Kuinka paljon olit isovanhemmillasi hoidossa kun olit lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja perinneäiti
  • Ensimmäinen viesti
perinneäiti
Mä en ollut koskaan sen takia, että omat vanhemmat ois päässeet kännäämään. Viikonloput vietettiin kotona perheen kesken ja samoin juhlapyhät. Itselleni on kehittynyt vankka traditio näistä juhlapyhistä ja nautin, kun näen, että jo 3v. muisti viime vuodesta että mitä uutena vuotena tehdään: "ammutaan laketteja ja valetaan sitä simaa ;-D"
 
Tx
Olin hoidossa isovanhemmilla ja muistan kyllä siman valannan ja laketitkin.

Meillä isovanhemmat osasivat aivan yhtä hyvin järjestää lapsille juhlat kuin omat vanhempani.
 
canislupus
Isä kännäs aina kotona. mummon luona oltiin kesällä aika pitkiä aikoja, mummo asui n. 100 km:n päässä ja toiselle mummolle pääsi aina kun halusi, se asui noin 50 km:n päässä.
 
vieras
Juhlina en ollut, muutoin joskus. Varsinkin isompana halusin välillä mummolaan yökylään. Samoin mummo välillä kyseli kylään :) Tykkäsin käydä.Tykkäsin myös juhlapyhistä kotona; yleensä.
 
sipsi
Kesäisin olin, ukilla ja mummilla oli kauppa, siellä sain aina avitella pikkuasioissa... mummi toi aamulla kaupasta tuoreita piirakoita ja palvikinkkua, sitten lueskelin huovalla pihalla, aurinko paistoi aina... Liitos ukki ja mummi, jäi kiittämättä silloin, kun vielä elitte :(
 
Aika paljon olin, mut en ikinä sen takia että vanhemmat olis päässy juhlimaan. Nyt oma poika on suunnilleen pari yötä viikossa samassa talossa mummolassa missä mä aikoinaan olin. Meillä syy on se että tehdään molemmat miehen kanssa vuorotyötä eikä haluta viedä poikaa vuoropäiväkotiin.
Mä muistan kuinka kivaa oli kun sain olla mummon ja vaarin luona ja ihan ilman vanhempia ja pikkuveljeä. Omalle pojalle mummola on kun toinen koti, mun mielestä hyvä näin.
 
Äitini meni takas töihin kun olin 1- vuotias, muttei halunnut minua tarhaan, joten juuri sopivasti eläkkeelle jäänyt mummini otti minut päivähoitoon :) Olin siellä varmaan 5- vuotiaaksi, kunnes aloin käydä kerhossa :) Ihanaa asua maatilalla mis oli tilaa, puita, hiekkakasoja ja pappa osti joka päivä herkkuja :D
 
vieras
mun vanhemmat ei oo koskaan ollu kännissä. Mutta isovanhemmillani olin lomien aikaan paljon koska rakastin olla maalla mammalla oli lehmiä, hevosia ja kanoja, mummulla taas possuja ja ankkoja + kanoja ja niitä oli ihana hoitaa. Olin jo pienestä viikon - kaksikin siellä "hoidossa" kun koululaiseksi pääsin niin koulujen loma-aikoja tuli paljon vietettyä siellä, mun vanhemmat on molemmat yksityisyrittäjiä joten heillä oli lomaa jos saivat jonkun tekemään hommia.
 
me
oltiin vasta aika isoina mummolassa yötä. Ei siis juhlapyhinä vaan ihan muuten vaan. Ja siksi oli kivaa, kun mummo oli maalla eli saatiin kirmailla aamusta iltaan ulkona kesäaikaan ja käydä uimassa serkkujen kanssa. Mutta aika usein oli kyllä äiti ja isäkin mukana.
 
*
Isä ja äiti teki muusikkohommia, joten olin jatkuvasti ensimmäiset 10 vuotta mummolassa. Ukkiin ja mummoon tuli läheiset suhteet ja olivat hirveän tärkeitä minun elämässäni.
 
Sillon kun oltiin kipeenä, ettei voinut mennä tarhaan/kouluun. Alkuun pappa hoiti eläkkeellä ja sitten kun mummukin jäi eläkkeelle niin sitten hoitivat yhdessä. Mutta ei me muuten koskaan oltu, siis vaikka yökylässä. Tai mä en ainakaan muista, meah voi korjata jos haluaa.
 

Yhteistyössä