Kuinka paljon ostatte lapsillenne vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaatefriikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaatefriikki

Vieras
Järjestelin tänään vauvan vaatekaappia ja totesin, että tosi paljon oli jäänyt vaatteita pieneksi. Vauva käyttää nyt 90-95 cm vaatteita ja laskin, että häneltä on jäänyt pieneksi peräti 26 vaatetta, jotka on kokoa 80-90cm ja jotka ei ole olleet kertaakaan käytössä! Olen ihan tolkuton vaatteiden ostaja eli suunnilleen joka ikinen päivä ostan pari-kolme vaatetta. Harvoin on siis kahtena päivänä peräkkäin vaavilla samaa vaatetta ja suurin osa jää 2-3 käyttökerralle. Ulkoiluasuja hänellä on tällä hetkellä 8 kpl.
Mies väittää, että ostan ihan liikaa ja on kai osittain oikeassakin, mutta en vaan pysty kulkemaan ihanien lastenvaatekauppojen ohi. juuri koskaan en osta mitään marketeista vaan kaikki siis erikoisliikkeistä.
Vauvamuskarissa hiljattain joku äiti sanoi, ettei ole ostanut yhtään ainoata vaatetta vauvalleen uutena, vaan kaikki kirpparilta ja sieltäkin vaan sen, mitä on tarvittu ihan pakosti. Onko sellainen edes mahdollista? Entä ostatteko te muut miten paljon lapsillenne vaatetta ja kuinka paljon jää vaatteita pitämättä siksi, että ei vaan ennätä pitää kaikkia ostettuja vaatteita kertaakaan?

Kyllä mun on pakko rajoittaa ostaisin mielelläni vaikka kuinka, mutta koska lapsia on 4 niin tilaa niille on rajallinen määrä ja budjettikin on olemassa, joten pyrin siihen että vaatteita olisi sopivasti. Hyödynnän kyllä paljon käytettyjä, lähinnä ostelen kavereilta niitä ja jonkun verran kirpputorilta ja tietenkin alennusmyynneistä.

Viimeksi muokattu:
Minä en juurikaan vaatteita osta uutena. Naapurin lapselta kun jää pieneksi, kulkeutuvat ne meille käyttöön. Pikkusisko saa kaiken siis jopa kahteen kertaan käytettynä. Nyt kun vanhempi lapsi kasvaa, olen alkanut ostamaan uusiakin kun alkavat käytetyt olemaan melko kuluneita. Kengät ja ulkopuvut ostan uutena, niitäkin vain yhdet/talvi (no kenkiä ehkä kahdetkin) ja kesäkenkiä useammat. Usein edellisestä talvesta jäänyt puku sopii vielä päälle tai hommaan jostakin käytetyn kakkospuvuksi.

Meillä pyykkikone pyörii 1-2 kertaa viikossa ja samat vaateet saa jälleen käyttöön. Tietty kaikkia vaatteita ei niin paljoa pidetä, en pidä omianikaan vaan on ne tietyt lempivaatteet.

Tykkään kyllä shoppailusta, mutta koska nyt ei ole liikaa rahaa ja lapsi saa paljon vaatteita käytettynä, ei ole tarvinnut paljoakaan itse ostaa. Joskus ostan h&m:ltä joustavia housuja koska lapsen massu on pyöreä, sukulaisten lapset ovat hoikempia joten heidän antamat housut saattaa puristaa vaikka ovatkin lapseni kokoa (yllättävän moni pitää lapsellaan farkkuja, luulisi niissä olevan hankala leikkiä ja olla, itse en niitä käytä lapsella ollenkaan elleivät ole ihan ohutta ja pehmeää kangasta).
Haalareita ei ole tarvinnut ostaa yhtäkään kappaletta (niitäkin riittää käytössä 2-3 kpl). Kengät ostin talveksi ja varmaan ne menee ensi syksynäkin.

Ennen shoppailin lapsille kaikkea turhaa. Jäi käyttämättä ihan liikaa vaatetta. Nyt koitan ostaa vaan mitä tarvitaan. Ostan kirppikseltä ,alesta ja jos ei löydy niistä niin normihintaisena. Kengät ostan kaupasta, joitain poikkeuksia on.. Vieläkin ostan jotain mitä ei sitten käytettykkään . Se ärsyttää..

Mä olen ostanut omalle vauvalleni vissiin 5 vaatetta uutena, jos ei sukkia lasketa mukaan. Joten joo, kyllä se on ihan mahdollista. Myös isompien lasteni kohdalla suurin osa vaatteista (pois lukien pikkuhousut, sukat ja noin puolet sukkiksista) on kirppikseltä.

Ei millään pahalla, mutta ap:n tyylinen touhu kuulostaa mun korvaan ihan mielipuoliselta. Kenellä edes on varaa ostella noin valtavat läjät turhaa vaatetta? Meillä ei ole jäänyt kaappiin pölyttymään kuin muutama lahjaksi saatu vaate, jotka ovat olleet epäkäytännöllisiä tai omaan makuuni liian rumia pidettäviksi. Olemme ostaneet paljon käytettynä ja saaneet myös kavereilta kaikenlaista, varsinkin vauvanvaatteita. Toki jonkin verran tulee ostettua uutenakin, mutta vain tarpeeseen. Ulkovaatteita on varoilta kahdet per vuodenaika ja sisävaatteita sen verran, että pärjätään vaikkei pesukone surraisi ihan koko ajan.

Meillä on aika paljon vaatetta, mutta 90% kirpparilta. Ostan kauoasta ne mitä
Ei kirpparilla ole tullut vastaan. Ja isompien lasten ulkovaatteet ostan uutena kun ne menee sitten useammalla lapsella kuitenkin.

Mullaki jää kyllä vaatteita käyttämättä joskus mutta ei se harmita kun ovat maksaneet vain muutaman euron.

Paras tapa olla törsäämättä kaikkia rahojaan on olla menemättä kauppakeskuksiin.. Jos tulee shoppailuhimo niin meen kirpparille, siellä ei saa niin paljon rahaa kulumaan. Ja ihan oikeesti käytännrahani mieluummin siihen että olen lasten kanssa kotona hieman pidempään kuin niihin vaatteisiin.

Olen tässä kuussa ostanut kahdelle lapselleni aivan hirveät määrät vaatteita. Laskin pikaisesti, että ainakin 50 vaatetta on kotiutunut joko kaupoista, nettimyymälöistä ja pari myös kirpputoreilta. Syynä tähän määrään on alet, joista olen pyrkinyt ostamaan vaatetta myös ensi syksyä ajatellen. Esim. seuraavan koon topat od odottavat nyt kaapissa käyttöä. Seuraavan kerran kaappeja tarkastellaaan varmaan huhti-toukokuussa ja mietitään, mitä mahdollisesti pitäisi kesäksi vielä ostaa.

Mä en ostanut vauval vaatteita, sain lahjaks vanhoja.
Juhlis uusia ja ostinko mä vaan sit muutaman potkarin lisäks. Silti tuntu et liikaa. En näe tuhlailuun mitään järkeä

Tuo on ihan hölmöä että on 8 ulkoilupukua! Mun 1 vuotiaalla on yksi. Vaatteita olen ostanut kavereilta ja kirppikseltä, tosi harvoin ostelen mitään uutena. Seuraava ostos kyllä mikä pitää tehdä on kesäkengät ja hellehattu, niitä ei ole kaapissa valmiina.

Kausittain ostelen (kolme-neljä kertaa vuodessa) netin aleista. Silloinkin vain kokoa liian suuria ja vain vanhimmalle lapselle, jolloin vaatteita tulee käyttämään vielä kaksi pienempää.

Jos kohdalle sattuu joku pakko saada-vaate, niin saatan ostaa myös pienemmille mutta vain alesta.

Vaatteita ei ole jäänyt käyttämättä. Muutama vaate on jäänyt niin vähälle käytölle, että kaappeja inventoidessani olen laittanut ne myyntiin enkä odottamaan seuraavaa.

Shoppailu on mukavaa, mutta järki mukaan ja vielä hauskampaa se on kun sitä ei tee joka päivä :)

Vauvalle tuli ostettua ihan liikaa, kun vaatteet on niin nättejä. Osittain myös siitä syystä, että ei tiennyt mikä määrä olisi tarpeeksi. Nyt ostan enimmäkseen tarpeeseen, mutta voiko nättejä mekkoja olla ikinä liikaa?

Sopivasti? Tykkään lastenvaatteista joten niitä on enemmän kuin "pakko" ja toisaalta meidän muksut on niin sotkevaista sorttia ettei se "pakkokaan" ole mikään yleinen minimimäärä.

Toisaalta käyttöön tulee kaikki, ainoastaan jotkut lahjavaatteet jotka eivät ole makuuni voivat jäädä käyttämättä. Ja vanhimmalla tytöllä on niin oma makunsa että hänellä jää joitain vaatteita käyttämättä mutta ne periytyvät sitten joku pikkusiskoille tai läheisten lapsille.

Nykyisin ehkä puolet vaatteista hankin kirppiksiltä tai ovat kavereiden lasten vanhoja. Lopuista varmaan suurin osa alennuksista ja kaikki vaatteet kiertävät omilla lapsilla (4kpl) niin kauan kun niille on käyttöä ja hyväkuntoiset sitten lähtevät eteenpäin.

Ulkovaatteista esim 1v:lla ja 3v:lla on täksi talveksi kummallakin kolme ulkoiluvastekertaa. Molemmilla yhdet uudet (viime ketään alennuksista hommatut) haalarit sekä toiset sisaruksilta perityt + perityt kaksiosaiset puvut. 3v:lla kaikki on olleet käytössä, pienemmällä vain haalarit. Kaksiosaista en olisi hänelle hankkinutkaan mutta vanhimman tyttären puku nyt on jäänyt säilöön.

Noilla nuorimmilla vauvoilla oli eka talvenaan kahdet haalarit joista toinen oli siskon muksuilta saatu. Isommalla tuo varahaalari oli käytössä pari kertaa, nuoremmalla ei kertaakaan.

Ostan tarpeeseen, mutta ostan monellimme, kun ovat eri sukupuolta, niin vaatteita ei pysty kierrättämään :( ostan usein kirpparilta ja sieltä saatan joskus ostaa jotain turhaakin, jos tulee vastaan :D nyt on rahatilannekkin tosi huono, niin pitää olla vähän pihimpi :) ensi vuodeksi toppapuvun ostin poitsulle, mutta kengät ostan vasta sitten talven tultua :)

Ap:lla taitaa olla vaateholismi? Raha on ruokaa. Muuta vaatteisiin mennyt raha laskelmissa ruokamäärään, minkä samalla rahalla olisit saanut. Yöks.. näinä aikoina, kun toimeentulo ei ole mitään varmaa. :-)

Vauvalle ostin paljon, sittemmin huomasin nopeasti että pienten vaatteiden eteenpäin myyminen ja antaminen ei ole yhtä hauskaa hommaa kuin ostaminen. Nykyään ostetaan harkiten, eikä liian isoa määrää. Kirpparilta on aina ollut suurin osa, kuitenkin uutena myös.

Järjestelin tänään vauvan vaatekaappia ja totesin, että tosi paljon oli jäänyt vaatteita pieneksi. Vauva käyttää nyt 90-95 cm vaatteita ja laskin, että häneltä on jäänyt pieneksi peräti 26 vaatetta, jotka on kokoa 80-90cm ja jotka ei ole olleet kertaakaan käytössä! Olen ihan tolkuton vaatteiden ostaja eli suunnilleen joka ikinen päivä ostan pari-kolme vaatetta. Harvoin on siis kahtena päivänä peräkkäin vaavilla samaa vaatetta ja suurin osa jää 2-3 käyttökerralle. Ulkoiluasuja hänellä on tällä hetkellä 8 kpl.
Mies väittää, että ostan ihan liikaa ja on kai osittain oikeassakin, mutta en vaan pysty kulkemaan ihanien lastenvaatekauppojen ohi. juuri koskaan en osta mitään marketeista vaan kaikki siis erikoisliikkeistä.
Vauvamuskarissa hiljattain joku äiti sanoi, ettei ole ostanut yhtään ainoata vaatetta vauvalleen uutena, vaan kaikki kirpparilta ja sieltäkin vaan sen, mitä on tarvittu ihan pakosti. Onko sellainen edes mahdollista? Entä ostatteko te muut miten paljon lapsillenne vaatetta ja kuinka paljon jää vaatteita pitämättä siksi, että ei vaan ennätä pitää kaikkia ostettuja vaatteita kertaakaan?

Mun mielesta on nykyajan sairaus tuhlata rahaa turhiin asioihin, jotka kuormittaa maapalloa. Sakin voisit kayttaa aitiyspakkauksen vaatteita ja olla ostamatta kaupasta. Ei ne vaatteet saa sun vauvaa nayttamaan yhtaan paremmalta kuin aitiyspakkauksenkaan.
Sullekin tulisi parempi mieli, jos vaikka lahjotttaisit vaaterahat hyvantekevaisyyteen.

Meillä on 3 lasta, alle kouluikäisiä, ja vaatteita ostetaan hyvin harkiten ja kaikki kierrätetään. Esikoiselle ostin melkein kaikki vaatteet kirpputoreilta, mutta nyt ei ole enää aikaa kierrellä niillä ja vaatteiden kulutuskin on kovempaa leikki-ikäisillä, joten ostan uutena ja vaatteet kiertävät sisarukselta toiselle. Jokaisella muksulla on muutama "edustusvaate", joita käytetään kyläillessä, kerhossa, kaupungilla jne ihmistenilmoilla. Kotona käytetään kotivaatteina jo parhaat päivänsä nähneet vaatekappaleet. Mä en nyt määrissä osaa sanoa tarkkaan paljonko sitä vaatetta on, mutta jokaisella lapsella on 2 pientä laatikkoa vaatteilleen. Arviolta: pitkähihaisia paitoja n. 7 kpl, sisähousuja 5 kpl, mekot/tunikat 5 kpl... Että ei nyt mitään hirmuisia määriä.

Mua jotenkin ahdistaa ajatuskin, että vaatteita olisi niin paljon, ettei ehdi niitä edes käyttää. Silkkaa turhuutta ja tuhlausta. Meillä tämä tyyli ei johdu siitä etteikö rahaa ostamiseen olisi, tykätään vaan käyttää se raha ihan muihin asioihin.

Yhteistyössä