Kuinka paljon leikitte lasten kanssa arkisin

  • Viestiketjun aloittaja uraäiti
  • Ensimmäinen viesti
uraäiti
Kysymys on tarkoitettu niille perheille, joissa molemmat vanhemmat/ainoa vanhempi käy töissä.

Kuinka paljon oikeasti ehditte ja jaksatte leikkiä lasten kanssa arkisin töiden jälkeen?
Kun nyt rupesin miettimään, niin ruoan laittamisen, syömisen, pyykin ja tiskien hoidon jälkeen ei arki-iltoina paljon jää aikaa leikkimieen. Ennen kaikkea en millään jaksaisi...Kun haluaisi raskaan työpäivän päälle vielä hetkeksi istahtaa sohvalle... Olenko vaan laiska, kun jaksan ehkä sen puoli tuntia illassa oikeasti leikkiä lasten kanssa? Toki puuhataan yhdessä esim. iltakylvyt, iltasadut ym. siihen päälle ja jäähän minulle tunti-pari omaakin aikaa lasten nukkumaan menon jälkeen. Silloin ehdin löhöilläkin.
 
"jepp"
En leiki arkisin tai muulloinkaan. Arkisinkin pelaan kyllä lasten kanssa lautapelejä, jalkapalloa, käyn uimassa, pulkkailemassa ja kirjastossa. Eli koen kyllä viettäväni aikaa heidän kanssaan iltaisinkin.
 
Liinalii
Lasten tehtävä ja työ elämässä on leikkiä, vanhempien tehtävä huolehtia, tehdä ruuat, tiskata, siivota.. Mä en leiki yhtään arkisin, paitsi joskus jos pelataan joku peli yhdessä. En ehdi! Autan isoimpia lapsia läksyjen teossa jne. Iltasadun aina luen. Yritän olla potematta huonoa omatuntoa. Koen tärkeäksi olla läsnä, ei leikkimisen.
 
Uraäiti
Ihanaa kuulla,että muillakin sama juttu!Tottahan se on, läsnäolo ja perusarkihan se on tärkeintä. Tulee vain miettineeksi, kun kotiäitien jutuissa usein kerrotaan,kuinka isä touhuaa paljon lasten kanssa töiden jälkeen. Tuli huono omatunto, että en minä kyllä.. Mutta toisaalta, ehkä niille isille jää vähemmän vastuuta kodin hoitamisesta ja ruoan laitosta?
 
"jepp"
Mä olen ehkä puutteellinen tässä kodin hoidossa. Kotona 16.15 ja laitan ruoan. Syödään, kun mies tulee viideltä. Tiskit ja pyykit koneeseen ja keittiö siistiksi. Sitten on hyvin aikaa sr pari tuntia lapsille. Mä en arkena puunaa. Mä mieluummin pelaan afrikan tähteä tai käyn lasten kanssa ulkona kuin imuroin tiistai-iltana:) Mut se arkinen oleminen on tärkeintä, ei mikään leikkiohjaajana toimiminen.
 
5n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Uraäiti;30603376:
Ihanaa kuulla,että muillakin sama juttu!Tottahan se on, läsnäolo ja perusarkihan se on tärkeintä. Tulee vain miettineeksi, kun kotiäitien jutuissa usein kerrotaan,kuinka isä touhuaa paljon lasten kanssa töiden jälkeen. Tuli huono omatunto, että en minä kyllä.. Mutta toisaalta, ehkä niille isille jää vähemmän vastuuta kodin hoitamisesta ja ruoan laitosta?
Meillä juuri noin, että toinen leikkii (jos lapset sitä kaipaavat) ja toinen tiskaa/pyykkää jne. Meillä mies on innokkaampi leikkimään, joten minulle jää usein nuo tiskit. Eikä siinä mitään, ilolla ne teen, kun toinen on leikkimässä/rakentamassa legoja. Tosin on iltoja, että lapset leikkii keskenään ja leikit joutuu katkaisemaan kun pitää alkaa iltapesuille. Pihatöitä tehdään koko perheen kera, viihdytään lumitöissä yms.
 
Uraäiti
[QUOTE="jepp";30603396]Mä olen ehkä puutteellinen tässä kodin hoidossa. Kotona 16.15 ja laitan ruoan. Syödään, kun mies tulee viideltä. Tiskit ja pyykit koneeseen ja keittiö siistiksi. Sitten on hyvin aikaa sr pari tuntia lapsille. Mä en arkena puunaa. Mä mieluummin pelaan afrikan tähteä tai käyn lasten kanssa ulkona kuin imuroin tiistai-iltana:) [/QUOTE]
No, suoraan sanottuna, en minäkään tuota enempää kotitöitä arkena tee... Imurointi ja muu kunnon siivous jää viikonloppuun. Ehkä minä vaan olen laiska, kun en jaksa pelata tai leikkiä. Ehkä kerran viikossa tulee lähdettyä just kirjastoon tai ulkoilemaan. Minähän haluaisin töiden jälkeen lähinnä lojua sohvalla ja katsoa telkkaria. Viikonloppuisin jaksaa paljon enemmän touhuta sitten lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;30603402:
Meillä juuri noin, että toinen leikkii (jos lapset sitä kaipaavat) ja toinen tiskaa/pyykkää jne. Meillä mies on innokkaampi leikkimään, joten minulle jää usein nuo tiskit. Eikä siinä mitään, ilolla ne teen, kun toinen on leikkimässä/rakentamassa legoja. Tosin on iltoja, että lapset leikkii keskenään ja leikit joutuu katkaisemaan kun pitää alkaa iltapesuille. Pihatöitä tehdään koko perheen kera, viihdytään lumitöissä yms.
Näin meilläkin! :)
 
[QUOTE="jepp";30603340]En leiki arkisin tai muulloinkaan. Arkisinkin pelaan kyllä lasten kanssa lautapelejä, jalkapalloa, käyn uimassa, pulkkailemassa ja kirjastossa. Eli koen kyllä viettäväni aikaa heidän kanssaan iltaisinkin.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Ja onneksi lapset osaavat leikkiä keskenään niin aikuisen ei tarvitse ottaa leikittäjän roolia. En kyllä muutenkaan ole mitään leikkijätyyppi. Legoja tai junarataa innostun ajoittain rakentelemaan.
 
Meillä mies yleensä leikkii lapsen kanssa ja mä laitan ruokaa / siivoon. Mut jos mies on muualla leikin kans lapsen kanssa. Jos saisin valita siivoaisinko vai leikkisinkö,niin leikkisin ;) sit jos joskus rikastun hommaan jonku kotiapulaisen tekeen ne tylsät kotityöt!
 
gobi
Lapset leikkii keskenään. Mä teen kotitöitä. Joskus pyytävät leikkiin, harvoin, esim. äskettäin menin ravintolan asiakkaaksi. Isommat opettaa vauvaa leikkimään. Vauvan kanssa eniten puuhaa leikkijuttujakin.
 

Yhteistyössä