,yös jonkin verran luomua. Säästää tästä voisi jos ostaisi aina halvinta ja leiposi esim leivät itse. Vanhin lapsista harrastaa aktiivisesti liikunta, joten syö jo saman verran kuin aikuinen.

Lasten harrastuksiin meillä menee noin 500e/vuosi, ovat halvimmasta päästä kuitenkin. Näihin voisi mennä paljon enemmänkin, esim joku jääkiekko, ratsastus tms maksaa maltaita.

Lapsille tulee hankittua polkupyörät, luistimet, sukset ja muita liikunta varusteita ja vaikka kierrätämmekin mahdollisimman paljon niin menee näihinkin 300-500e/vuosi.

Lasten talvivaatteisiin meni nyt esim tänä vuonna 500 euroa (3x talvipuku/takki+housut, hattuja, lapasia, rukkasia, villavaateet). Viime vuotiset tai pieneksi jäänneet jää usein varalle tai nuoremmalle vara-asuksi. Syys/kevät kauden vaatteisiin menee suunnilleen saman verran tai ehkä hieman vähemmän.

Kenkiä ostan yleensä kaikile uudet eli niihin menee "kivasti" rahaa. Talveksi goret+kuomat, syksyyn goret + lenkkarit, kesäksi parit kesäkengät/lapsi eli vähintään kenkiin palaa 250e/lapsi/vuosi. Jos alesta ostaa. Meillä se tarkottaisi 750e/vuosi lasten kenkiin.

Lisäksi rahaa palaa esim lasten syntymäpäiväjuhliin, kavereiden lahjoihin, juhlavaatteisiin, koko perheen lomamatkoihin, huvipuistoreissuihin jne. kahdestaan äkkilähtö etelään voi maksaa 500 euroa mutta lasten kanssa tuplat. tietty kuka mihinkin ne rahansa haluaa laittaa.

Ja kun lapset kasvaa niin esim tulee opiskeluista kustannuksia, lukiokirjat, mahdolliset bussikortit, autokoulu, kielikurssit jne.

Jossain oli laskettu että yksi lapsi maksaa vanhemmillee 100 000 euroa syntymästä täysikäisyyteen saakka ja se voi hyvinkin pitää paikkansa.

Omistusasuntoon? Vaikka onkin pankin...ei varmaan saatais. Ja mä oon huomannut, että mitä vähempi on Kelan kanssa tekemisissä sen parempi. Toi on kyllä totta, että teinit kuluttaa ihan eritavalla rahaa, kuin pienemmät. Meillä ei ole vielä teini-ikäisiä...vanhin on vasta juuri täyttänyt 10.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Meillä neljä lasta, enpä ole ikinä laskenut mitä kukakin kuluttaa. Kaikki menee mikä tuleekin.

Jos on vaikka 7 lasta, niin laskepa kaikki mikä yhteen menee kertaa 7. Vaatteet, harrastukset, huvittelut, kännykkälaskut jne....[/quot

Varmaan kuitenkin suurperheet (ja yleensäkin useamman lapsen perheet) voi kierrättää vaatteita, leluja, turvaistuimia, vaunuja, rattaita, suksia, luistimia, pyöriä ym lapselta toiselle eikä kaikille hankita uusia. Joten ei se kulutuksen laskeminen taida ihan noin yksioikoista olla. Kyllä se eka lapsi taitaa kaikkei "kallein" olla kun kaikki pitää hankkia alusta saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja luulisin:

Jos on vaikka 7 lasta, niin laskepa kaikki mikä yhteen menee kertaa 7. Vaatteet, harrastukset, huvittelut, kännykkälaskut jne....[/quot

Varmaan kuitenkin suurperheet (ja yleensäkin useamman lapsen perheet) voi kierrättää vaatteita, leluja, turvaistuimia, vaunuja, rattaita, suksia, luistimia, pyöriä ym lapselta toiselle eikä kaikille hankita uusia. Joten ei se kulutuksen laskeminen taida ihan noin yksioikoista olla. Kyllä se eka lapsi taitaa kaikkei "kallein" olla kun kaikki pitää hankkia alusta saakka.

tätä itsekin mietin etteikö suurperheissä sitten kierrätetä lasten kesken paljon kaikkea mahdollista. Meillä kun tosiaan ei suurperheitä ole lähellä niin me kierrätetään useamman perheen kesken, missä hieman eri-ikäisiä lapsia.

Kyllä kaikki tavarat kierrätetään. Ollaan myös saatu paljon mm. urheiluvälineitä. mUn mielestä on hyvä opettaa lapsillekin pienestä pitäen ettei raha kasva puissa ja kuluttamisen ei tarvii olla mikään itsestään selvyys. Mä ostan kaikki joululahjatkin kirpparilta pitkin vuotta. Ainoastaan alusvaatteet ovat jokaisen henk. kohtaisia. Niitä en ota vastaan enkä kierrätä. Meillä ei säästetä lapsilisiä...eikä lapsilla ole edes omia tilejä. Itse oon alkanut työnteon jo todella varhain. Maksanut itse ajokorttini yms. Mä en ymmärrä miks kaikki haluaa antaa lapsllleen kaiken valmiina. Tää on tätä nykyihmisen mentaliteettia että kaikki pitää saada valmiina.

Meillä lapsia vain yksi ja silti kaikki menee mitä tulee. ( Asumiseen menee 1050e/kk ja 72 neliön rivarikolmiossa asutaan. Ruokakauppaan meillä ei varmaan 150e/vko riitä, mies syö työpäivinä töissä. Mies käy töissä ja on kai sit hyvätulonen, palkka yli 3000e/kk ja omat tuloni noin 800e/kk + lapsilisä 100e. =( Mitenkähän sais vähä säästöönkin??

Jos on vaikka 7 lasta, niin laskepa kaikki mikä yhteen menee kertaa 7. Vaatteet, harrastukset, huvittelut, kännykkälaskut jne....

Jep, eikä ne pienet korotukset lapsilisissä/lapsi toisesta alkaen ihan kompensoi niitä kuluja :D Ja kahta tienaavaa aikusta enempää ei ole suurperheissäkään.

Kyllä mekin kierrätettään paljon mutta ihan kaikkea ei voi. Esim esikoispoika on kova kiipeilemään puissa ja rymyämään koulun pihalla jne eli esim ulkohousut on jo hänellä tosi paikatut, joten joutuu ostaa seuraaville uutta. Ja kun lapset syntyneet eri vuoden aikaan niin osa vaatteista sopivia väärään vuoden aikaan, ensin isoja ja seuraavana talvena sitten pieniä.

Samoin turvaistuimet eism kuluu ja joutuu ostamaan uusia, rattaat ei ehkä kestä kymmentä vuotta käytössä.

Minä tykkään ostaa jokaiselle jotain uutta, kukaan ei kulje pelkästään muiden vanhoissa. Jokainen tietty tavallaan, mutta meillä tähän on kuitenkin varaa kun säästetään sitten jostan muusta esim olemme mieheni kanssa absolutisteja emmekä polta. Monella menee viinaan ja tupakkaan monin verroin enemmän vuodessa kuin esim meillä lasten vaatteisiin :)

Meillä on vain kaksi lasta. Mutta yhdellä ystävälläni on 7 lasta. Mies raksahommissa ja nainen kotiäitinä. He elävät todella taloudellisesti, eivät polta eivätkä käytä alkoholia. Ostavat vaatteet alesta pari kertaa vuodessa, sieltä hommaavat myös talvivaatteet, talvikengät sun muut. Hän on alennusmyyntien mestari kyllä, tietää missä niitä on ja on ekana siellä paikalla hamstraamassa. Ostaa isompiakin kokoja varastoon odottamaan käyttöä.

No joka tapauksessa, heillä menee kauppaan tosi vähän rahaa. He säästävät kuukausituloistaan mielestäni tosi paljon siihen nähden että mies saa tavispalkkaa ja äiti työkkärin rahaa. Ja se työkkärin rahakin on pieni koska miehensä tulot vaikuttaa siihen suuruuteen. Mutta heillä on käytetty kestovaippoja lapsilla ja äiti tekee ruuat ja pullat itse, leivät ostavat kaupasta. Asuvat isossa kaupungissa lähiössä, ei ole omaa kasvimaata tai muuta mikä selittäisi pientä kauppalaskua. Eivät saa marjojakaan mistää, eikä ole pakastimessa puolikasta hirveä. Kaiken joutuvat ostamaan kaupasta ja marjat torilta kuin mekin. Heillä syödään hedelmiä ja kasviksia, normaalia suomalaista terveellistä ruokaa. Ja heilläkin isoja (ei murkkuja) lapsia jotka syövät reilusti.

Heillä menee säästöön reilusti rahaa ja hyvin pärjäävät. En tiedä sitten miksi jotkut samankokoiset perheet elävät niin kädestä suuhun ja jotkut eivät.

Siis tuohan on omista valinnoista kiinni paljonko lapsiin menee.Niin ja mihin lapset totuttaa.
Kestot tulee mielestäni monilapsisessa perheessä edullisemmaks kuin kertikset.
Vaatteita saa alesta,kirppikseltä taikka sukulaisilta ym.Harrastukset eivät välttämäti maksa paljoa riippuen mitä harrastaa.

Meillä 4 lasta (en luokittele suurperheeksi, mutta ehkä tässä tapauksesa menee..?)

Pelkästään ruokakauppaan menee 800-1200e kuukaudesta riippuen ja pitääkö ostaa enemmän papereita, vaippoja jne.

Lasten harrastuksiin (3) menee n. 1500-2000e/vuosi
Auto on vanha (-95) tila-auto, bensaahan se vie, mutta iso on oltava ja uudempaan ei ole mahdollisuutta.

Meillä EI TINGITÄ asumisesta (myöskään asumismukavuuksista:sähkö, vesi jne), ruuasta eikä lasten harrastuksista...

Mies töissä, itse hoitovapaalla, töihin kyllä menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja =(:
Meillä lapsia vain yksi ja silti kaikki menee mitä tulee. ( Asumiseen menee 1050e/kk ja 72 neliön rivarikolmiossa asutaan. Ruokakauppaan meillä ei varmaan 150e/vko riitä, mies syö työpäivinä töissä. Mies käy töissä ja on kai sit hyvätulonen, palkka yli 3000e/kk ja omat tuloni noin 800e/kk + lapsilisä 100e. =( Mitenkähän sais vähä säästöönkin??

Aika paljon mielestäni ruokaan jo mies syö töissä. Rippuu tietysti minkä ikäinen lapsi.
Me syödään miehen kanssa ainakin 2kk tuolla rahalla n.600 e/kk, tosin perunat ja kasvikset masta maasta.

Alkuperäinen kirjoittaja =(:

Te elätte leveästi, eli paljon pienemmälläkin tulee hyvin toimeen.
Meillä menee asumiseen 400? vähemmän ja ruokaan 50? vähemmän. Tulot on puolet teidän tuloista ja perheessämme on puolet enemmän jäseniä+ koira.
Teillä pitäisi kevyesti jäädä 1000? säästöön kuussa.

Yhteistyössä