Kuinka paljon pyydettyä pienempi tai suurempi paistinpala pitää mielestäsi lihatiskillä hyväksyä? *pihinää ja puhinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipotinko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipotinko?

Vieras
Pyysin tänään Citymarketin lihatiskillä myyjältä 600g paistia. Myyjä punnitsi tiskissä valmiina olevan palan, joka oli 740 g. Sanoin, että liian suuri. Sitten myyjä mutisten leikkasi uuden palan, "tästä tulee tietysti sitten liian pieni". Ja niin tuli, 480 grammaa. Sanoin liian pieneksi. Sitten puhiseva myyjä pyysi toista kokeneempaa myyjää leikkaamaan. Tämä pala sitten painoi 578 g. Alkuperäinen myyjä mutisi, että ei toikaan varmaan kelpaa, kun ei ole 600 g, vaikka toinen myyjä näytti varsin tyytyväiseltä leikkuutaitoonsa ja minä sanoin, että oikein hyvä.

Jäi vaan ärsyttämään, että millä marginaalilla noita paloja pitäisi hyväksyä. Mietin, että minulle olisi kelvannut mitä vaan väliltä 550 - 700 g. Tarkoituksella pyydän palan mielummin vähän ala- kuin yläkanttiin, koska yleensä aina tahallaan leikkaavat ennemmin liian isoja kuin pieniä paloja. Mutta jos tiskiltä palan ostan, niin ei kai mun tartte lähes 150 g liian isoa palaa ottaa?

Myyjää taisi vaan oma kokemattomuutensa ottaa pattiin?

Alkuperäinen kirjoittaja nipotinko?:
Jäi vaan ärsyttämään, että millä marginaalilla noita paloja pitäisi hyväksyä. Mietin, että minulle olisi kelvannut mitä vaan väliltä 550 - 700 g.

Sinulle olisi siis kelvannut pala joka painaa 700g, mutta 740g oli liian iso?

Toisaalta taas jos haluaa kilon niin kait silloin haluaa kilon.

Itse ostan yleensä lihat, leikkeleet, juustot yms. sen mukaan mikä on sopivan näköinen määrä, ja se sitten painaa mitä painaa. Ei tarvi silloin nipottaa.

Mä kyllä itse katson paistin palaa että miltä se näyttää ja vakka pyydän punnitsemaan ne, en pidä painoa lähtökohtana. jauhelihaa voi pyytää tietyn määrän mutta paistin leikkely on vähän niin ja näin. Saahan ne jämäpalat kauppa toki laitettua vaikka palapaisiksi mutta siltikin. Kokonaisissa paloissa pitäs lähtee palasta, sen näöstä koosta ja muodosta.

+/- 50g kelpuutan. Johtunee siitä, että raha on tiukassa ja tarkasti pitää laskea. Ja toisaalta itsellä on hyvä silmämitta, niin hirvittää oikeen välillä katsoa miten metsään jotkut kokemattomat myyjät arvioivat...

No olisin varmaan hyväksynyt sen 740 grammaakin. Vaikka kokeneen myyjän pitäisi tarkemmin kyllä osata arvioida paino. Itse ostan yleensä jonkun tietyn palan, joka näyttää sopivalta.

Mä en ole lihoja ostanut lihatiskiltä herran hetkiin, mutta jos mä sitä haluaisin esim. 500 g niin kyllä mä oletteisin saavani myös suunnilleen sen verran. Varsinkin siinä tapauksessa jos liha olisi kilohinnaltaan kallista.

Jos mä otan palvelutiskistä jotain niin mä otan silmämääräisesti. Tai sitten vaan sanon että laita muutama artisokansydän, kiitos =)

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Sinulle olisi siis kelvannut pala joka painaa 700g, mutta 740g oli liian iso?

Toisaalta taas jos haluaa kilon niin kait silloin haluaa kilon.

Itse ostan yleensä lihat, leikkeleet, juustot yms. sen mukaan mikä on sopivan näköinen määrä, ja se sitten painaa mitä painaa. Ei tarvi silloin nipottaa.

No pakkohan se raja on johonkin laittaa. 700 g oli se ehdoton yläraja, jossa on jo vähän liikaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Miten voi olla paistissa 140g valmiissa muutoin hyvänäköisessä palassa niin liikaa että ei kelpaa? Sehän ei ole juuri mitään.

No jos se jää syömättä, niin ei sitä ole järkeä ostaa. Minusta on typerä ostaa liikaa ruokaa.

Mä kyllä itse katson paistin palaa että miltä se näyttää ja vakka pyydän punnitsemaan ne, en pidä painoa lähtökohtana. jauhelihaa voi pyytää tietyn määrän mutta paistin leikkely on vähän niin ja näin. Saahan ne jämäpalat kauppa toki laitettua vaikka palapaisiksi mutta siltikin. Kokonaisissa paloissa pitäs lähtee palasta, sen näöstä koosta ja muodosta.

No tuolla oli vaan se yksi pienempi pala ja muut oli kokonaisia paisteja, joista oli pakko leikata...

Ja jauhelihaa en ole laittamassa ruuaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
+/- 100g on tuon kokoisessa paistissa mun mielestä ok. Kokematon myyjä.
Mulle +100 g. -100 g ei käy, sillä silloin lihaa on liian vähän tarkoitukseeni. Tosin mulle olisi käynyt se 740 grammaakin, sillä kuopus on A-luokan lihansyöjä eikä ole pelkoa, että lihaa menisi hukkaan. Loppu paistista olisi mennyt vaikka leikkeleenä leivän päällä.

palvelutiskin tarkoitushan nimenomaan on se että saat haluamasi määrän tuotetta...

Eli minustakaan et ollut kohtuuton vaan ammattitaidoton myyjä, jos kerran vielä asiakkaan kuullen kehtaa puhista että ei varmaan kelpaa tuokaan.....

Itsellä heittona maksimissaan 100g puoleensa, riippuen tietty tuotteesta.

No juu, 140 grammaa on aika mitättömän vähän munkin mielestä. ja rahana vaikka 10 ?/kilo hintaisesta elukasta ei pitäis ketään konkurssiin viiä

Mutta entisenä lihatiskin tätinä ymmärrän yleensä asiakaspalvelijaa papemmin kun aasiakasta :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
+/- 100g on tuon kokoisessa paistissa mun mielestä ok. Kokematon myyjä.
Mulle +100 g. -100 g ei käy, sillä silloin lihaa on liian vähän tarkoitukseeni. Tosin mulle olisi käynyt se 740 grammaakin, sillä kuopus on A-luokan lihansyöjä eikä ole pelkoa, että lihaa menisi hukkaan. Loppu paistista olisi mennyt vaikka leikkeleenä leivän päällä.

Peesan tätä. Alakanttiin en halua kun muutaman kymmenen grammaa, mutta sitten toi +150g yläkanttiin ei meidänkään perheessä menisi hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja valtakunnanmasentaja:
No juu, 140 grammaa on aika mitättömän vähän munkin mielestä. ja rahana vaikka 10 ?/kilo hintaisesta elukasta ei pitäis ketään konkurssiin viiä

Mutta entisenä lihatiskin tätinä ymmärrän yleensä asiakaspalvelijaa papemmin kun aasiakasta :xmas:

Mäkin olen ollu lihatiskin täti! Muistelen kaiholla niitä ketkä halus esim höyläkoneella 25kpl äärimmäisen ohuita siivuja palvikinkkua. Ohuena ne aina repes ja jos yhtään paksuuntu niin ei kelvannu. Siinä höylättiin hirvee määrä lihaa että saatiin se 25 siistiä siivua.

Alkuperäinen kirjoittaja valtakunnanmasentaja:

Mäkin olen ollu lihatiskin täti! Muistelen kaiholla niitä ketkä halus esim höyläkoneella 25kpl äärimmäisen ohuita siivuja palvikinkkua. Ohuena ne aina repes ja jos yhtään paksuuntu niin ei kelvannu. Siinä höylättiin hirvee määrä lihaa että saatiin se 25 siistiä siivua.

No en kai mä nyt tuollaiseen sentään ollut verrattavissa?

Yhteistyössä