Kuinka paljon maksaa pellillinen kotitekoisia sämpylöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on, onko halvempaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tiskiaine, saippua ja lämmin vesi käsien pesuun, laskukoneen patterin kuluminen :)

Kaupasta haettuna, bensa, kenkien kuluminen ynnä muiden vaatteiden kuluminen, aika, kassin kuluminen, lompakon kuluminen, maksukortin kuluminen jne...kulut huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
tiskiaine, saippua ja lämmin vesi käsien pesuun, laskukoneen patterin kuluminen :)

Kaupasta haettuna, bensa, kenkien kuluminen ynnä muiden vaatteiden kuluminen, aika, kassin kuluminen, lompakon kuluminen, maksukortin kuluminen jne...kulut huomioon.

Eikä unohdeta niitä pakastuspusseja, joihin sämpylät voi sitten leipomisen jälkeen laittaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Eikä unohdeta niitä pakastuspusseja, joihin sämpylät voi sitten leipomisen jälkeen laittaa ;)

ja kun laskeminen alkaa ahistaa niin burana tai kossupaukku

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä en osaa tarkkaan sanoa,mutta näin luin, että vaalea leipä tulee edullisemmaksi,mutta tummassa leivässä ei säästä niin paljoa jos itse tekee.

Eihän se ruisjauho niin superkallista ole ja harva ostaa 100% ruisleipää (karppeja lukuunottamatta).

Edullisemmaksi tuo itse leipominen tulee, ja saattaapi saada maukkaampia sämpylöitä ja leipiä kuin kaupasta. Yksi pointti kuitenkin on vielä huomioimatta. Leipomiseen kuluu aikaa, ja mistä se aika on pois? Mun oma äitini oli (ja on edelleen) tosi kova leipomaan, tekee käytännössä kaiken itse. Lapsuudesta mulle on jäänyt inho leipomista kohtaan siksi, kun äidin piti aina ja aina ja aina vaan leipoa, eikä koskaan ehtinyt leikkiä mun kanssa. Ja siihen päälle sit vielä kaikki tiskaukset ja siivoukset jne jne. Tämän takia mä mieluummin ostan leivät valmiina ja vietän muun ajan lasten kanssa. Ne kerrat on sit erikseen kun leivotaan jotain pientä lasten kanssa yhdessä.

Mä kun teen 1,5l sämpylätaikinan sen tekemiseen kuluu alle 10min ja pellille laittamiseen 10min. Kohoaa ihan itsekseen ja paistan 12min per pelti siel uunissaki ne ossaa olla ihan itte.... Et eipä tuo oo must mitenkään hirveä homma eikä ainakaan lapselt pois!!! Tänäänkin leivoin ja 4kk vauva oli ihan hereillä ja lattial remus lelujen kans ja kääntyillessä. Nuo ventta-ajat sit olin lapsen kans. Luulempa et moni vanhempi käyttää koneella istumiseen huomattavasti enempi aikaa, mikä on must enempi pois lapsilt...

Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Mä kun teen 1,5l sämpylätaikinan sen tekemiseen kuluu alle 10min ja pellille laittamiseen 10min. Kohoaa ihan itsekseen ja paistan 12min per pelti siel uunissaki ne ossaa olla ihan itte.... Et eipä tuo oo must mitenkään hirveä homma eikä ainakaan lapselt pois!!! Tänäänkin leivoin ja 4kk vauva oli ihan hereillä ja lattial remus lelujen kans ja kääntyillessä. Nuo ventta-ajat sit olin lapsen kans. Luulempa et moni vanhempi käyttää koneella istumiseen huomattavasti enempi aikaa, mikä on must enempi pois lapsilt...

Tää olikin PIENI annos, verrattuna mun mutsin leipomisiin. Aamulla kun aloitti, niin yleensä sit jossain vaiheessa iltapäivää oli valmiina vähintään 10 hiivaleipää, 6 mausteleipää, joskus pino ruisleipiä, vähintään 4 pullapitkoa, pikkupullia, piirakkaa, kakku... Kyllä siinä pieni tyttö aika monta kertaa kyllästyi odottamaan, eipä ollut hauskaa, ei! :( Vieläkin kiukuttaa.

No tuohan riippuu ihan siitäkin, että mitä laittaa niihin sämpylöihin. Luulen, että ehkä hyvässä lykyssä saattaisin saada jotain kaupan ravintoköyhää höttöpullasämpylää edullisemmin, kuin millä leivon itse luomujauhoista+ erilaisista hiutaleista ja siemenistä sämpylät, koska mä todellakin laitan niihin leipiin pelkkien jauhojen lisäksi aina hiutaleita, leseitä ja erilaisia siemeniä, ja ne on useimmiten myös luomua. Mulla ei kyllä ole mitään tietoa, että mitä ne höttöpullasämpylät maksaa. Mutta arvioisin, että kun leivon kaksi tai kolme täyttä pellillistä leipää niin ei ne materiaalit maksa viittäkään euroa. Ja kieroilmauunilla voi kaikki paistaa yhtä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Tää olikin PIENI annos, verrattuna mun mutsin leipomisiin. Aamulla kun aloitti, niin yleensä sit jossain vaiheessa iltapäivää oli valmiina vähintään 10 hiivaleipää, 6 mausteleipää, joskus pino ruisleipiä, vähintään 4 pullapitkoa, pikkupullia, piirakkaa, kakku... Kyllä siinä pieni tyttö aika monta kertaa kyllästyi odottamaan, eipä ollut hauskaa, ei! :( Vieläkin kiukuttaa.

Olisit mennyt ulos? En oikein usko aiempinakaan vuosisatoina äitien kyenneen omistamaan aikaa vain lapsen kanssa leikkimiseen.

okei... Ymmärrän hyvin. Mahto tykkää leipomisest

Edullisemmaksi tuo itse leipominen tulee, ja saattaapi saada maukkaampia sämpylöitä ja leipiä kuin kaupasta. Yksi pointti kuitenkin on vielä huomioimatta. Leipomiseen kuluu aikaa, ja mistä se aika on pois? Mun oma äitini oli (ja on edelleen) tosi kova leipomaan, tekee käytännössä kaiken itse. Lapsuudesta mulle on jäänyt inho leipomista kohtaan siksi, kun äidin piti aina ja aina ja aina vaan leipoa, eikä koskaan ehtinyt leikkiä mun kanssa. Ja siihen päälle sit vielä kaikki tiskaukset ja siivoukset jne jne. Tämän takia mä mieluummin ostan leivät valmiina ja vietän muun ajan lasten kanssa. Ne kerrat on sit erikseen kun leivotaan jotain pientä lasten kanssa yhdessä.

Mä oon tehnyt niin, että yleensä leivon vaan joko kerran viikossa tai kahdessa. Ihan tyhmäähän se olisi joka päivä jotain vääntää, eikä kenenkään joka leipoo omaan tarpeeseen ei tarvi tuntitolkulla joka viikko käyttää aikaa siihen leipomiseen. Mun mielestä sun äidin toiminta kuulostaa aika harvinaisen tehottomalta, jos se on oikeasti koko ajan aina vaan leiponut ja leiponut.

Mä leivon käsin taikinat, koska ei ole mitään yleiskonetta. Eikä niihin silti menee aikaa tuhottomasti.

KYLLÄHÄN SEN NYT JÄRKIKIN SANOO, ETTÄ MIKÄÄN VALMISTUOTE EI VOI OLLA HALVEPAA KUIN OMATEKOINEN, TOTTAKAI YRITYKSENKIN PITÄÄ PALKKA SAADA, MISTÄS LUULETTE, ETTÄ PALKAT MAKSETAAN, JOS LEIVÄN HINTA ON LEIPOMOSSA SAMA MITÄ JAUHOT, SÄHKÖ YMS MAKSAA???????

Miettikää nyt oikeesti vähän, jos kaikki leivät leipoo itse niin tottakai se tulee halvemmaksi. Asia on tietty eri, jos joudut sitä yhtä pellillistä varten ostamaan jauhot, hiivat yms yms, seuraavalla kerralla niistä samoista aineista saat toisen pellillisenkin

Minä saan mylläriltä suoraan kaurahiutaleet (luomua ja höyryttämätöntä), joista tykkään tehdä sämpylät. Laitan lisäksi vehnäjauhoja. Jos ajatellaan, että 1kg kaurahiutaleita maksaa 1e, 2kg vehnäjauhoja 65 senttiä, hiivaa, suolaa, sokeria ripaus ja vähän öljyä.. Ja tuolla määrällä tekee jo ihan mielttömästi sämpylöitä, niin järki kyllä sanoo että halvemmaksi tulee kuin ostosämpylät. Lisäksi teen puuronjämistä tai esim. perunamuussijämistä erilaisia leipäsysteemejä.

Laskin taannoin että jos tekee puolen litran taikinan josta saa 12 reilunkokoista sämpylää hinnaksi tulee yhteensä 90 senttiä ja päälle sähköt yms. jos haluaa laskea sellaiset. Eli ei kallista, kaupassa 6 sämpylän pussit maksaa 2,5- 4 euroa.
Mutta kauppalaskuunkin täytyy sitten muut kulut laskea, bensa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja pöljiä ootte:
KYLLÄHÄN SEN NYT JÄRKIKIN SANOO, ETTÄ MIKÄÄN VALMISTUOTE EI VOI OLLA HALVEPAA KUIN OMATEKOINEN, TOTTAKAI YRITYKSENKIN PITÄÄ PALKKA SAADA, MISTÄS LUULETTE, ETTÄ PALKAT MAKSETAAN, JOS LEIVÄN HINTA ON LEIPOMOSSA SAMA MITÄ JAUHOT, SÄHKÖ YMS MAKSAA???????

Miettikää nyt oikeesti vähän, jos kaikki leivät leipoo itse niin tottakai se tulee halvemmaksi. Asia on tietty eri, jos joudut sitä yhtä pellillistä varten ostamaan jauhot, hiivat yms yms, seuraavalla kerralla niistä samoista aineista saat toisen pellillisenkin

Noh, ottaen huomioon että tavallinen pulliainen ostaa ne tarvikkeensa kaupasta, jossa sen tarvikkeen katteeseen on jo lisätty kaupan kulut, niin ei se todellakaan ole ihan samalla tavalla suoraan verrannollinen siihen yrityksen tarvikekuluihin, vaikkei itswlle niitä palkkakuluja siitä leipomisesta tulekaan.

uunin käyttö maksaa seuraavasti

Uunin energian kulutus noin 1kWh kiertoilmalla http://www.gaggenau.com/FI_fi/products/ovens-overview/product-detail.do?contentId=faf055b4-35f6-4168-ab5c-b9f6ef60a7ee&family=Ovens

Paljonkos niinden pullien paistamisessa menee aikaa? maksimissaan 30 minuuttia eli 0.5kW on kulutettu sähkö (noin). Sähkön hinta on 15 snt kWh eli ei se paljon maksa... 7.5senttia siis

Todennäköisesti tulee halvemmaksi joka tapauksessa. Mut jos nyt siltä kantilta mietitään, että rahat on lopussa eikä kaapissa ole mitään. Haluat pellillisen sämpylöitä etkä enempää, kun sulla vaikka ei ole pakastinta. Yhtä ainoaa annosta kohden toki saat yhden pussillisen sämpylöitä halvemmalla kaupasta. Pellilliselle mahtuu luultavasti enemmän, mutta tosiaan JOS pitää ostaa suola, hiiva, sämpyläjauhot, sokeri, leivinpaperi ainakin, mahdollisesti myös maitoa, ni ei se silloin niin halpaa ole.

Toki niitä jauhoja ainakin jää seuraavaan kertaan, mutta jos on laiska leipomaan ja jauhot kaapissa vanhenee ni tiiä häntä...

okei... Ymmärrän hyvin. Mahto tykkää leipomisest

Niin, tai sit mutsi paistoi leivinuunissa, kuten meilläkin. Ensin tarttee lämmittää uunia tuntikaupalla, eikä sitä kesähelteillä joka päivä viitsi lämmittää. Niinpä sitä tarttee kerralla leipoa isommat satsit. Kurjaa et kyllästytti. Mä tykkäsin leipomispäivistä. Joskus pääsi apulaiseksi, vaikka useimmin siinä oli vain tiellä ;) mut pulla on tuoreena hyvää! Sitpä kun 5 päivän päästä tarjotiin yhä sitä samaa kuivunutta känttyä ei se enää niin hyvälle maistunut...

Parhaat sämpylät tulee vuosien kokemuksella veteen ilman öljyä ja ilman sokeria. Käytetään puolikarkeita (eli tavallisia) vehnäjauhoja, reilusti leseitä ja halutessa VÄHÄN ruisjauhoa tai jotakin muuta ainetta, kuten kuivattua nokkosta, omenaraastetta, porkkanaraastetta tai ihan mitä vaan sekä riittävän reilusti suolaa. Hiivaa 50 g/litra nestettä.
Ja mikä tärkeintä, taikina vaivataan hyvin, niin että muodostuu hyvä sitko, mutta se jää mahdollisimman löysäksi. Taikinan annetaan kohota kauan, tosi ilmavaksi, eikä sämpylöitä turhaan pyöritellä jauhoissa, vaan tehdään vain pötkö, josta leikataan veitsellä palat pellille, ja taas annetaan kohota ennen uuniin 225 asteeseen laittamista. Työläin vaihe on vaivaaminen, seuraavaksi työläin sämpylän voitelu.