Kuinka paljon elatusapua kahdesta lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yh hoitovapaalla

Vieras
Kyselen nyt täältä kun en ole ihan varma onko mua kusetettu... ;)

Kuinka paljon yh:t saatte elareita exältä kahdesta lapsesta (ja kuinka paljon ex tienaa?)? Oletteko sopineet asiasta keskenänne vai tehneet sossussa virallisen sopimuksen?

Ollaan vastikään erottu ja mulle jäi kaksi pientä lasta (2v. ja 9kk). Sovittiin että mies maksaa 300e/kk, joka ei ole kovin paljoa tuota minimiä enempää. Mies tienaa n.2300e bruttona. Mulla alkaa just hoitovapaa ja mietin kuinka pärjään, kun en kuitenkaan haluaisi vielä laittaa lapsia (varsinkaan kuopusta) hoitoon! Miehellä on kuitenkin laina, jota maksaa lähemmäs 200e/kk. Sillä rahalla on meidänkin kotiin ostettu pesukoneita ja sohvia yms. ja mielestäni ex teki reilusti kun lupasi hoitaa lainanmaksun ja sain silti pitää suurimman osan härveleistä. Itse maksan pienempää lainaa n.100e/kk, mutta sitä ei ole jäljellä kuin 500e.

Talvihaalareita pitäisi alkaa katselemaan ja omat tulot pahasti laskeneet! Laittakaa omia saamisianne ihan vaikka vertailun vuoksi! Tiedän sitten kannattaisiko mennä laskemaan summa ihan ammattilaiselle! :)

Jaa... Pitäisköhän se sit kuitenkin käydä virallisesti laskemassa ja tekemässä sopimus... En viitsis vaan alottaa mitään tappelua kun nyt on just onnistuttu olemaan niin sovussa! :D

Alkuperäinen kirjoittaja sopu:
Entäs jos kysyt voisiko jotenkin osallistua haalareihin...

No mä yritin kyllä vihjata siitä, mutta hän maksaa omasta mielestään ihan tarpeeksi mulle jo nyt, että "kyllä sillä pitäisi yhet haalarit ostaa". Niin varmasti jos jättää siltä kuulta vaipat, korvikkeet, osan ruuista yms. ostamatta!

Mutta kuten sanottu, vähän vaikea tilanne kun ex kuitenkin maksaa tuota lainaa (hänen nimissään se on, mutta olen minäkin siitä hyötynyt), eikä mulla nyt ois tosissaan varaa alkaa mitään uusia sohvia ostelemaan jos se sit alkais niitä vaatimaan... :/

Ei ne varmaan sossussa voi laskea jotain arviota ihan puhelimitse? Jos miettis sen perusteella kannattaako vaivautua...

Mun mielestä 150? on aika paljon. Ja siis kun sanoit että ei paljon enempi kuin minimi, niin onhan se kuitenkin melkeen 30e enempi ku mitä minä saan. Kun lapset kasvaa ja menot kasvaa sen mukana, voit tietysti tarkastuttaa nuo. 150? riittää kyllä hyvin lapsen menoihin kuussa, lisäksihän tulee kuitenkin nuo lapsilisät. Ja sun ex on kyllä reilu kun kaiken päälle maksaa sun kodinkoneet, en itse edes kehtaisi valittaa....

Saat ihan kohtuullista elatusmaksua. Mulla 3 lasta joiden isä maksaa 165 e / lapsi, mutta hänellä on vuositulot noin 60-70 tuhatta, luulisin, jos ei enemmänkin.
Mutta ymmärrän tuskasi, joten koita ostaa edukkaammat tai käytetyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä 150? on aika paljon. Ja siis kun sanoit että ei paljon enempi kuin minimi, niin onhan se kuitenkin melkeen 30e enempi ku mitä minä saan. Kun lapset kasvaa ja menot kasvaa sen mukana, voit tietysti tarkastuttaa nuo. 150? riittää kyllä hyvin lapsen menoihin kuussa, lisäksihän tulee kuitenkin nuo lapsilisät. Ja sun ex on kyllä reilu kun kaiken päälle maksaa sun kodinkoneet, en itse edes kehtaisi valittaa....

No mä yritän tässä vaan miettiä kuinka tulen toimeen kun jään kotihoidontuelle! Vai pitääkö mun nyt tämän takia laittaa kuopus alle 1-vuotiaana hoitoon? En mä valita, haluan vaan tietää mitä muut saavat jotta saan vähän perspektiiviä tilanteeseen. (Ja maksanhan minäkin yhtä 500euron lainaa, joka on muuten myös miehen nimissä... Lupasin kuitenkin maksaa, kun olen mielestäni noista mööpeleistä jotain velkaa. Se satanen kuussa on mulle ihan hiton iso menoerä!)

Usein se elatusmaksu on 10-15 % tuloista, eikä se ikävä kyllä kertaudu suoraan kahdella. Voi olla aika lähellä totuutta tuo summa jonka maksaa ja vielä sen lainan.
Mutta oletko tarkistuttanut asumistuen? Entä oletko oikeutettu toimeentulotukeen, kun jäät kotihoidontuelle? Tarkistuta myös ne.

Voi elämä. Tähän on ihan pakko käydä kommenttia heittämässä. Sinuna en tosiaankaan kehtais kinuta isompia elareita. Eihän sen ex-miehes kuulu sinua elättää enää, vain niitä lapsia. Saat verotonta tuloa elarit 300e + lapsilisät 300e. Jos niillä ei kahdelle muksulle kuukaudessa vaippoja, vaatteita ja eväitä saa niin ihmettelen. Sitten kotihoidontuki ja hoitolisä jotain 570e, josta maksat veroa. Ja myös mahdollinen kuntalisä. Eli sun tulos on bruttona 1170e. Otitko huomioon että ei se ex saa käteen sitä n2300e, mainitsit että se on bruttona, joten siitä kun verottaja otaa omansa, niin ex saa 1500-1600 e käteen. Tästä menee elareihin 300 ja sun kodinkoneisiin/kalusteisiin 200, joten sille jää omiin menoihinsa 1000-1100e. Myös sen ex-miehen pitää maksaa asumisesta, ruuasta ja omat menonsa. Kannattaa välillä miettiä että jos tilanne ois toisinpäin ja lapset oiskin ex-miehelläs, niin olisitko valmis maksamaan yli 300e/kk elareita?

Minä saan 250e kahdesta lapsesta, miehen bruttotulot joku päälle 3000e. Ollaan tosin menossa lastenvalvojalle laskemaan se, kun mies nurisee että maksaa liian paljon :D En sinänsä halua tapella elatusmaksuista, lähinnä toivoisin että mies tajuaisi että 250e on ihan ok...

Kuulostaa ihan kohtuulliselta tuo maksu. Lapseni isä on yrittäjä, enkä tiedä yhtään mitä hän tienaa kuukaudessa. Hän maksaa lapsen isoimmat hankinnat, joskus jotain kotiimme liittyviä hankintoja sekä antaa välillä ruokarahaa. En ole koskaan laskenut, kumpi tässä sopimuksessa "voittaa"! :)

Yhteistyössä