Kuinka nopeesti...

sait synnytyksessä kivunlievitystä, kun pyysit jotain helpotusta, kuinka kauan kesti esim. että lääkäri tuli laittamaan epiduraalin tai kohdunkaulanpuudutuksen?

Synnytitkö isossa vai pienessä sairaalassa?
 
Sain sillon kun sitä pysty antamaan. Tai niin pitkään kuin kestin kipua..

En muista ihan varmaksi, mutta taitaa olla niin, että ennen ei anneta esim. epiduraalia kun kohdunsuu on auennu 4cm:in. Ja sitte on joku raja minkä jälkeen sitä ei anneta.
 
Kysissä synnytin, kun olinauennut 4-5cm sain epid. jota kyllä jouduin odottelemaan reilu puolituntia joka oli aika tuskaisa... ulkomaalainen anestesialkr tuli sitten sen vihdoim ja viimein laittamaan!!
 
janita
olisin saanut tosi nopeesti, kun sitä oikein tyrkytettiin. Onneksi en ottanut, sillä homma hoitui muutenkin ja epäilen että voi olla että jopa mukavammin pää selvänä ja tuntevana ihmisenä. Luulen, että nykyään kivunlievitystä tyrkyttämällä tyrkytetään .
 
Esikoista synnyttäessä epiduraalia oikein tyrkytettiin. Aluksi en suostunut, mutta lopulta päätin että okei otetaan. No, anestesialääkärin tulossa kestikin sitten yli 2 tuntia. Kaikenlisäksi lääkäri sitten kirosi että selästä suihkuaa verta ja lääke meni ilmeisesti väärään paikkaan, koska ei vaikuttanut tippaakaan.
Muista puudutteista ei kokemusta, seuraavassa synnytyksessä en halunnut mitään puudutuksia. Enkä halua nyt kolmannellakaan kerralla.
Niin ja kyseessä PHKS.<br><br>
 
mä sain n.18,5h tuskan jälkeen epiduraalin, mutta sekin johtui suureksi osaksi siitä että sitä ei oikee paljoo aiemmin olisi voitu antaa ja sit lääkärillä oli muitakin kiireitä ettei heti kerenny mun tuskaani helpottaa! epiduraalin laitosta 2h ni likka oli maalimassa.. ja tämä PHKS:ssa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 22:12 janita kirjoitti:
olisin saanut tosi nopeesti, kun sitä oikein tyrkytettiin. Onneksi en ottanut, sillä homma hoitui muutenkin ja epäilen että voi olla että jopa mukavammin pää selvänä ja tuntevana ihmisenä. Luulen, että nykyään kivunlievitystä tyrkyttämällä tyrkytetään .
Tähän pakko lisätä... Esikoisen synnytyksessä olin ihan pihalla jo muutenkin kivusta, eikä epiduraali auttanut juuri ollenkaan, kivut vei melkein pois noin puoleksi tunniksi.
Kakkosen synnytyksessä olin ihan mukana koko ajan, kun suurinpiirtein tiesin mitä tulee tapahtumaan. Epiduraali "oli päällä" n.2 tuntia, ja siinä ajassa sai mukavasti levättyä ilman kipuja. Sanoin kätilölle kun kysyi, ettei lisätä enää lääkettä, koska halusin tuntea supistukset kunnolla. En vois kuvitellakaan ponnistavani ilman mitään tuntemuksia kivusta tai supistuksesta!
Että siinä olet kyllä oikeassa että helpompi synnyttää kipujen kanssa, mutta mulle tuo epiduraali oli taivaan lahja sillä hetkellä! =)
 
Mä synnytin Kättärillä, anestesialääkäri tuli alta puolen tunnin kun kätilö oli päättänyt, että saan epiduraalin. Olin siinä vaiheessa vasta 2,5 cm auki, mutta epiduraali laitettiin, koska ilmeisesti jännitin kroppaani niin paljon kipujen takia, ettei avautuminen oikein edistynyt. Päätös oli fiksu ja homma alkoi luistaa. Sain epiduraalia vielä toisenkin annoksen, sopi mulle oikein loistavasti, vaikutus loppui juuri ennen ponnistusvaihetta. Yleensähän "raja" epiduraalille taitaa olla se 4 cm, kuten joku jo edellä taisikin mainita.
 
Polar
Sain samantien kun sanoin, että nyt on sen verran paljon kipuja, että voisin ottaa jotain tehokkaampaa kuin lämpöpussit. Siitä kesti 15min ja anestesialääkäri tuli paikalle.

Synnytin pienessä aluesairaalassa, Vammalassa :)
 

Yhteistyössä