Kuinka paljon 6kk vauva voi syödä kiinteitä/vrk? (suursyömäri :D)

Kyselisin vain, että minkä verran vauvoillenne uppoaa kiinteät päivässä? Mulla on isokokoinen poika (ensi viikolla 6kk), joka on nyt syönyt kiinteitä kuukauden verran ja ruokailurytmi on tämä (noin):

-klo.8 rintamaitoa
-klo.11 itsetehtyä kasvissosetta 1,5dl ja päälle rintamaitoa niin paljon kuin ottaa
-klo.14 kaupasta hedelmäsosepurkillinen (onko se vähän yli 1dl?) ja rintamaitoa
-klo. 17 sama kuin klo.11 mutta eri makuista sosetta
-klo. 20 rintamaitoa
-klo.2-4 rintamaitoa (ja joskus myös klo.6 rintamaitoa)

Soseista tulee nyt jo se yli 4dl vuorokaudessa ja menisi enemmänkin varmaan, mutta jaksaa noilla määrillä myös aika hyvin seuraavaan ruokaan. Tänään otettiin maisteluun puuro ja aiomme siis aloittaa kunnollisen iltapuuron syömisen parin päivän sisään, jos vain mahalle käy. Siihen väliin sitten toinen puuro varmaan tuossa parin viikon sisällä, jonka jälkeen maisteluun lihaa.

Mutta nuo määrät minua ihmetyttävät. Siis kuukaudessa on sosemäärät nousseet nollasta neljään desiin päivässä. Kuinka paljon voi vauvalle sosetta antaa? Neuvolassa sanoivat, että 1-1,5dl kerralla, aina menee tuo 1,5dl ja menisi varmaan enemmänkin... Entä kuinka paljon puuroa voi sitten antaa kerralla? Olisi kivaa kuulla muiden isokokoisten tai hyvin syövien lapsien päiväruuista, että onko nämä määrät ihan pielessä vai edes sinne päin?

Kiitos :)

Mä nostan tätä ketjua, jos joku vaikka ehtisi mulle kirjoittaa ja neuvoo vähän, oon vähän pihalla noitten ruokamäärien kanssa... :D Ja mua kiinnostas myös kovasti, että miten viisi kiinteää on vaikuttaneet vauvasi uniin?

Meillä 5,5 kk vauva syö jotain näin:

klo 9 aamupuuro+ hedelmäsose yhteensä n. 1-1,5dl

klo 12 noin 1dl kasvissosetta, ehkä myös hedelmäsosetta vähän lisäksi + imetys

klo 15 imetys

klo 17.30 kasvissosetta 1dl-1,5dl + imetys

klo 20 iltapuuro taas 1-1,5dl ja imetys tai iltavelli pullosta 2dl.

Lisäksi syö yöllä rinnasta noin 4 krt...

Olen nyt alkanut lisätä tuohon kasvissoseeseen myös hieman kanaa ja seuraavaksi varmaan jotain muuta lihaa. Joskus jää joku ateria pienemmäksi, jos ei maistu, mutta aika lailla tuollaisia määriä menee päivittäin.

Vaikka menis se 4 krt kiinteitä päivässä, niin meillä heräillään yöllä usein syömään, ei oo ruokamäärät auttaneet ainakaan vielä. Nukkuma-aika on n. 20.30- 7/7.30

Viimeksi muokattu:
Ihan ekaksi suosittelen, että otat ihan rauhallisesti ja syötät mitä syö hyvillä mielin :)

Meidän poika oli/on kanssa isokokoinen ja söi mielestäni kauhean paljon. Ruokaa tuntui joskus menevän pohjattomaan vatsaan, mutta annoin mennä vaan kun muuten iski kiukku. Meillä oli vielä kaiken lisäksi korvikkeen laskemiset päälle. Hyvin kasvoi, mutta kun liikkeelle lähti niin ruokamäärät lakkasivat kasvamasta ja jopa pienenivät ja painoa tippui pois sen verran mitä oli varastoon tullut :)

En siis pidä omituisena ollenkaan tuota määrää. Kyllä lapsi ihan oikeastikin osaa säännöstellä tarvettaan ellei ole mitään todettua sairautta.

Ihan normaaleilta kuulostaa minun mielestäni. Meidän poikamme oli tuon ikäisenä iso (JÄTTI! :)) ja kysyin neuvolasta noista määristä, kun painoa oli tosiaan runsaasti (+40% pahimmillaan, eli juuri puolivuotiaana). Meille sanottiin, että desin verran tai vaikka kaksikin, jos kelpaa. Minä tosin täysimetin 6-kuiseksi, joten ihan heti silloin ei määrät olleet niin suuria, ehkä 7-kuisena tms, hänelle kun ei heti soseet maistuneet.

Samoin kuin Elomeenalla, paino alkoi tasaantua puolen vuoden jälkeen, eli heti kun aloitettiin kiinteät. Toki on sen jälkeen myös oppinut liikkumaan yms, joten kaikki se vaikuttaa. Poitsu täytti viime viikolla vuoden ja neuvolassa oli painoa tullut tällä jälkimmäisellä puolivuotisella vain parisataa grammaa. Ja tässä tapauksessa se on siis vain hyvä :)

Eli huoli pois vain, hyvä kun ruoka maittaa :)

Kiitos kaikille vastauksista ja anteeksi, etten ole aiemmin vastannut!

Nyt poika syö iltaisin tuota puuroa sen 1-1,5dl. Mietin, että mitäköhän kannattaisi tehdä seuraavaksi? Olisiko järkevää ottaa aamupuuro mukaan kuvioihin ja vasta sen jälkeen alkaa kasvattaa pikkuhiljaa joka aterian kokoa (kasvaa muutenkin lounas ja päivällinen kun kuvioihin tulee liha)? Jotenkin tuntuu, että näin menisi se ruoan määrä tasaisemmin koko vuorokaudelle. Nyt olemme vähentäneet yösyötön yhteen kertaan ja se taitaakin olla jo pikemminkin aamumaito. Annetaan siis tissiä tuolla klo.5-7 aikaan. Joskus heräilee klo.2-3 mutta nukutetaan takaisin, jos ei omaan sänkyynsä nukahda niin viereen nukahtaa. Kaipa nämä ruuat tästä alkavat tasoittua. Poika liikkuukin jo aika paljon ja heräilee senkin takia öisin, mutta toissayönä nukkuikin jo kerran koko yön putkeen, että kaipa se neljä kiinteää ateriaa sitten auttaa niin paljon yöuniakin. Muuten herää kerran yössä.

Oletteko kukaan antaneet välipalalla enemmän kuin yhden purkin hedelmäsosetta vai kannattaako määriä lisätä nimenomaan lounaaseen ja päivälliseen eli kasvissoseisiin. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä kokoisia teidän vauvanne olivat 5kk ja 6kk neuvoloissa? Meillä on ensi maanantaina 6kk neuvola, mutta 5kk neuvolassa poika oli jo 9,9kg :D

Kiitos vastauksesta kinuski90 :) Mekin aletaan sitten tästä lähtien nostamaan vähän noita ruokamääriä. Tähän mennessä olen tehnyt 1,5dl kasvissoseannokset lounaalle ja päivälliselle ja lisäksi ollaan annettu jälkkärinä 0,5dl hedelmäsosetta - nyt ajattelin nostaa kasvissoseannokset sinne 2dl/kerta. Illalla syö puuroa sen 2dl vettä+1dl hiutaleita, mutta aamupuuro sai mahan kipeäksi, taisi tulla liikaa kuitua kerralla. Nyt annetaan aamulla ja välipalalla sitten yksi purkki hedelmä- tai marjasosetta, joskus jopa 1,5prk. Ajattelin ensi viikolla ottaa kuvioihin lihat, että jospa se sitten karsisi syöntihaluja tuolta välipalalta.

Missä vaiheessa teillä on tullut kuvioihin kaksi puuroa päivässä? Me tosissaan pidetään nyt taukoa tuosta toisesta puurosta, millonkohan uskaltaisi kokeilla ottaa sen uudestaan?

Meillä syödään noin 5krt päivässä,aamulla puuroa,välipalaksi hedelmä/kasvissoseita ja ruoaksi esim. perunaa ja lihaa,iltapalaksi puuroa,välissä maitoa ja ruoan päälle.Tyttö täytti 6kk ja pienikokoinen mutta hyvin maistuu:),joten normaalilta teidän syömiset kuullostaa mun korvaan.

Yhteistyössä