Kuinka paljon D-vitamiinia pitäis syödä flunssan aikaan?

  • Viestiketjun aloittaja "vita"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22747248]Olisi varmaan pitänyt laittaa piste noiden kahden ensimmäisen lauseeni väliin tuon pilkun sijasta, sitten olisit ehkä ymmärtänyt pointtini... :whistle: En arvannut, että täällä aletaan heti viisastelemaan, kun huomataan itse olevansa väärässä... ;)[/QUOTE]

en mä viisastele vaan haluun tarkennuksen koska luen tarkkaan noi jutut. ja miten mä oon väärässä? myös c-vitamiinilla on flunssan kestoon tutkimusten mukaan vaikutusta. ja vaikka siinä olis pistekki ni ei se ei muuta lauseen sisältöä ;)
 
"vieras"
en mä viisastele vaan haluun tarkennuksen koska luen tarkkaan noi jutut. ja miten mä oon väärässä? myös c-vitamiinilla on flunssan kestoon tutkimusten mukaan vaikutusta. ja vaikka siinä olis pistekki ni ei se ei muuta lauseen sisältöä ;)
Voi hyvänen aika, jos et ole vielä huomannut, lauseen jälkeen on kaksoipiste, josta löytyy sitä tekstiä, jonka itse tänne linkitit. Ja siinä sanotaan, että tieteelliset perusteet c-vitamiinin hyödystä flunssan ehkäisyssä ovat hataralla pohjalla.

No annahan tulla sitten lähdettä tuolle, että c-vitamiini vaikuttaa flunssan kestoon. Tähän mennessä kun linkitit vain itse tekstin, jossa todettiin, että näin ei ole.
 
[QUOTE="vieras";22747272]Voi hyvänen aika, jos et ole vielä huomannut, lauseen jälkeen on kaksoipiste, josta löytyy sitä tekstiä, jonka itse tänne linkitit. Ja siinä sanotaan, että tieteelliset perusteet c-vitamiinin hyödystä flunssan ehkäisyssä ovat hataralla pohjalla.

No annahan tulla sitten lähdettä tuolle, että c-vitamiini vaikuttaa flunssan kestoon. Tähän mennessä kun linkitit vain itse tekstin, jossa todettiin, että näin ei ole.[/QUOTE]

no voi hyvänen aika, kai mä nyt sen tekstin lainauksen tajusin, ite et nyt taida tajuta et sinä kirjotit siihen että siinä mun linkittämässä tekstissä muka olis puhetta d-vitamiinista flunssan ehkäsyssä mitä siinä ei ollu. laitoin tarkennukseksi vielä mustalla sen sun sanoman mut ei näköjään menny perille.
 
Tutkimusten mukaan C-vitamiini ei yleisesti estä flunssaa, mutta fyysisesti rasitetuilla koehenkilöillä se voi vähentää flunssien määrän puoleen. ”Esimerkiksi maratoonarit voivat kokeilla C-vitamiinia vaikkapa tabletin päivässä, jos flunssaa tuntuu olevan usein”, Hemilä sanoo.

C-vitamiini myös lyhentää flunssan kestoa ja lievittää oireita; esimerkiksi eräässä keskeisessä tutkimuksessa kuuden gramman päiväannos lyhensi seitsemän päivän flunssaa yhdellä päivällä. Hemilä ei kuitenkaan usko, että havaintoa voi yleistää kaikkiin ihmisiin. Toisaalta C-vitamiini on turvallinen ja halpa aine, joten tuollaista annosta voi huoletta kokeilla flunssan yhteydessä.
 
"vieras"
no voi hyvänen aika, kai mä nyt sen tekstin lainauksen tajusin, ite et nyt taida tajuta et sinä kirjotit siihen että siinä mun linkittämässä tekstissä muka olis puhetta d-vitamiinista flunssan ehkäsyssä mitä siinä ei ollu. laitoin tarkennukseksi vielä mustalla sen sun sanoman mut ei näköjään menny perille.
Väännetään rautalangasta, jos nyt viimein menisi perille:

EN tarkoittanut, että sinun linkittämässäsi tekstissä olisi ollut puhetta d-vitamiinista, vaan TARKOITIN, että näiden linkkien (kaikkien tässä ketjussa olevien) perusteella d-vitamiini ehkäisee flunssaa paremmin kuin c-vitamiini.

Ja tämän väitteen perustan siihen, että kolme tämän ketjun linkkiä esittelee tutkimustuloksia, joiden mukaan d-vitamiini ehkäisee flunssaa. Ja yksi (sinun linkkisi) kertoo, että tieteelliset perusteet c-vitamiinista flunssan hoidossa ovat hataria.

Tästä tein siis yhteenvedon: d-vitamiini ehkäisee flunssaa paremmin kuin c-vitamiini.

Oli täysin epäolennaista tarttua siihen, että minä väittäisin muka, että sinun linkissäsi puhutaan d-vitamiinista. Niinhän en väittänyt, kyse oli yhteenvedosta, jonka tein näiden tässä ketjussa esiintyvien linkkien perusteella. Eiköhän tämä ollut nyt tässä.
 
Itse otin flunsassa 500-1000µg päivässä. Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän pitää syödä. Minullakun on tuota elopainoa yli 90 :(. Kävin S-D- 25 kokeessa, tulos oli 85nmol/L. Kesäkuussa 175, eli huima pudotus. Olen syksyllä ottanut muutaman kerran viikossa 250µg, nyt jokapäivä taas 300µg. Flunssa kesti viikon.
 
[QUOTE="vieras";22747174]Varmemmin d-vitamiini flunssaa torjuu kuin c-vitamiini, kuten tuossa itse linkittämässäsi tekstissäkin sanotaan: "C-vitamiinin käyttö flunssalääkkeissä onkin tieteellisesti hataralla pohjalla. Kerran hyvin markkinoitu asia kuitenkin säilyy ihmisten mielissä ja myy vuodesta toiseen, vaikka perusteet olisivat jo vanhentuneitakin. Kannattaako flunssaan sairastuttuaan syödä C-vitamiinia sisältäviä pillereitä, jotta oireiden kesto mahdollisesti vähän lyhenisi, jääköön jokaisen omaan harkintaan. Itse luotan enemmän kuumaan mustaherukkamehuun."[/QUOTE]

jos yhtään äidinkieltä oot lukenu ni tosta saa sen käsityksen että mun linkittämässä tekstissä myös väitetään d-vitamiinin eduista vaikka et sitä olis tarkottanukkaan. ja voin linkittää myös lisää c-vitamiinijuttua jos toi ei riitä :rolleyes:
 
"vieras"
jos yhtään äidinkieltä oot lukenu ni tosta saa sen käsityksen että mun linkittämässä tekstissä myös väitetään d-vitamiinin eduista vaikka et sitä olis tarkottanukkaan. ja voin linkittää myös lisää c-vitamiinijuttua jos toi ei riitä :rolleyes:
Joo joo, sä voit vääntää tuosta pilkutusasiasta miten kauan vain, mutta opitpahan jotain uutta sentään tästä ketjusta. :)
 
"sondersson"
Mä uskoisin että veren d-vitamiinipitoisuuden pitäis olla riittävän korkea jotta siitä olisi hyötyä esim. flunssan suhteen, ja pitoisuuden nostamiseen menee aikaa. Eli ei oo hyötyä flunssan aikana syödä enemmän jos pitoisuus ei muuten ole lähellekään riittävä.
Mä olen nyt ehkä kaksi kuukautta syönyt 125 mikrogrammaa päivässä, ja flunssa on kestänyt kohta kuukauden :( Tätä ennen en oo syönyt d-vitamiinilisää ollenkaan, joten pitoisuus oli varmasti todella alhainen.

En muista paljon se oli mitä auringossa muodostuu, TERVEYS varmaan tietää? Sen määrän uskaltaisin ottaa, en enempää.
 
Olen lukenut sen auringosta saannin, Tapaus D-vitamiini ketjusta Tiede-lehden sivuilta, mutten enää muista mikä se on.. Siellä on yli 400 sivua enkä jaksanu kaikkia kahlata läpi.Laita yv.tä Neonomidelle, se tietää. Palstalla lääketiede-ja terveys.
 

Yhteistyössä