Kuinka paljon leipää vuosikkaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sämpylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sämpylä

Vieras
Kuinka paljon leipää teidän 1-vuotiaat syövät? Meillä hiukan vajaa 1-v. syö kaiken kaikkiaan tosi huonosti ja on saanut leipäpalan mustusteltavaksi aterioilla, jolloin muuta ruokaa saa menemään paremmin. Nyt tuntuu että on tykästynyt kovin leipään ja söisi vaan sitä. Sinänsähän leipä on ihan terveellistä, lähinnä suola siinä hirvittää. Pitäisköhän alkaa itse tehdä suolatonta/vähäsuolaista leipää?

no ei kai se haittaa jos puolikkaan syä 2 lämpimällä aterialla. Sehän tekee yhteensä 1kokonaisen leivän. Ja pikkuhiljaahan sitä suositellaan, että siirrytään perheen kanssa samaan ruokaan ;) Meillä ainakin saa 1vee aamulla leipää, puuroa ja jugua tai kaikkia jos nälkää piisaa! Myös välipalaksi joskus tarjoan leipää Neuvolassakin asia oli kai ok kun ei sitä mitenkään kommentoitu :)

Mitenkähän on tuon täysin suolattoman leivän onnistuminen. Veikkaisin, että tulee vähän lässähätnyttä. Suola vaikuttaa kumminkin aikalailla sen taikinan rakenteeseen. En ole itse koskaan tehnyt täysin suolatonta leipää, mutta tällainen mielikuva mulla siitä on.

Hampaita ei vielä ole, joten näkkäri ei oikein kelpaa kun ei saa siitä kunnolla mitään irti. Ehkä kokeilen suolattomia sämpylöitä. Tuskin se lasta haittaa vaikka olisivatkin vähän lässähtäneitä. Meillä menee nyt joka aterialla lähes 1 viipale leipää eli 4-5/pv.

Kyllä vuosikkaalle voi jo hyvin antaa leipää jossa suolaakin, kun ei nyt kilokaupalla sitä syö. Kaupan hyllystä löytyy sydän merkittyjä leipiä, niissä on vähemmän suolaa.

Omiin sämpylöihin voi hyvin laittaa hippusen suolaa, jos litran taikinaan laittaa esim 1/2tls suolaa niin ei päivän leivässä ole kovin paljoa suolaa.

vaihtelee aika paljon kuinka paljon leipää syö,kotitekoists söis vai kuin paljon,kaupan leipää ei paljoakaan,ei varsinkaan ruisleipää. Useinmiten ehkä sämpylän verran päivässä. Ei varmaan tarvii olla siitä leivän suolasta niin huolissaan jos muuten syö vähäsuolaista/suolatonta ruokaa.
Mä kans inhoon tota vuosikas sanoo,kuulostaa joltai vasikalta... :D

Minä teen "vuosikkaalle" ja myös meille muille lähes suolatonta leipää. Eli lisään isoon taikinaan vain puolikkaan teelusikallisen suolaa. Hyvää tulee, eikä ole taikina lässähtänyt. Tätä leipää annan sitten lapselle, samoin vähäsuolaista ruisleipää jota jotkut leipomot valmistavat.

Yhteistyössä