Kuinka paljon luette lapsillenne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lk

Vieras
Kuinka paljon te luette lapsillenne? Meillä 1,5-vuotiasta ei saa istahtamaan hetkeksikään, että hän keskittyisi kirjaan. Mietin, että pitäisikö vaan antaa ajan kulua, vai mikä tuohon olisi hyvä. Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta isot kuvatkaan tippaakaan...

Täälläkään ei samanikäinen viihdy lukutuokion merkeissä. Itse saattaa hieman selailla kirjoja, mutta se on tosiaan sellaista "nopeaa selailua", eli ei keskity siihen erityisemmin. Lukea olen joskus koittanut, mutta jo muutaman lauseen jälkeen pitkästyy ja häippäsee.

Aika paljon. Aloitti n. 7-8kk iässä "lukemaan" itsekseen ja nyt 1v3kk rakkaimpia leluja on kirjat. Ei ole koskaan järsinyt mitään kirjan reunoja vaan selailee hyvin siististi. Eläinkirjat on parhaita ja nyt enenevässä määrin kuva/sanakirjat. Satuja ei vielä kuuntele mutta nimeää paljon asioita kirjoista.

"Luetaan" siis monta kertaa päivässä ja kirjoja on aika paljon, ehkä 50kpl.

en oo lukenu kahdelle lapselleni ku ehkä korkeintaan kaikkiann 10 krt. ensimmäinen oppi itse lukemaan 5v toinen 4v - lukematta jättäminen tekee lapsista itsenäisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en oo lukenu kahdelle lapselleni ku ehkä korkeintaan kaikkiann 10 krt. ensimmäinen oppi itse lukemaan 5v toinen 4v - lukematta jättäminen tekee lapsista itsenäisiä!

Kyllä monet lapset silti tykkää, että äiti lukee ääneen, vaikka osaisivatkin itse lukea. Onhan se aluksi aika hidastakin. Ja se on todella mukava yhdessäolon muoto.

meillä 8v ei ole koskaan jaksanut kuunnella satuja. 6v jaksaa sillontällön kuunnella mutta niitten pitää olla jotain tietoo esim. eläimistä tai ihmisestä, ei satuja. 1v ei ainakaan vielä jaksa kuunnella.
vanhemmat lapset sano joskus pienempänä kun iltasatua luin että "ole jo hiljaa että myö voidaan nukkua".

poika 1v9kk. Melko pitkiäkin kirjoja jaksaa kuunnella. Joka päivä luetaan päikkäreille ja yöunille mennessä ja välillä muuten vaan. Mennään aina sängylle pötköttämään ja hyvin malttaa olla paikoillaan kirjan ajan. Kotona on jonkin verran kirjoja ja kirjastossa on käyty säännöllisesti jo pitkän aikaa:)

Yhteistyössä