Kuinka olla tyly vieraalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Kirjoittelinkin jo aiemmin kuinka naapurimme on saanut riesan ekaluokkalaisesta pojasta, joka tulee joka päivä leikkimään, viipyy tuntitolkulla ja mankuu ettei ole tekemistä ja haluaisi pelata pelikoneella. Naapurissa on 5v tyttö. Poika tulee meillekin välillä jos olemme esim. sopineet leikkitreffit naapurintytön kanssa (meillä 2v, 4v ja 6v tytöt), lapset eivät oikein leiki mitään järkevää kun tämä poika hallitsee kaikkea, lopulta hän saa aina houkuteltua naapurintytön haluamaan kotiin pelaamaan hänen kanssaan. Ei se mitään haittaisi jos tulisi ihan kunnolla leikkimään, mutta mikään leikki ei näy onnistuvan yhdessä.

Eilen naapurintyttö oli jo meillä pihalla leikkimässä kun tämä poika tuli paikalle 9v kaverinsa kanssa, ensi töikseen hän ilmoitti kaverilleen että "sun pitäis jo lähtee kotiin". Meidän lastemme leikit loppuivat siihen, he jäivät hengailemaan pihatielle kun poika alkoi houkutella naapurintyttöä taas pelaamaan. Tytön äiti kyllä yritti sanoa että ei kun nyt leikitään täällä, mutta lopulta kuitenkin lähtivat (mekin menimme kyllä syömään).

Minusta tuntuu niin kamalalta sanoa vieraalle lapselle (asuu vajaan kilometrin päässä, en tunne vanhempia kuin ulkonäöltä ) ettei pihaan saa tulla leikkimään, mutta pakko kai se on jotenkin saada ajettua hänet pois (naapurissakin inttää kuulemma vastaan kun ovat kauppaan lähdössä ja pojan pitäisi lähteä kotiin).

Muutenkin ihmetyttää kuinka ekaluokkalainen saa olla tuntikausia kotoa pois (parinkin ruoka-ajan yli), eikä vanhemmilla ole tietoa missä hän on. Pitäisiköhän minun lähteä ensi kerralla saattelemaan poika kotiin niin pääsisin juttusille vanhempien kanssa, en oikein muuten kehtaa käydä soittamassa ovikelloa ja mennä kertomaan millainen riesa poika on. Tai lenkkeillä pojan kodin ohi ahkerasti ja toivoa törmääväni hänen äitiinsä :)

Onpa hankalaa, kai näitä tilanteita tulee jatkossakin jahka lapset kasvavat ja heidän kaveripiirinsä laajenee.

Poika siis oikeasti haluaa esim. pelaamaan koneella... sehän on yksinkertaista kieltää. Yleiseen pihaan tulemista tuskin voi kieltää, mutta omaa kotia voi mainiosti hallita. Meillä ei mene TV tai tietokone päälle, jos kylässä on ei toivottuja vieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poika siis oikeasti haluaa esim. pelaamaan koneella... sehän on yksinkertaista kieltää. Yleiseen pihaan tulemista tuskin voi kieltää, mutta omaa kotia voi mainiosti hallita. Meillä ei mene TV tai tietokone päälle, jos kylässä on ei toivottuja vieraita.
Mä en edes päästä ei-toivottuja vieraita sisään.

Naapurinäiti on varmaankin ollut liian lepsu pojan kieltämisessä, tytöllä on kyllä peliajat määrätty ja yksinollessaan hän totteleekin niitä kuulemma ihan hyvin.

Se olisikin helppo kieltää tulemasta sisälle jos toinen tulee soittamaan ovikelloa ja kysymään pääseekö leikkimään, sen kun sanoo että nyt ei käy ja vetää oven kiinni. Mutta pihalla se on hankalampaa, varsinkin jos poika alkaa väitellä vastaan. En minä osaa käskeä että menetkös nyt siitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Se olisikin helppo kieltää tulemasta sisälle jos toinen tulee soittamaan ovikelloa ja kysymään pääseekö leikkimään, sen kun sanoo että nyt ei käy ja vetää oven kiinni. Mutta pihalla se on hankalampaa, varsinkin jos poika alkaa väitellä vastaan. En minä osaa käskeä että menetkös nyt siitä :)
Mä varmaan pyytäisin oman lapseni ja lapseni kaverin siitä pihasta meille sisälle leikkimään. Ei se poika kovin montaa kertaa enää tulisi pihaleikkejäkään häiritsemään.

No ei kai sitä pihalta sitten tarvitse pois käskeä, mutta eihän sitä nyt sisälle ja pelaamaan tartte päästää. Kai nyt aikuinen sen osaa kieltää? Vaikka poika kuinka inttäis. Jos se poika ei koskaan pääse pelaamaan, niin varmaan se alkaa vähemmän sinne pihallekin tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en edes päästä ei-toivottuja vieraita sisään.

Miten toimit lastesi ollessa pieniä, jos kaksi kaverusta oli tulossa teille yhdessä sisälle, toinen ok ja toinen ei.

Sano naapurille että laittaa pelikoneen (tai edes sen piuhan tms.) jonnekin piiloon sillon kun ei oo tytön peliaika. Voi sanoa sille pojalle ettei kone toimi tms.

Tai sitten pyydät tosiaan tytön leikkimään teille, ettei poika pääse häiritsemään.
Tai ota yhteyttä pojan vanhempiin, kysy tietävätkö missä poika viettää aikansa..sanoo vaikka että on huolissaan pelistä,onko hyväksi niin paljon tms.

Miten toimit lastesi ollessa pieniä, jos kaksi kaverusta oli tulossa teille yhdessä sisälle, toinen ok ja toinen ei.
Riipuuu tilanteesta. Jos ovat jo leikkineet pihassa kaikki kolme yhdessä, niin sisään ei tule kumpikaan kavereista. Jos taas toinen kaveri on ängennyt itsensä mukaan leikkiin eikä mun lapsi kaverinsa kanssa olisi siihen häntä halunnut, päästän sisälle vain omani ja lapseni kaverin. Kolmannelle sanon ihan asiallisesti, että tytöt/pojat haluavat tulla sisälle, koska sinä tulit ulkona heidän leikkejään häiritsemään.

Minä en ikävä kyllä tykkää vastaanvänkäävistä lapsista, en omista enkä vieraista. Olen kylässä olevalle vieraalle lapselle sanonut, että kun aikuinen sanoo ei niin se on ei, jos ei kelpaa niin tiedät missä on ulko-ovi! Kyseessä oli tokaluokkalainen poika. Jos ei meidän säännöt kelpaa, niin ulos vaan, vaadin jopa vierailevilta tähdiltä käytöstapoja.

Se varmaankin auttaisi jos pyytäisi lapset sisälle kun poika ilmestyy pihaan, vaikka mielelläni antaisin kyllä leikkiä ulkona kun on hyviä ilmoja. Ja silloinkin pitää sanoa sille pojalle että hän ei saa tulla (meillä ei ole pelikonetta, mutta poika varmasti jatkaisi naapurintytön houkuttelua pois meiltä ja leikit jäisivät siihen).

Ja ihan tosissaan haluaisin päästä puheille pojan vanhempien kanssa, en kyllä vielä tiedä miten kauniisti muotoilisin sen että poika kaipaisi paljon enemmän ohjausta ja valvontaa. Eikä ole oikein sysätä sitä vieraiden ihmisten niskoille. Kun hänellä näköjään tuntuu olevan taipumusta manipuloida toisia ja hylätä leikkikaveri kesken kaiken ja houkutella uusi leikkikaveri toisten leikeistä. Ei sellainen kaverisuhteilla pelaaja ole kivaa seuraa kenellekään.

I know, voihan sitä aloittaa asiallisesti, mutta pakkohan sitä on sitten sanoa tiukemmin jos lapsi inttää vastaan.
Totta. Mutta silloinkin riittää, kun ei ala edes inttämään lapsen kanssa vaan sanoo esim "ikävämpi juttu sun kannaltasi" ja vetää oven kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
I know, voihan sitä aloittaa asiallisesti, mutta pakkohan sitä on sitten sanoa tiukemmin jos lapsi inttää vastaan.
Totta. Mutta silloinkin riittää, kun ei ala edes inttämään lapsen kanssa vaan sanoo esim "ikävämpi juttu sun kannaltasi" ja vetää oven kiinni.

:D Aika tylyä.

joskus on pakko vaan meilläkin vetää ovi kiinni, koska naapurin poika tulisi sisään väkisin, vaikka esim. meidän mukelo on päikkäreillä, saattaa saapastella muutenkin sisään jos ovet auki, ja alkaa leikkimään meidän leluilla, pyytelee mehua jne.
olen sanonut että nyt tarttisi lähtee koska meillä on muuta, ei lähde, inttää just vaan vastaan, että ei lähde, tai että tulee mukaan jos lähdemme jonnekkin.
nykyään pidän paljolti takaovenkin lukossa, ja kun tulee koputteleen, ihan oven raosta sanon että nyt ei sovi tulla, tai meidän muksu ei voi tulla ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
No ei kai sitä pihalta sitten tarvitse pois käskeä, mutta eihän sitä nyt sisälle ja pelaamaan tartte päästää. Kai nyt aikuinen sen osaa kieltää? Vaikka poika kuinka inttäis. Jos se poika ei koskaan pääse pelaamaan, niin varmaan se alkaa vähemmän sinne pihallekin tulla.

Näin. Ja voittehan komentaa jo etukäteen omia lapsianne, että jos ja kun tämä poika tulee pihalle "vokottelemaan", niin häntä ei tulla päästämään sisälle, niin ei lähde naapurisi tyttökään siihen vonkunaan mukaan, vaan tietää että poikaa ei missään tapauksessa päästetä sisälle.

Ulkoleikkeihin en itse puuttuisi, jos nyt ei ihan mistään kiusaamisesta tai älyttömästä riehumisesta ole kysymys. Meillä ainakin lapset osaa pääsääntöisesti itse hoitaa omat leikkinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Fmn:
Ulkoleikkeihin en itse puuttuisi, jos nyt ei ihan mistään kiusaamisesta tai älyttömästä riehumisesta ole kysymys. Meillä ainakin lapset osaa pääsääntöisesti itse hoitaa omat leikkinsä.

Muuten saisivatkin minun puolestani leikkiä ulkona, mutta leikki tuntuu aina loppuvan kuin seinään ja sitten seistään siinä pihatiellä ja ilmeisesti poika mankuu päästä naapuriin (en ole aina kuunnellut vieressä joten en tarkkaan tiedä, mitä puhuvat). Tai no, kerran leikkivät kyllä (mieheni oli valvomassa) ja poika harjoitteli kuulemma jotain painiotteita tyttöihin ja häntä piti komentaa olemaan varovaisempi.

Kyllä sitä täytyy pystyä sanomaan ei toivotulle tapaukselle ei. Aikuisen ei tule tanssia jonkun vieraan mukulan pillin mukaan.

Ja tosiaan, miksi antaa pelata, voihan sanoa suoraan että meille et tule pelaamaan, sen voit tehdä kotona.

Kun oikein vänkää vastaan sanot jämäkästi "no niin, sinun on nyt aika lähteä kotiin, minä tulen saattamaan ja juttelen vähän äitisi kanssa tästä sun käyttäytymisestä".

Yhteistyössä