Kuinka paljon miehesi viettää aikaa lapsienne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Kysymyshän tuossa jo tulikin. Eli kun miehenne tulee töistä niin osallistuuko hän lapsenne/lapsienne hoitoon? Leikkiikö, vaihtaako vaippaa vai haluaako vaan omaa aikaa ja se lapsen kanssa oleminen on jotain mikä on nyt vaan velvollisuus? Pääsettekö omiin menoihinne, esim. jumppaan?

Meillä mies lasten kanssa joka päivä,itse teen vuorotöitä ja ainakin kolme iltavuoroa,joten silloin miehellä ohjat täysin käsissä..Pääsen kyllä omille menoillekin milloin vain.(lapset 6v ja 8v)

Meillä mies hoitaa aamupesun ja vaipanvaihdon ja sitten töistä tullessa iltakylvyn ja puuron + noin 1/2 tuntia leikkiä lapsen kanssa. Ei paljon muuta viikolla kerkeä. Viikonloppuisin sitten enemmän.

Kun mies tulee töistä, hän menee nukkumaan. Herättyään hakee toisen hoidosta jos on ollut hoitopäivä, ja hoitaa lapsia kunnes minä tulen kotiin. Kumpikin käy keskimäärin kerran viikossa omassa harrastuksessa, muuten puuhaillaan perheenä tai käydään kahdestaan koirien kaa lenkillä kun mummo kattoo lapsia. Mies leikkii ja lukee, joskus myös pesee pyykkiä, ruokaa laittaa yhtä usein kuin minä. Ne on meidän yhteisiä lapsia ja yhteinen koti jota me yhdessä hoidetaan.

Vauva on pian 7kk ja pääsen kyllä jumppaan yms. vaikka mies tekee yötöitä ja yleensä on nukkumassa päivällä/alkuillasta.

Just muutama päivä sitten puhuttiin tästä aiheesta, kun kysyin saanko mennä jumppaan vaikka eilenkin olin. Että jaksaako toisen illan peräkkäin herätä "yönuniltaan" muutamaksi tunniksi vauvan kanssa. Mies itse totesi, että eikai kukaan niitä oman lapsen kanssa olemisia laske, että mene vaikka joka ilta, jos haluat.

Mietin asiaa ja tosiaan - meillä se taidankin olla minä, joka ns. laskee niitä kertoja, jolloin mies on kaksin vauvan kanssa ja miettii, että olenkohan nyt liikaa menossa omiin juttuihini.

Sen olen kyllä huomannut (ja mies myöntänyt itsekin), että hänen on helpompi olla ja leikkiä lapsen kanssa silloin, kun minä en ole paikalla. Tiedä mistä sekin sitten mahtaa johtua. Olen kuitenkin alusta asti pyrkinyt siihen, etten puutu miehen tapaan tehdä asioita.

Mies tulee töistä illalla vaihteleviin aikoihin, yleensä klo 17-19 välillä. Leikkii vähän pojan kanssa, iltapuuhat tehdään vaihtelevasti nekin; joskus laittaa pojalle iltapalan tai käyvät pesulla sillä välin kun mä laitan.

Myöhään venyvistä päivistä johtuen minä laitan aina ruoan ja käyn pääsäänt. kaupassa.

Mies hoitaa ja ulkoiluttaa lasta aamupäivisin kun työajat on sellaiset että illalla kotiutuu yleensä lapsen nukkumaanmenoaikaan. Ruokahuollosta vastaan pääasiassa minä, muut kotihommat tehdään yhdessä. Itse pääsen aamuisin omiin menoihin, viikonloput ollaan ja tehdään perheen kanssa kaikenlaista.

Meillä mie lähen töihin 2 iltana viikolla, kun mies tulee töistä kotiin, lisäksi teen vkl toisena päivänä 8h työpäivän. Nämä ajat mies luonnollisesti on lasten kanssa.
Molemmat käydään lisäksi pari-kolme kertaa viikossa harrastamassa, jumpassa,hiihtämässä,lenkillä yms. Nää on sitten meidän molempien ns. omaa aikaa. Muutenkin mies on lastensa kanssa siinä missä minäkin.

Oon sitä mieltä,että jos on lapsensa maailmaan saattanu, niin silloin niistä täytyy myös pitää huolta ja viettää aikaa. Koskee molempia vanhempia. Onneksi mies on mun kanssa tästä asiasta samaa mieltä.

Sen olen kyllä huomannut (ja mies myöntänyt itsekin), että hänen on helpompi olla ja leikkiä lapsen kanssa silloin, kun minä en ole paikalla. Tiedä mistä sekin sitten mahtaa johtua. Olen kuitenkin alusta asti pyrkinyt siihen, etten puutu miehen tapaan tehdä asioita.

Tää on muuten totta!

Huomasin saman silloin, kun esikoinen oli vauva. Ehkä siinä miehen seläntakana tuli kyylättyä, että mites se tuonkin asian tekee, mie teen ihan eri tavalla. Ehkä taisin joskus jakaa jonkun neuvonkin:ashamed: Tajusin, sitten että itseä tuommonen homma ainakin ahistaisi. Siis jos joku koko ajan tarkkailisi. Päästin sitten, että parempi pysyä pois näkyvistä,jos mies vauvan kanssa jotain puuhastelee. Kyllä ne pärjää ilman minun hössötystäkin.

Viimeksi muokattu:
Saman verran kun minäkin. Kotona kun olin lasten kanssa niin heti kotiinpäästyään tuli leikkii lasten kaa sit vasta söi/ meni paskalle tms. Nyt kun lapset hoidossa niin aika on kyllä lähestulkoon tasan.

Kiitos vastauksistanne. Tämä kysymys tuli vaan mieleeni omasta miehestäni, joka kyllä tekee kotona ruokaa, käy töissä ja tekee kyllä kaikkea ihan remontista lähtien. Olen vaan toivonut että hän olisi vähän enemmän lapsensa kanssa, mutta eilen kyllä lopetin sen asian toivomisen. Tuntuu että hän ei työpäivän jälkeen jaksaisi muuta kun omia juttujaan. Jokainen tarvitsee omaa aikaa ja ymmärrän ettei hän heti töistä tultuaan jaksa leikkiä ja haluaa sen oman hetkensä ja vaikkapa syödä jotain. Mutta sitten toivoisin että hän olisi lapsensa kanssa. Välillä hän onkin niin että saan käydä lenkillä tai katsoa jotain tv:stä, mutta välillä kääntyy sitten riidan puolelle. Ajattelin vaan että vaadinko liikaa vaikka en edes vaadi mitään vaipanvaihtoa tai syöttämistä. Vaan sitä aikaa itselle.

Jos miehellä iltavuoro, niin touhuilee aamulla pari tuntia...kun minä vedän zetaa palloon :ashamed: Yleensä lapset ovat jo nukkumassa, kun mies kotiutuu.

Jos aamuvuoro, niin toimii viihdekeskuksena sen aikaa, että laita ruokaa ja mahdollisesti käyn salilla. Iltatoimet hoidetaan yhdessä. Mies on iltasatuvastaava ja hän hoitaa esikoisen "nukuttamisen".

Ei nokankoputtamista tällä saralla.

Yhteistyössä