Kuinka paljon pitäisi olla huolestunut

kun tyttömme ei puhu vielä kuin yksittäisiä sanoja,mutta ei lauseita vielä.
Hän täyttää kesäkuun alku puolella 3-vuotta. :whistle:

Tuntuu että sukulaiset (vars. mieheni) ovat enempi huolissaan kuin minä ja mieheni. Ja näkevät asian niin että tyttömme on "kehtityksestä jäljessä". Niinpä ovatkin soitelleet sinne ja tänne asian vuoksi.
(Jopa neuvolata on yritetty urkkia tietoja... ) :/ \|O

Neuvolassa jos suositellaan puheterapiaa tms. toki suostun siihen. Tyttömme kyllä ymmärtää puhetta ja asiat aivan hyvin. ;)
 
archie
Itsellä ei kyllä asiasta kokemusta, mutta luulisin et neuvolassa osaavat ohjata puheterapeutille jos aihetta huoleen. Ainakin se on hyvä et ymmärtää puhetta vaikka ei sitä itse niin tuottaisikaan ja kuitenkin ei täysin puhumaton ole kun yksittäisiä sanoja tuottaa. Ärsyttävää kyllä tuommoinen sukulaisten asiaan puuttuminen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 17:09 Lady A kirjoitti:
kun tyttömme ei puhu vielä kuin yksittäisiä sanoja,mutta ei lauseita vielä.
Hän täyttää kesäkuun alku puolella 3-vuotta. :whistle:

Tuntuu että sukulaiset (vars. mieheni) ovat enempi huolissaan kuin minä ja mieheni. Ja näkevät asian niin että tyttömme on "kehtityksestä jäljessä". Niinpä ovatkin soitelleet sinne ja tänne asian vuoksi.
(Jopa neuvolata on yritetty urkkia tietoja... ) :/ \|O

Neuvolassa jos suositellaan puheterapiaa tms. toki suostun siihen. Tyttömme kyllä ymmärtää puhetta ja asiat aivan hyvin. ;)
Jos neuvolassa suositellaan puheterapiaa, niin kannattaa ilman muuta mennä. Mitä pikemmin apua tulee, sen helpompi korjata tilanne.
 
Meidän tyttö ei puhunut, kuin alta 10 sanaa 2-vuotiaana. Soitin itse puheterapeutille ja rupesimme käymään puheterapiassa 2,5 vuotiaasta. Nyt 4.v. täytettyään on puhetta tullut vaikkakin puhe on epäselvää paikoitellen. Ja nyt pidetään vähän taukoa siitä. Suosittelen viemään pikaisesti puheterapeutille, niin puhekin sieltä alkaa tulla. Kavereita on hankala saada, jos puhetta ei oikein tule. Kyllä varmaan tuon ikäinen jo haluaa tulla ymmärretyksi aikuisten että kavereitten keskuudessa.
 
kukkerikuu
Meillä poika täytti maaliskuun alussa 3 v. Tammikuussa, kun ei vielä ollut sanoja alkanut tulla, otin yhteyden lääkäriin, joka kirjoitti lähetteen. Olimme syksyllä käyneet psykologilla, joka sanoi samaa kun lastenlääkäri että odotetaan 3 v. neuvolaan. Tätä ei tehty ja saimme ajan tosi nopeasti. Nyt ollaan käyty siellä n. puolitusinaa kertaa. Lastenlääkärin aika on parin viikon päästä. Nyt pojalla selvästi yritystä jo sanojen kanssa. Hän on muuten vilkas ja koska ei osaa ilmaista asiaansa vielä, vaatii hoidossa huomiota. Nyt hänelle hankitaan hlökohtaista avustajaa.

Eli ota ihmeessä asia puheeksi neuvolassa. Meillä tämä lähti päivähoidon puolelta liikkeelle ja saimme apua monelta taholta. Joillakin auttaa se että menevät kotihoidosta tarhaan, näin myös poikamme ikätoverille kävi, joka oli kolmivuotiaaksi asti kotona ollut.

Kannattaa hakea apua ajoissa. Lapset ovat yksilöllisiä ja eiköhän se puhe tule sieltä ajan mittaan, mutta siihen saakka on hyvä saada ammattiapua. Lapsen parasta tässä ajatellaan.

Aurinkoista kevättä! =)
 
Mun poika oppi puhumaan vasta reilu 3v, sitä ennen sanoi sanoista vain ensimmäisen tavun. Neuvolasta ohjattiin puheterapeutille 2v4kk. Puheter. suositteli päiväkotia. Hain päivähoitopaikan. Lasten kanssa touhuaminen (ilman äitiä) ja puheterapeuttikäynnit auttoivat.
Vieläkin puuttuu r ja sanojen taivutuksissa on hankaaluuksia. Päivähoito ja puheterapeutti on kuitenkin ohi jo. Ei ollut tarvista jatkaa kumpaakaan.
Kantsii olla mahd. paljon toisten lasten kanssa.
 
Kiitos palautteesta! :)

Meillä saattaa olla sekin mikä tytön puhetta viivästyttää, kun perhe tilanteemme ei ihan normaali ole.
Mieheni on paljon ollut pois kotoa ja senkin tyttö ymmärtää,että isä ei oo kotona. (Syistä sen enempiä kertomatta.) :\|

Me ollaan kyllä tytön kans käyty eri kerhoissa,mitä täällä on 1-2 kertaa viikossa. =)
Että on saanut olla muitten lastenki kaa.mutta sukul. mielestä pitäis joka päivä olla, monta tuntia. :eek:

Eikä ne tajua ettei sinne päiväkotiin niin vain lasta viedä "tutustumaan" milloin itse haluaa. Kun nyt heti paikalla mun pitöis viedä tyttöni sinne.
Ja jos sanon,minkäl. käytäntö asiassa on niin...mulla vain selityksiä ja teko syitä,etten muka haluakaan viedä tyttöä sinne. \|O

Että tässä on ollut muustakin eriäviä näkemyksiä("sota tila" melkeinpä...),kuin tytön puhumisesta. :/ <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 18:50 Ellinoora kirjoitti:
Kuuleeko lapsesi normaalisti? Onko ollut korvatulehduksia? Tutulla lapsella löytyi syy liimakorvasta, eli ei kuullut kunnolla niin puheen kehitys lakkasi.
Kuule hän kunnolla. Ei oo ollut korvatulehduksia,onneksi.
 
Meillä alettiin seuraamaan tilannetta neuvolan7päuiväkodin /kodin puolesta jo kun poika oli 2v.Kun 2,5 niin käytiin puheterapeutilla.Seuraava kontrolli käynti 2,9 v ja olemme varalta menossa kuulotutkimukseen, kun luulo voi olla rajallinen vaikka sitä ei edes vanhemmat huomaisikaan. Suosittelen samaa sinulle!
Älä aristele ja pelkää sivullisten kommentteja. Tutkituta lapsesi edun vuoksi...vaikka turhaankin!
Tsemppiä
 
Esikoinen oppi nyt 3v täytettyään puhumaan suht kunnolla. Sitä ennen sanoja ja pari lausetta. 2 vuotiaana sanoja (ei lauseita) ymmärsi lähes kaiken ja motorisesti hyvin kehittynyt. 3,5 vuotis neuvolassa olisi lähetty puheterapeutille, jos puhe ei olisi alkanut luistamaan..
 

Yhteistyössä