Kuinka ootte saanu sihtikurkun syömään karkeampaa puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Oon joutunu käyttämään niitä Muksun hiutaleita, kun ne on ainoat, jotka on riittävän sileetä meidän sihtikurkulle. Mutta niissä ei ole juuri mitään hyvää, ovat tosi käsiteltyjä. En silti jaksais joka kerta vetää sauvasekottimella muita hiutalepuurojakaan sileämmiksi, joten olen noihin sortunut.

Nyt oon koittanut ostaa pikahiutaleita tuolle ja totuttaa pikkuhiljaa karkeampaan puuroon. Mutta ei onnistu, vauva vaan kakoo ja vetää väärään kurkkuun ja ei syö. Ehkä pari lusikallista onnistuu, sitten on vaan syömättä, vaikka nälkä ois (ja maitoa sitten menee).

Onko kellään mitään niksiä vai auttaako vaan sitkeä koittaminen? Tein nyt tänä iltana niin, että annoin sitten sitä Muksu-puuroa, kun ei muu uponnut. Edellisinä iltoina on sit vaan tankannu tuplasti maitoa...

ainakin joutusin monta purkkia neljän viljan hiutaleita sauvasekottimella sileeks. sitten vaan pariks minuutiks mikroon veden kera. eikä siinä menny edes kauan kun survas koko paketin.

Sauvasekoittimella kannattaa hienontaa niitä tavallisia hiutaleita alkuun. Ja sit kandee tehdä aika löydää puuroa.

Pikku hiljaa vaan, mäkin luulin ettei mein sälli opi ikinä syömään ns. normiruokaa, mutta kyllä se sit kumminkin 1½-vuotiaana jo onnistui :).

Minkäikäinen sihtikurkku teillä?
Meillä tyttö nyt 1v3kk ja vasta 1-2kk syönyt normaaleja puuroja ja sitä ennen juurikin noita muksun vauvapuuroja. Meillä ongelma koski myös ruokia, tyttö söi varmaan 9-10kk pelkästään noita 4kk soseita ja sitten pikku hiljaa vasta 8kk soseiden kautta noihin isompien ruokiin, kotiruokaa ei syö vieläkään.

Aika auttaa.

Oletko siis mössänny valmiin puuron vai hiutaleet? Mä jauhoin tehosekottimella ison purkin Nalle-pikahiutaleita aina kerralla, eri hiutaleita ja sekoituksia välillä. Niistä kun tekee tulee aika hienoa. Varsinkin kaura pehmeää. Entä jos pikkuhilja sotket Muksu-puuroon noita muita? Meilläkin oli sihti, mut lopulta alkoi syödä. En muista millon puuroa, mut esim hernekeiton soseutin vielä 1½v kun kakoi herneitä... Kyllä se siitä.

Minua on varoiteltu monesti, ettei kannata aloittaa noita muksu-puuroja tms. juuri tuosta syystä. Sitten ei kelpaa tavallinen puuro tai ei osata syödä sitä. Näköjää tosi yleistä tuo. Hyvä tietää, etten tosiaan aloita omalle lapselle muuta kuin tavallista puuroa.

Ei aavistustakaan miten tuosta pääsee siirtymään tavallisiin puuroihin. Ehkä löysempää tekee alussa ja pikku hiljaa paksuntaa puuroa.

Hei totta kai haloo!!! :D

Voi että mä olen ollu tyhmä, mulla ei ole edes välähtäny vetää niitä hiutaleita valmiiks kerralla sileäksi. :laugh:

Olen siis tehny aina puuron ja sitten vasta hienontanu. :D Miten voi olla näin uuno. :laugh:

Kiitos siis tuosta vinkistä, tolleenhan mä sen teen. Tai ainakin koitan. Ja joo, puuroa koskee tällä hetkellä tämä. Ruoassa saa jo olla jonkin verran klönttiä, mutta puurossa ei.

Ja noi Muksut on tosiaan ihan sanonko mitä. Siis ei niissä enää mitään hyvää ole jäljellä, kun ovat niin loppuun asti käsiteltyä... Siksi niistä tahtoisin eroon, mutta kummasti niihin sortui, kun ei muu alas menny. :ashamed:

Mutta kiitos! Koitetaan. :D

Minä olen tehnyt puuron ihan Elovena hiutaleista mikrossa, vettä reilusti enemmän kuin ohjeessa sanotaan. Sitten sitä puuroa vähän hedelmäsoseen joukkoon ja vähitellen suhde on muuttunut siten, että puurossa on ollut pelkkä hillosilmä.

Mä olen lisännyt kyllä hiutaleisiin nestettä ja pitänyt tosi kauan mikrossa ja mun mielestä se ei ole enää karkeaa, mutta sihtikurkku on eri mieltä. :D Ikää 9 kk.

Mutta koitan tuota koko hiutaleiden survaamista. :D Nauran täällä itselleni, kun en ole tuota keksiny.

Kannattaa myös laittaa hiutaleet ennen keittämistä noin 10 min etukäteen kylmään keitinveteensä. Ei tarvitse edes hienontaa sen jälkeen, puurosta tulee niin sileää mössöä. Jostain aikoinani luin tämän niksin ja meidän sihtikurkulle meni tämän etukäteis liotuksen/turvotuksen jälkeen aivan helposti Aamunhyvän kaurapuuro.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Kannattaa myös laittaa hiutaleet ennen keittämistä noin 10 min etukäteen kylmään keitinveteensä. Ei tarvitse edes hienontaa sen jälkeen, puurosta tulee niin sileää mössöä. Jostain aikoinani luin tämän niksin ja meidän sihtikurkulle meni tämän etukäteis liotuksen/turvotuksen jälkeen aivan helposti Aamunhyvän kaurapuuro.

Tätäkin koitan. :)

Yhteistyössä