Kuinka paljon käytätte pakasteita?

  • Viestiketjun aloittaja "Loppis"
  • Ensimmäinen viesti
rrdds
Se että ei tunnista esim. paprikaa tai vaikkapa porkkanaa tuntuu ehkä vähän kummalliselta, mutta, mutta jotenkin huolestuttavammalta kuulostaa se että kotitaloustunnilla kysytään "tehdäänkö muusi oikeasti perunoista" tai "voiko leipää/sämpylöitä valmistaa myös itse" tai "eikö kaikki leivät ole siivutettuja" yms.
 
"vieras"
Mä käytän pakastesipulia paljon, muuten babyporkkanoita ja keittojuureksia. Paprika on pakastettuna ihan hirveän makuista, se ostetaan aina tuoreena (suippopaprikaa yleensä).
 
iu
Onko kellään tietoa tuosta, miten varastoiminen vaikuttaa juuresten vitamiinipitoisuuteen? Ei jaksa nyt googlettaa, mutta jotenkin tuntuis että syksyllä tuoreena pakastettu vois olla ravintoarvoltaan parempi kuin kuukausia kellarissa nahistunut lajitoverinsa? (Tätä oon joskus miettinyt kun oon niitä porkkana- ja lantturaasuja kaupassa käännelly...)
 
"Loppis"
Onko kellään tietoa tuosta, miten varastoiminen vaikuttaa juuresten vitamiinipitoisuuteen? Ei jaksa nyt googlettaa, mutta jotenkin tuntuis että syksyllä tuoreena pakastettu vois olla ravintoarvoltaan parempi kuin kuukausia kellarissa nahistunut lajitoverinsa? (Tätä oon joskus miettinyt kun oon niitä porkkana- ja lantturaasuja kaupassa käännelly...)
Minusta on ne varastoidut juurekset silti niin paljon paremman makuisia kuin pakastetut.
 
meillä käytetään pakastekasviksia aika paljon. keittoihin ja ruuan lisukkeeksi. Tänään syötiin kaupan pakastealtaan ruokaisia pannukasviksia, ne on hyviä. Mut kyllä meillä syödään tuoreitakin kasviksia. ja lapset 3 ja 5v tunnistaa kyllä kurkun, paprikan, salaatinlehdet, tomaatit ja jopa kokonaisen ananaksenkin! :)
 
"Vieras"
Näyttäkääpä mulle hyväkuntoinen ja syötävä parsakaali niin voisin sen ostaakin pakasteiden sijaan. Sama homma kukkakaalissa ja herneissä. Ja onhan se nyt melko epäekologista ostaa keniasta tuotuja vihreitä papuja tuoreena kun pakasteesta saa Belgialaisia. Maissi nyt vaan on helpompi ottaa pakkasesta kuin lähteä itse riipimään. Peruna-sipulisekoituskin on aika pop laiskottelupäivinä, laskin joskus että tulee halvemmaksi kuin itse taiteillut. Mä olen ainakin tosi hidas kuorimaan ja suikaloimaan pottuja etten edes sellasen ruuan takia jaksaisi nähdä sitä vaivaa....
 
rrdds
Ostan pakasteesta tiettyjä kasviksia, etenkin talvella, keittojuureksia en muista koska olisin viimeksi ostanut, mutta joskus niitäkin on tullut kokeiltua.
Säilyvyyden kannalta olleellista mielestäni niin maun kuin vitamiinien säilyvyyden kannalta se miten se tehdään tai missä olosuhteissa esim. juurekset varastoidaan. Kaupan hylly saati pakasteallas tuskin paras tapa on säilyttää mitään.

Onko tosiaan niin että ihmiset käyttävät joko pakasteita tai tuoreita vai onko kuitenkin enemmän kysymys siitä että kotona joko laitetaan ruokaa tai sitten sitä ei laiteta vaan ostetaan valmiina tai syödään "ulkona"?
 
"vieras"
No eilen ostin pakastealtaasta thai-vihanneksia, punakampelaa, ankanreisiä ja katkarapuja. Pakasteita tulee kyl käytettyä, osaa vihanneksista ei esim. saa tuoreena, kuten valkosipulinversoja.
 
Meillä käytetään keittojuureksia, pinaattia, sipulisilppua, parsakaalia, herneitä, mustaherukoita, mangoa, mansikkaa, mustikkaa yms pakasteina, eli todella runsaasti. vVauvalle tulevat "reissu" ädinmaidot menevät myös pakastimen kautta.
 
nohh
Noin kerran viikossa syödään:

- herneitä tai maissia
- pinaattia
- vihreitä papuja
- seitiä, katkarapuja tai kampasimpukoita
- valkosipulivoipatonkia, kun herkutellaan jollain salaatilla tms.

Noin kerran kuussa:
- wokkia
- ranskalaisia tai lohkoperunoita
- kukka- tai parsakaalia, yleensä kyllä tuoreena, koska on paljon parempaa


Pakastejuureksia en osta koskaan, en tykkää. Teen keitot yms. tuoreista juureksista.
 
Sekä-että. Mielummin aina tuoreita kasviksia ja vihanneksia, mutta pakasteitakin ostetaan ihan sen takia jos pitää saada nopeasti ruokaa. On kätevämpää kiireellisellä aikataululla kipata pussista ne vihannekset kiehumaan, kun ensin kuoria ja pilkkoa, ja keittoaika on lyhyempi. Eihän ne yhtä hyviä ole mitä tuoreet, mutta kyllä niistäkin mahansa täyteen saa.

Musta on outoa jossei vihanneksia tunnista, mut mää oonki perunapitäjästä kotosin.. :rolleyes:
 
::::
Jonkun verran käytän myös pakasteita. Tuoreina ostan sellaiset, joista tehdään salaatteja tai raasteita. Lapset (2v ja 4v) tunnistavat kyllä vaikka mitä vihanneksia ihan jo sen vuoksi, että ovat kauppareissuilla mukana. Pakasteina ostan esim. herneitä ja papuja, joskus kukkakaalia ja parsakaalia. Pakasteet on vaivattomampia ja joissain tapauksessa jopa terveellisempiä (sisältävät paremmin vitamiineja).
 

Yhteistyössä