Kuinka paljon annatte periksi ekaluokkalaiselle?

• Viestiketjun aloittaja "Tiukkis"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
[QUOTE="Tiukkis";30351123]Onko kaikki niin täydellisiä äitejä ja lapsia, että lapset tulee kotiin aina, kun käsketään? Entä jos hän sanoisikin puhelimessa, että en tule kun ei kaverinkaan tarvi? Minä soittelen lastani kotiin seitsemän aikoihin, ja kaverit voi olla pitempään ulkona. Muutaman kerran on pitänyt antaa kotiarestia, kun ei suostu tulemaan ajoissa. Yleensä tulee sitten, kun uhkaan kotiarestilla, mutta joka kerta on marinaa, että ei vielä, kun on leikit kesken. Olen miettinyt, että antaisin tulla puolta tuntia myöhemmin, ei siitä vielä meidän iltatoimet menisi sekaisin, mutta en halua "palkita" viime aikojen tottelemattomuuksista. En tiedä olisiko sekään ratkaisu, sillä parhaalla kaverilla ei ole oikein säännöllisiä kotiintuloaikoja. Hän lähtee kotiin, kun ei ole kavereita, joten todennäköisesti hänkin lähtisi vain myöhemmin, ja edelleenkin olisi leikit kesken.[/QUOTE]

Meillä tämä ongelma on ratkaistu "puolen tunnin säännöllä". Eli aiemmin lapsi aina kärtti vähän lisäaikaa kun soittelin häntä kotiin, sitten sain tarpeekseni ja ilmoitin että siitä kun hänelle soitan, alkaa aika kulua ja puoli tuntia on aikaa tulla ovesta sisään. Jos myöhästyy, tulee kotiarestia. Ei ole kertaakaan tarvinnut vielä sitä antaa.

"Tiukkis"
[QUOTE="Lissu";30351697]Meillä tämä ongelma on ratkaistu "puolen tunnin säännöllä". Eli aiemmin lapsi aina kärtti vähän lisäaikaa kun soittelin häntä kotiin, sitten sain tarpeekseni ja ilmoitin että siitä kun hänelle soitan, alkaa aika kulua ja puoli tuntia on aikaa tulla ovesta sisään. Jos myöhästyy, tulee kotiarestia. Ei ole kertaakaan tarvinnut vielä sitä antaa.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä! Tuo kuulostaa tarpeeksi yksinkertaiselta säännöltä, että voisi toimia. Ongelmana voi olla kuitenkin, se että lapsi ei osaa vielä kelloa, mutta kun sanoo, että lopettelee leikit ja alkaa tulla kotiin päin, niin pitäisi ehtiä hyvinkin puolessa tunnissa. Itse kehittelin tässä mielessäni vähän monimutkaisempia sääntöjä, mutta mitä yksinkertaisempi sääntö, sen parempi.

"Kotihiiri"
[QUOTE="pipari";30350454]Ekaluokkalainen on vielä pieni, kyllä hänellä ON OIKEUS viettää aikaa myös vanhempiensa + sisarustensa kanssa. Samoin koen, että minulla vanhempana on oikeus viettää aikaa pienen koululaiseni kanssa.

Jotenkin jo lapsena säälin niitä "kyläluutia", jotka pyörivät toisten nurkissa tai pitkin kyliä iltamyöhään. Ihmettelin, miksi eivät viihdy kotonaan.[/QUOTE]

Enkö ihmisellä aina ole oikeus viettää aikaa perheensä kanssa?

"pipari"
[QUOTE="Kotihiiri";30351732]Enkö ihmisellä aina ole oikeus viettää aikaa perheensä kanssa?[/QUOTE]

On tietysti :) Tuo oli kommentti Jenikselle (?), jonka mielestä oli surullista, että ekaluokkalainen jossain perheessä vietti muutaman tunnin arki-iltansa perheen kanssa sisällä.

Yhteistyössä