Kuinka paljon ohjelmaa 3-vuotiaalle kotihoidossa olevalle?

Olen kahden lapsen kanssa tällä hetkellä kotona, 1,5v ja 3v. 3v käy 1xviikossa kerhossa, joka kestää 2h. Lisäksi käyn yhtenä päivänä perhekahvilassa molempien kanssa. Esikoinen on käynyt siellä vauvasta, joten paikka ja ohjaajat ovat tuttuja. Yhtenä iltana käymme temppukoulussa, jossa siis äiti/isä on mukana. Siellä olemme myös käyneet viime vuonna, joten paikka ja ohjaaja ovat tuttuja. Onko liikaa, jos molemmat lapset aloittaisivat puistotoiminnan pari kertaa viikossa? Olemme puistoilleet aamupäivisin, mutta ongelmana on se ettei siellä ole koskaan muita lapsia. Olen kahden vaiheilla.
 
No kyllä mun mielestä riittää ne mitä teillä jo on. Ollaanko siellä puistotoiminnassa ilman äitiä? Jos ollaan ni voisko sitten kerhon lopettaa?? 3v. on kuitenkin vielä aika pieni, että äidin ja sisaruksen seura riittää aika pitkälle.
 
Eräs juttu, mitä ehdottaisin jokaisen lapsen arkeen, on vanhojen ihmisten seura. Onko teillä mummola lähellä tai sopivan matkan päässä, kenties ystävien mummot tms. Heillä on luonnostaan jotain sellaista arvokasta annettavaa, mitä meiltä nuoremmilta harvoin saa. Ehkä he eivät jaksa lasten touhuilua niin kauan, mutta pienikin hetki on kallisarvoinen. Heillä on elämänkokemusta, viisautta ja usein aikaa, elämän harmoniaa. Lapset oppivat samalla huomioimaan vanhempia ihmisiä yms. yms. Itse olen sitä mieltä, että lämpimät ihmissuhteet ovat tärkeämpiä kuin se, kuinka paljon on erilaista askartelu- tai aktiviteettitoimintaa.
 
Meillä kanssa kotihoidossa, tai no poika täyttää vasta joulukuun vika päivä 3 v mutta vastaan kuitenkin..
meillä on sisko nyt 1v2kk.
Koitimme aloittaa pojan kerhoilun(yksi) syksyllä, mutta kun se ei vaan lähtenyt käytniin monien asioiden summasta, otin pojan sieltä pois ja nyt meillä on yhtenä amaupäivänä viikossa perhekerho(srk) ja yhtenä aamupäivänä pienimuotoinen liikuntatuokio muutaman lapsiperheen kanssa. Muuten ollaan ja eleltään aj tehää mitä mieleen sattuu. Nähää kavereita ku sopii, ulkoilun yhteydessä yleensä tietty aina jotain kontaktia, isovanhempia nähää usein ja sellaista.. nyt varsinki ku on alkaneet leikkiä yhteisiä juttuja sikon kaa ni en koe että tarvittas lisää säännöllistä menoa sillä kyllä joka viikolle aina jotain ekstraa tulee..mä haluan että saadaan kaikki nauttia näisät kiireettömistä ja aikatauluttomista päivistä ja kuukausista, kyllä niiden kellojen kanssa saadaan sitte juosta =)
olen samaa mieltä että perusarki ja läheiset suhteet on tässä iässä kaiken a ja o. Saattaa olla että oppii jotkut taidot myöhemmin, mutta toisaalta meillä taas kotityöt jne alkaa sujua hyvinki joutuisasti jo ja kaikki auton lämppärijohdon kiinnitykset jne joihin ei ehkä oisi aikaa jos hoidossa tai jotai.
Äh, pitkä avstaus mutta mielesätni teidän aktiviteetit riittää, mutta jso itse haluat ja tuntuu hyvältä, lisää niitä. Tee miten sinusta tuntuu teille parhaalle, olet oman elämänne paras asiantuntija ja tunent ja tiedät lapsesi, mitä he tarvitsesvat ja mille eivät ole valmiit =)
 

Yhteistyössä