Kuinka paljon 1v. voi syödä rusinoita??

• Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti
Pahempia kuin karkki? Miten niin? Saman happohyökkäyksen ne aiheuttaa mitä karkitkin. Jos tarkoitit siltä kannalta että jäävät hampaisiin, niin yhtä lailla joku toffee jää.

Eipä niissä ainakaan mitään väriaineita ole siihen malliin mitä karkeissa...

Mutta pienillä voi alkaa vatsa toimia melko sutjakkaasti jos paljon syövät...ainakin tottumattomalla :xmas:

vieras
Rusinat ja muut kuivatut hedelmät eivät ole suositeltavia, sillä niiden sokeripitoisuus on korkea, ja ne takertuvat helposti hampaisiin.

http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_ruokajaravitsemus/0504_3_la

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rusinat ja muut kuivatut hedelmät eivät ole suositeltavia, sillä niiden sokeripitoisuus on korkea, ja ne takertuvat helposti hampaisiin.

http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_ruokajaravitsemus/0504_3_la
Kiitos vastauksesta! =) Enpä sitten niitä enää kovasti tarjoile.

vieras
Mulle sanoi neuvolassa terveydenhoitaja, että rusinat on pahempia hampaille kun karkit.. Mitähän piilosokereita niissä olikaan tms.. Sanoi, että hän ei ollenkaan suosittele niitä lapsille..

Mulle sanoi neuvolassa terveydenhoitaja, että rusinat on pahempia hampaille kun karkit.. Mitähän piilosokereita niissä olikaan tms.. Sanoi, että hän ei ollenkaan suosittele niitä lapsille..
Piilosokereita :D :D Siis sokeri kun sokeri tekee sen happohyökkäyksen ja se altistaa reikiintymiselle. Mutta pointti on kai siinä että rusinat takertuu hampaisiin ikävästi, ja se pitkittää happohyökkäystä.

olen antanu neidille rusinoita :p Eipä käyny edes mielessä kysellä, voiko niitä antaa. Pidin vaan parempana vaihtoehtona kuin moni muu makea, mitä ei saa - esim. väriaineita kun koetan vältellä itekin. Toisaalta neiti kyllä pesee hampaansa 2krt/päivä ja saa rusinat aina ruoan päälle jälkkäriksi ennen ksylitolipastillia. Et eipä kai tuo haittaa kamalasti...

vieras
Meillä ei ainakaan lapsen maha sulattanut rusinoita, vaan tulivat kokonaisina kakkan mukana... Ja tytöt oli pitkäli yli 1v. kun tämä tapahtui! Vieläkin saattaa nuorimmalle käydä niin ja ikä sentään yli 3v!

Monissa rusinoissa on ihan älyttömät määrät rikkiä! Ja sokeria niissä on kauheesti. Väri/lisä yms. aineista en tiedä.

Fedwithgasolinelle
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Piilosokereita :D :D Siis sokeri kun sokeri tekee sen happohyökkäyksen ja se altistaa reikiintymiselle. Mutta pointti on kai siinä että rusinat takertuu hampaisiin ikävästi, ja se pitkittää happohyökkäystä.
Etkö oikeasti ole koskaan kuullut piilosokereista?

Yhteistyössä