kuinka paljon leluja teidän lapsilla

Meillä ollu vauvasta asti pilvin pimein kun kaikki tuo lahjaksi ja antaa lapsiensa vanhoja jne..
Meillä kävi tuttava jonka tytär 1v 2kk. Eikä heillä ole juurikaan leluja ja vain yksi kirjakin. Pyöritteli silmiään meidän tavarapaljoudelle!! Sanoi,että lapset pärjää vallan hyvin ilman romuakin..Kääk!!!
Siinä meikä ihan sanattomaksi meni ja tuli taas niin "huono äiti"- olo,että!!!! :ashamed:
 
Onhan tota tavaraa kertynyt, olen kyllä nämä vauvalelut laittanut jo kaappiin ja näistä nykyisistäkin on varmaan puolet kaapissa, ja sitten vaihto niin taas tuntuu uusilta leluilta. Jouluksi varmaan menee suurin osan kaappiin ja uusilla sitten leikitaan ja jonkin ajan kuluttua taas vanhat takaisin.
 
Itse olen huomannu monen lapsen kohdalla, et mitä enemmän lapsella on leluja, sitä vähemmän hän leikkii niillä...eli siis tarkoitan, et vähemmän on sellasta pitkäkestoista leikkiä...Onhan nitä "viisaat" kirjottanut paljonkin leluista juttuja, mutta kaipa sitä loppujen lopuksi jokainen vanhempi päättää mikä määrä leluja on lapselle hyväksi...liika on kuitenkin liikaa, leluissakin.

Meillä vaihdellaan leluja aika tiuhaan ja niitä on "vain" kaksi lelulaatikollista...Lelut kerätään meillä aina leikin jälkeen ja rehellisesti sanoen, tulisin hulluksi jos jokapuolella lojuisi leluja eikä olisi jalalle sijaa... Poika(1,7 v)viihtyy vähien lelujensa keskellä hyvin.
 
Ihan liikaa on meilläkin ikävä kyllä :ashamed: . Paljon vähemmällä pärjäis, kun herralla on selvästi suosikkilelut, joilla eniten leikkii. Nyt oliskin tarkotus laittaa osa leluista varastoon ja sitte jonkun ajan päästä vois vaihtaa ne sieltä leikittävix ja toiset varastoon, olisivat kun uusia. Koska tää ainakin niin toimii, että mummilassa olevat lelut on aina ihan pop sinne mennessä vaikka tois kotoa mukanakin leluja :D.
 
Gerbeera
Meilläkin on aivan liikaa leluja. Eivät kerkeä/kiinnostu leikkimään kaikista vaikka vaihetaankin. Aionkin kasata jätesäkillisen ennen joulua pelastusarmeijalle jotta saa joku perhe leluja oikeaan tarpeeseen.

Itse ollaan ostettu aika vähän tavaraa mutta aina sitä yllättäen tulee lahjaksi.

Mutta vähemmälläkin tavaralla pärjäisi
 
duuri
Meidän reilu 1,5-vuotiaalla on varmaan aika kohtalaisesti leluja. Mutta lähinnä leikkii vaan duplolegoilla ja sitten kaikella oikealla äidin ja isin tavaroilla. Kaikkein mieluisinta tällä hetkellä on harjoitella pukemaan päälle vaatteita.
 
merika
ei lapsi nyt yhdellä kirjalla kyllä pärjää- jo kuulostaa ankeelta.
Meillä on leluja ihan ok- välillä ihmiset tuo sellasta tilpehööriä se on tylsää.
Yksi kunnon lelu jouluksi niin sillä lapsi leikkii kummasti pitempäänkin.
Laatuun kannattaa satsata ei määrään. Lapsi voi toki olla erimieltä.
 
liikaa on täälläkin.. Nyt olen ottanut tavaksi välillä käydä lelut läpi ja heittää surutta roskiin rikkinäiset ja laittanut kiertoon ns. tilpehöörit joita pikkuhiljaa kerääntyy. Ja tapana on myös vaihdella leluja, eli yläkomerossa on puolet leluista ja puolet käytössä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 16:51 äippä 78 kirjoitti:
Itse olen huomannu monen lapsen kohdalla, et mitä enemmän lapsella on leluja, sitä vähemmän hän leikkii niillä...eli siis tarkoitan, et vähemmän on sellasta pitkäkestoista leikkiä...
Meillä on ollut aina paljon leluja; lasten omat, minun ja mieheni vanhat, laina ja lahjoitus lelut... Ja meillä tuota ei kyllä ole huomattu. Meillä lapset saattoivat jatkaa esim. muumi laivalla ja talolla leikkiä siivouspäivästä siivouspäivään keräämättä leikkiä välillä pois. Sama leikki siis jatkui aamusta iltaan koko viikon kaikken sen ajan mitä sisällä olivat. Sitten kun yksi leikki kerättiin pois otettiin toiseksi viikoksi toinen leikki. Jos kavereita tuli käymään laitettiin leikki varovasti syrjään etteivät kaverit saa hajotettua leikkiä ja sitten leikittiin muilla leluilla se aika. Mutta esim. lapsi jolla ei juurikaan leluja kotona ollut, levitti aina kaikki lelut pitkin huushollia ja sitten keräiltiin kaikkea loppu ilta kun palapeleistä lähtien oli kaikki levitelty ja vaihdettu leikistä toiseen. Tämä tapa taas stressasi etenkin vanhinta lastani ja hän aina pelkäsi näitä vierailuja kun mitään leikkiä ei voinut leikkiä pitkään. Edelleen ovat kovia leikkimään (6 ja 9 vuotiaat) ja keskittyvät leikkeihin pitkän aikaa, vaikka leluja on edelleen paljon. Eli en usko että tuolla lelujen määrällä on vaikutusta asiaan vaan ennemminkin luonteella ja sillä kuinka lapsi on opetettu leikkimään. Esim. anoppini joka on 30 vuotta toiminut perhepäivähoitajana on saanut opetettua kaikki lapset leikkimään pitkäjänteisesti. Leikkivät aina yhtä leikkiä vähintään yhden päivän. Ja joukossa on ollut paljon myös niitä jotka eivät ole osanneet leikkiä hoitoon mennessään vaan ovat hypänneet leikistä toiseen nopeasti. Se on onnistunut siten että kun lapsi on alkanut kyllästyä leikkiin niin anoppi on antanut leikkiin jotain uutta että sama leikki maistaisi jälleen. Esim. kun koti leikki alkaa kyllästyttää niin hän vie leikkiin esim. tammenterhoja "ruuaksi", kattilan ruuanlaittoon, pesuvadin "pyykinpesuun", vaatteet nukelle jne. Lapsi alkaa huomata että leikkiä voi kehittää ja viedä eteen päin. Samalla tavalla omat lapseni rakentelivat leikkiin kaikkea parketin paloilla, kivillä, tammenterhoilla ym. Välillä Nalle Puh leikkiin rakennettiin junarata jolla sitten hahmot matkustelivat toistensa luo ja kuljettivat tavaroita. Muumeille rakennettiin hienot kaivot talouspaperirullista ja kartongille tehtiin joet ja yksinäiset vuoret. Eli mielestäni kaikki on kiinni siitä miten vanhemmat opettavat vanhimman lapsensa leikkimään, ja yhdessä tekeminen on hauskaa.

Ja jos ei ole mahdollisuuksia ostaa leluja niin vain mielikuvitus on rajana lelujen keksimisessä. Muotilelut eivät jaksa kiinnostaa kauaa, mutta meillä on ollut parketit ja tammenterhot olleet osana leikkiä jo 8 vuotta eikä niihin ole vieläkään kyllästytty.
 
Muumimammuska harmaa
Meillä ei pahemmin ole muksulle leluja kertyny ja häntä kiinnostaa nykyään paljon enempi kaiken muun kanssa puuhastelu. Meillä ei esim synttärilahjaksi tullu yhtään ainutta lelua, kaikki vaan anto rahana, mikä toisaalta tylsää. Ostin kyllä sit itse pari uutta lelua, kun jäljellä alkoi olla enää niitä vauva-ajan leluja...
 

Yhteistyössä